Lyfta bättre på benen.

S

shampiz

En av mina ponnyn (6-åringen) har börjat slarvat väldigt mycket med att lyfta på benen när det gäller cavaletti och lägre hinder.
När hindren är 70 cm eller högre hoppar han jättefint och är många gånger långt över, men när vi ska träna mindre hinder för gymnastikhoppning och speciellt cavaletti i trav så lyfter han nästan inte bakbenen utan drar ner bommarna med bakbenen hela tiden.
Trots att man gör halvhalter och trycker på extra med skänkeln för att han ska hoppa så hjälper det inte.
Nån som har nåt bra tips på bra övningar för att få honom att lära sig lyfta mer på benen?:bow:

Sv: Lyfta bättre på benen.

Min tränare hade antagligen sagt åt mig att bli fly förbannad :angel:. Det brukar låta så med min madame som på travhoppningen ser ut som en död ko ;). "SÄG ÅÅÅÅT HENNE DÅ!"

Nej, jag vet faktiskt inte riktigt, förutom att just skrämma upp honom. Tänkte föreslå gymnastikhoppning men det håller ni ju redan på med.

Sv: Lyfta bättre på benen.

Prova att sätta lite press in i en studs med kort avstånd, då hästen upptäcker att den måste lyfta kvickt på benen för att klara det, det fungerar inte att snubbla sig igenom då.

Ha en studsserie med korta avstånd, med en oxer som sista hinder, som du breddar lite för varje gång. Då måste hästen även om hindren är låga börja HOPPA och använda ryggen. Det är att hästen slarvar och inte hoppar genom hela kroppen som ger slarviga, nonchalanta nedslag.

Du kan också ha en studsserie, sen ett galoppsprång fram till en oxer som du breddar.
Du behöver inte ha hägre än 70 cm, det är effektivt ändå.
(var noga med din eftergift bara, då en otillräcklig eftergift ger bakbenspet)

Skritt och travhoppning och också väldigt bra, då måste hästen hoppa genom kroppen även på typ 70 cm för att ta sig över bra.

Höj upp cavalettin mer än vanligt, så att hästen måste gå i "passage" för att ta sig över, så bakbenen verkligen måste lyftas.

Du får helt enkelt göra allting lite mer.. "extremt" (?) i dina träningar på lägre höjder. Babe blev väldigt nonchalant på låga hinder efter ett tag. Det gäller att ha mkt fantasi och många idéer för att få hästen att hoppa väl även på låga hinder isf ;).

Sen kan hästen också tex i cavalettin inte "orka" använda sina bakben rätt, så mkt styrketräning och klättring samt ren dressyr förbättrar också hoppningen (på allt ifrån 10 cm -210 cm :p )

Liknande trådar

Träning Jag har en 19-årig hopphäst som inte har hoppat på ca 1½ år men nu skulle jag vilja komma igång med lite hinder igen. Jag har ridit en...
Svar
3
· Visningar
994
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 404
Senast: Ullmerkott
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 559
Senast: sorbifolia
·
Hoppning Lite relevant bakgrund. Jag hoppade och tävlade massvis på ponny när jag var ung och orädd (upp till 1.20 på C- och D-ponny). Sen hade...
Svar
16
· Visningar
4 336
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka