Lymfangit? Eller vad?

mimus

Trådstartare
I fredags morse var valacken rejält svullen i höger bak.
Typisk lymfangit, men även svullen vänsterbak, inte lika mycket.

Tors kväll hade han en rispa h,b på insidan av skenbenet, som han får ibland, han röjer rätt ordentligt i hagen. Då gjorde jag rent, inget mera, därför tänkte jag lymfangit fre morgon.

Släppte ut i hagen och efter ett par timmar hade det inte gått ner något alls, inte halt, ingen feber.
Lindade bak och skrittade ut 45 min + joggade lite på ridbanan.
V,b som vanligt och h,b hade svullnaden gått ner rejält.

Släppte ut igen med lindade bakben, mest pga av leran.
Vid insläppet kl15.30 var han rejält svullen igen.

Mest vid kotleden, och nedanför, huden spände runt karleden.
Kunde inte ens se konturerna av senor/gaffelband. Ingen feber.

Ledde runt en stund, något bättre, men jag jobbade så jag var tvungnen att gå.
Ringde distriktsvet för ev tips.
Föreslog spritbandage på natten, och rörelse.

När jag kom ner igen vid 18.30, så var han även svullen i frambenen.
Inte lymfangitkänsla, utan svullen, mest runt kotan och uppåt.
Ingen puls, ingen feber.

Skrubbade alla benen med jodopax, lede runt i en halvtimme och frambenens svullnade gick ner, utom på ett ställer, insidan h,f. Kändes som en åder som var lite svullen?
Även bak blev bättre, och man kunde skönja konturerna av senorna.

Ringde distriktsvet igen, orolig iom frambenen och då känns det inte lymfangit längre.
Hon sa, håll koll på febern och avvakta, rörelse.

Gick ner vid 22.30 och ledde ca 30 min. Samma förlopp som innan.
Svullen runt om, men blev bättre vid rörelse. Ingen feber.
La ett sprit bandage, h,b.

I morse såg han ut som i gårkväll, varken bättre eller sämre.
Ingen feber, men inbillar mig att han är lite loj.

Släppte ut i sommarhagen, något torrare underlag, han som brukar dra en del repor, höll sig lugnare än var han normalt gör.

Efter en timmer ute, sprungit lite grann, är han bättre fram, men fortfarande svullen, bak ungefär som på morgonen, med h,b mer svullen än v,b.

Så, vet säger att irlichia(stavning) ger feber.
Virus?

Började byta till hippo från krafft för 1½ vecka sedan, han får ca 8 dl/dag.

Han är inte känslig för sår, han är 17 år till våren och fick senaste penicillinkuren v-93.

Tycker möjligen att han varit lite trött de sista 2 veckorna, men inget som märkts vid ridning utan mera i stallet.

Någon som har någon tanke om detta?
 
Sv: Lymfangit? Eller vad?

Jag har ingen erf av erlichia men jag vet att hästarna ibland har svullna ben som första symtom vid infektioner, för ett par år sen hade vi något i stallet som i stort sett alla drabbades av som började som du beskriver ungefär och sedan kom lätt feber och lite hosta/snuva. Inget allvarligt, men någon form av virus.

I så fall tror jag det är lymfsvullnad vilket både det att det går ner av rörelse och lindning och att du känner en "åder" tyder på.

Men jag är ju ingen veterinär, obs!

Det händer att först något eller ett par ben svullnar, ofta bak i så fall, sen alla, eller bara bak och sen kommer förkylningen.
 
Sv: Lymfangit? Eller vad?

Ja, det låter ju logiskt det du säger.
Fast jag kan inte lista ut varifrån han skulle fått ett virus.

Var ute nu i hagen och han är rätt okej i alla benen.

Har sett att han dragit runt en del när jag suttit i vid köksfönstret och tittat.
 
Sv: Lymfangit? Eller vad?

Hej!
Det du beskriver låter precis som när min hbl val fick kvarka för sådär tio år sedan.
Det började som du beskriver men e ett par dagar hade han hög feber o det tog typ 2 timmar att få honom gå 300m. Men e 300m o 2 timmar var febern o svullnaden nere, men det kom såklart tillbaka efter någon timme i box.
Alla hästar som får kvarka får inte hosta utan det kan sätta sig i lederna också.

Skulle ta ett blodprov om jag var du...lymfangit brukar ju sällan förekomma i flera ben på en gång.

Om det nu inte bara är foderbytet...
 
Sv: Lymfangit? Eller vad?

Jo i samband med infektioner blir det en liknande reaktion i benen ibland. Behöver inte vara kvarka utan kan vara annat virus. Som jag skrev tidigare.
 
Sv: Lymfangit? Eller vad?

Kvarka....då döööööööööööör jag!

Hur i hela friden skulle han ha fått det då, är inte det luftburen smitta?

Och de andra hästarna då, borde inte de uppvisa något, jag har 3 till i stallet.

Jo, jag tänker ta blodprov om det fortsätter, men avvaktar nog en dag till, borde inte distriktsvet ha koll på sådant, om det skulle vara kvarka symptom?
 
Sv: Lymfangit? Eller vad?

Jo i samband med infektioner blir det en liknande reaktion i benen ibland. Behöver inte vara kvarka utan kan vara annat virus. Som jag skrev tidigare.

Har tagit in honom nu, har har sprungit lite mer på em, och alla ben såg okej ut, utom något svullen h,b, och den där ådern på h,f.
 
Sv: Lymfangit? Eller vad?

vi har just haft virusarterit i vårat stall och det började med svullna ben,efter någon vecka skap och ögon, sen febertoppar. det är luftburet och kan passera symptomfritt, men endel visar som tur är symptom. min häst fick bara svullna ben men slapp febern. tog blodprov och stallet isolerades på veterinärs rekomendation, bara lugnt arbete(då går tydligen svullnaden ner) och utevistelse. det är dock inte så vanligt men det har gått runt i snart 2 månader:s
 
Sv: Lymfangit? Eller vad?

Jo, det kan vara något sådant.

Han är bättre nu i alla benen, men lite "jämntjock" i morse.

Jag tycker han är lite loj.

En sak jag reagerade på i gårkväll när han stod på gången var att han stod jämt på alla 4 benen, med benen något under sig.
Jag kommer i håg att i tisdags innan jag skulle åka och träna så stod han lite liknande. Han brukar annars ställa sig och vila på bekbenen.

Jag hade en tanke om i fredags, att han kanske var lite svullen i skapet, men jag förkastade det som inbillning.

Han har ingen feber, ingen av mina andra har visat upp någon svullnad i benen.

Ska ringa vet i morgon på teltiden och fråga ang blodprov.
 
Sv: Lymfangit? Eller vad?

Uppdaterar.

Igår var han bättre i benen på kvällen, knappt någon svullnad alls.

Han fick frispel i hagen i går, tyvärr....
Hann inte bromsa innan staketet och for rätt igenom, tack och lov med stor kraft för båda elrepen small av direkt.

Ramlade ner i ett 1½ m djupt avrinningsdike, men verkade klarat allt bra. Jag är glad att jag kvällen innan fick ett ryck och broddade av honom.

Nu på morgonen fortfarande ingen feber, men sur och grinig, har skrapat en del på väggen. Benen som vanligt.

Ringde vet, som tyckte att jag nog kunde skritta honom så han får mental stimulans, men inte anstränga honom de närmaste dagarna.

Hennes hypotes är något han ätit. Eller hjärtsvikt, men det låter ändå inte troligt.

Så nu ska jag går ner och ta bort alla murkan stockar som ligger i hans hage, ifall han överätit sig på dem. Men de har ju legat där i alla år....
 
Sv: Lymfangit? Eller vad?

Har haft vet ute idag, jag får ont i magen av att se hur loj han är.
Benen är nu iskalla och som de ska, men han hänger med huvudet och sover mest.

ÄTer som han ska.
Ingen feber.
Dricker möjligen något mer än vanligt.
Slemhinnor som de ska.

Hjärtsvikt uteslutet, då hallt låter bra.

