gylle
Trådstartare
Gamlingen här hemma fick en explosionsartad mugg/rasp på bakbenen häromdagen. Känslig som han är så sa det poff och så var benen jämnsvullna, framförallt det ena bak där lymfangiten tom satt sig upp i hasen så att han har rejält svårt att röra sig pga den svullna hasen. Veterinären är naturligtvis redan konsulterad och han är insatt på både sulfa och finadyn samt behandlas utvärtes med streptocellinsalva. Vi sitter lite i en rävsax iom skyfallen som kommer med jämna mellanrum hela tiden, han behöver för att hålla svullnaden något så när stången röra sig så mkt som möjligt (vilket han iofs inte vill då det är jättejobbigt att gå med den tjocka hasen), samtidigt skall han inte bli blöt på benen. Som jag gör nu så får han vara inne med tävlingshästarna på natten och på dagen ute men samtidigt springer jag i skytteltraffik och tar in honom när skyfallen dyker upp. Han sväller ju klart på rejält under natttimmarna och det jag började tänka på är att på lymfangit vill man ju genom rörelse öka cirkulationen för att hålla svullnaden nere, magnetskydden jag har till tävlingshästarna ökar ju cirkulationen rejält, vilket får mig att fundera på vågar man sätta dessa på honom när han står inne ? Så någon som har erfarenheter om man kan använda magneter i samband med lymfangit ?