Blodprov taget för att kolla vita/röda blodkroppar. Levervärden och njurvärde.
Ifall det är en förgiftning som satt sig på organen.

Hoppas på svar på fredag.
 
Sv: Lymfangit? Eller vad?

Min ponny har också blivit svullen i sina bakben. Först var hon bara varm och lite svullen i höger bak, men nu är hon ganska mycket svullen i det (svullnaden är där nere på benet) och även lite svullen i vänster bak. Hon är varm där nere på båda bakbenen. Frambenen är helt normala. Jag vet inte vad som är fel. Om man trycker på benen visar hon ingen reaktion så hon kan inte ha ont där.

Jag fattar inte vad som är fel :S Det kan inte vara nåt med överansträngning för hon går bara i hagen och står mest stilla, och är sedan inne på natten.

Kan sådana saker uppträda vid foderbyten? Något hon inte tål kanske? Eller någon sjukdom? Eller kan hon ha vrickat båda hovledederna bak? :S
 
Sv: Lymfangit? Eller vad?

Det är jätte svårt att svara på med så lite information.

Det du ska göra är att rådfråga en veterinär ang din hästs tillstånd.
 
Sv: Lymfangit? Eller vad?

Om någon är nyfiken så var svaret på blodproven helt normala.

Ska försöka få tag på vet idag och fråga mer.

I går kväll när jag kom ner och kvällsfodrade, så gnäggade han och var glad.
Gnägga har han inte gjort på en vecka, så nu börjar han nog må bättre.

I torsdags sprang han en repa i hagen så det var positivt.
 
Sv: Lymfangit? Eller vad?

Om någon är nyfiken så var svaret på blodproven helt normala.

Ska försöka få tag på vet idag och fråga mer.

I går kväll när jag kom ner och kvällsfodrade, så gnäggade han och var glad.
Gnägga har han inte gjort på en vecka, så nu börjar han nog må bättre.

I torsdags sprang han en repa i hagen så det var positivt.

Vad skönt Det var nog bara nåt litet virus i alla fall då!

Det är hemst när de är sjuka, man blir alldeles förstörd själv, om de bara kunde prata:crazy:
 
Sv: Lymfangit? Eller vad?

:love:

Tack för att du skriver och bollar lite!:bow:

Nej, vet tror inte på virus. Det hade synts på blodprovet.
Det är ett förgiftningssymptom eller cirkulationssymptom, men det sistnämda är minst troligt.
Fast han var svullen på tungan, för han är bättre idag.

Så, det är säkerligen något han ätit, och jag har ju bytt hage, iom jag funderar över de murkna stockarna.
Vet sa att jag kan ju testa och släppa in dem där igen, men jag har ingen lust med det.

Fast jag blir lite paranoid, för är det inget i hagen, så är nästa tanke hösilaget.

Han har rejsat rätt ordentligt idag, så i morgon skrittar/joggar jag igång, annars är det risk att han skadar sig nu i halkan om han blir för pigg.

Tillägger att det ÄR hemskt när de blir sjuka, jag miste ju hans mamma i våras, visserligen pga ålder, men jag stod inte ut med tanken att förlora honom inom så kort tid efteråt. Det vet jag ärligt inte hur jag skulle klara.
 
Sv: Lymfangit? Eller vad?

Eller något som fanns i någon av balarna, kanske. Det kan ha kommit in nån växt som inte ska vara där kansek.

Jag hittade faktiskt just idag nån konstig växt som hästen plockat bort ur höet och inte ville äta, aldrig sett, har ingen aning om vad det var. I hösilage är det väl mer "ihopgeggat" så det kanske är svårare att plocka bort för hästen, jag vet inte.

Skönt om han är bättre i alla fall då.:)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 759
Senast: Jamtland
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 455
Senast: Calmiche
·
Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
4 140
Senast: Hedwig
·
Kropp & Själ Som jag har skrivit om i vgv tråden så ramlade jag för några dagar sedan och slog i knät. Av någon anledning så blir det inte bättre...
Svar
9
· Visningar
945

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp