Lyfta bakben på unghäst?

Sv: Lyfta bakben på unghäst?

Nu har jag väldigt lite erfarenheter om just unghästhantering. Men vore det inte en idé att göra en tvist på hur man kratsar på vissa galoppstall, dvs, att du kratsar hoven på motsatt sida på båda sidor bak, då kan hästen inte sparka bakåt, eller nå dig med hoven du kratsar.
 
Sv: Lyfta bakben på unghäst?

När vi ska verka våra unghästar som kan bli lite nervösa så brukar vi inte ta tag och lyfta vid hoven. Utan man ställer sig på sidan, tar tag i benet och lyfter istället. "unghäst fångning" brukar vi kalla det.
Man går alltså inte ända ner till hoven och lyfter!
 
Sv: Lyfta bakben på unghäst?

Hade jag varit du och hästen inte är rädd eller ängslig utan bara råkar ha ett dåligt invant beteende, skulle jag ge mig f n på att få upp benet och hålla det! Håll upp tån, då kan de inte ställa ner benet (isf ställer de sig på framsidan kotan ju). Men först säga att Jag vet att du inte vill, men det här är ett måste för att allt ska fungera ;) ;)

Också lyfter man skenbenet, med sin bak mot hästens huvud och handen går ner från framsida bakknä ner till framsidan skenben, alt. hålla om skenbenet innifrån o bakåt med handen. Svårt att förklara!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Lyfta bakben på unghäst?

Blir hästen sur och upprörd och försöker sparka kan den träffa sig själv på skenbenet om man har otur, i ilskan/rädslan över att få hoven kratsad tänker hästen inte alltid på vart den sparkar.
Däremot så håller jag med dig om att det är smidigt att kunna kratsa alla hovar från ena sidan och det är verkligen ngt smart att lära hästen.
 
Sv: Lyfta bakben på unghäst?

Låter som min häst ;)
Fick träna rätt mkt på att det skulle vara ok att lyfta och hålla kvar hovarna, hon har humör! När jag började med klickerträning gick det mkt fortare men hade tjötat på henne innan så bakhovarna var rätt ok då.
 
Sv: Lyfta bakben på unghäst?

Vi hade en ettåring som kom in i en fas i livet då hon tyckte att ingen skulle få röra i hennes högra bakben. Det jag gjorde då var att jag stod tryckt mot hennes sida med hela min kropp tog ett stadigt tag om benet (utan att hålla det hårt med tryck) och lyfte upp det. Hon vevade vilt omkring sej, men bara man inte släpper benet då så blir man inte träffad. Så fort hon höll det stilla överöste jag henne med beröm och släppte benet. Upprepade detta flera gånger om dagen och nu är det inga som helst problem att lyfta fötterna på henne! :o)

Jag själv tycker inte om att bestraffa hästen eftersom (av mina erfarenheter) oftast gör saken värre... då förknippar hästen bestraffning med lyftandet av hoven eftersom att hästen själv inte anser att den gör något fel när den sparkar mot dej. Så sådana saker brukar sluta med att hästen lyfter benet av rädslan för att bli bestraffad... det tycker jag personligen är fel metod. Hästen ska ju inte lyfta benet för att den är rädd att bli bestraffad... utan den ska lyfta benet för att du vill att den ska lyfta benet.
 
Sv: Lyfta bakben på unghäst?

Jaa. Naturligtvis är det inte bra om hästen kickar sig själv. Men avståndet som är mellan hoven man kratsar, och den bakom är inte speciellt stort, så med någon stor kraft hinner kanske inte hästen få in på andra bakbenet i genomsnitt. Bättre att hästen kickar sig själv än mig, kanske.
Däremot är min uppfattning att man först och främst ska lära hästarna grund och basis först och främst. Skulle kännas ganska pinsamt att komma med sin GP häst till hovis och hästen kan fortfarande inte lyfta bakfötterna utan att bråka.. ;)
 
Sv: Lyfta bakben på unghäst?

Hej!
Min hingst, 2 åring fungerar jättebra att lyfta och kratsa benen/sätta på enskydd på. Men han är väldigt svårverkad. Så fort hovslagaren kommer så ställer han sig på två ben. Jag har försökt träna själv genom att banka på hoven osv och han är absolut inte rädd. Han är bara sur. Han tål inte när jag ska försöka hålla hans ben mellan mina. Han ställer sig så att jag är rädd att han ska slå över. Jag har redan tränat med rep och det kan han. Det är endast verkning och raspning av hov-biten som inte fungerar. Tips?
 
Sv: Lyfta bakben på unghäst?

Självklart är de bättre att hästen sparkar sig själv än en människa. Men du sa mer eller mindre själv det ja försökte få fram, att lära hästen riktigt i lugn och ro. Då blir riskerna alltid minst :)
 
Sv: Lyfta bakben på unghäst?

min treåring var nästintill omöjlig att verka bak.. helt normal att kratsa osv och jag kunde banka på hoven böja benet skarpt eller dra ut det en bit bakom utan problem... men bak ville hon inte bli skodd och verkad. Sen gick hon runt i hagen och jag tog ut en kriopraktor för säkerhetsskull. Inga men från vurpan hade hon men hon hade ont i Si-leden och ville därför inte ha ena hoven uppe en längre tid vilket hon visste den skulle vara när hovis kom. Efter korrigeringen så satt det bara lite dåliga minnen kvar i henne och efter några gånger förstod hon att det inte gjorde ont längre att lyfta ena bakhoven en längre tid.

En annan 3 åring som jag jobbade med ville inte alls lyfta på bakfötterna. Hon sparkade och blev förbannad. Hon kunde försöka jaga en med rumpan ibland. Efter 3-4 månader fungerade det helt ok genom att vara konsekvent, lyfta benet vid skenan som många redan tipsat om, och inte släppa när hon försökte sparka. I början befäste jag bara själva lyftandet - så hon lyfte bara en liten bit från marken och hade benet stilla innan jag gick vidare till att ta tag i hoven. Jag lärde henne också att stå still så hon inte gick runt när jag skulle lyfta hovarna. Den hästen hade en del upphakningar i bak vilket jag tror är varför hon inte ville lyfta då benet ibland fastnade och hon faktiskt inte kunde lyfta om man inte backade henne. Det gjorde att jag lärde henne lyfta genom att klappa på insidan av skenan och säga "upp" så fick hon trampa om något steg för att ordna till balansen och känna att hon kunde lyfta benet utan att jag drog upp det.

Ofta tycker jag att hästen reagerar negativt på att lyfta för att de tappar balansen. Om man lär dem att lyfta själva på ett enkelt kommando så kan de hinna placera om de andra hovarna så de får balans innan de lyfter den hoven man vill.
 
Sv: Lyfta bakben på unghäst?

Kl

Du har fått förslag på hur du kan göra för att lyfta benen på hästarna men vill påmina om att DU måste behålla lugnet både på utsidan och insidan.

Tänk även på att genom att lyfta ett ben på en häst tar du bort möjligheten att fly, bakben kan vara svårare då flykten börjar med bakbenen men oxå för att kattdjur börjar med att angripa bakifrån.

Om man står inom sparkavstånd så är det säkrast att stå så nära hästen som möjligt då hästen har minst kraft i sparken.
Du minimerar oxå skaderisken på dej om du lyfter genom att ta handen på baksidan av bakbenet och inte framsidan.

Kram
 
Sv: Lyfta bakben på unghäst?

Ja det kan säkert bero på balansen. Men jag tycker att det är så märkligt bara att det går bra att göra allt annat förutom att hålla han ben mellan mina. I mina ögon ser det ju bara ut som djävulskap från hans sida..:devil:
Imorgon kommer hovslagaren igen. Hoppas att han sköter sig någorlunda. Förra gången fick han klippa hovarna..
 
Sv: Lyfta bakben på unghäst?

Hej !
Vid sparkar, bett och andra sorters saker som skadar dig så ryter jag alltid till och ger dom en liten "smäll" bara för att visa att det inte är okej !
Men testa att istället för att lyfta som vanligt så ställ dig framför bakbenet så att du har kroppen mot magen på hästen. Sen tar du tag med båda händerna vid kotan, korsa EJ fingrarna, du ska snabbt kunna släppa taget!
Sen lyfter du benet mot dig, alltså mot magen, som när man stretchar hästens bakre muskler. För ger han/hon då av en spark är risken för att du ska kunna träffas ytterst liten. När då hästen han lyfta benet åt det hållet så ska det inte vara några problem att lyfta benet åt det vanliga hållet, om inte hästen har ont någonstans såklart!
Men kom ihåg, lyft ytterst lite första gångerna! Hoppas du förstod hur jag menade :) Mvh Melinda
 
Sv: Lyfta bakben på unghäst?

Tack för alla svar gott folk.. Börjar få ordning på mina kära hästar nu!! Har provat ALLA metoder ni gett mig.. Haft rep, hållt i svansen och hit och dit..

Dom försöker inte sparka mig längre iaf.. Och dom lyfter lite lite på bakbenen nu.. Framsteg !!!!

Tack än en gång!
 
Sv: Lyfta bakben på unghäst?

Mitt fullblod var också sparkig i början, inte för att han var rädd utan mer för att jag skulle inte lyfta bakbenen. Jag tog ett fast grepp och sedan höll jag, mycket ryckandes och shoffandes men till slut gav han sig och nu har jag inga problem alls :rofl:
 
Sv: Lyfta bakben på unghäst?

kl
Hade problem med min första, när hon var i tvåårsåldern.
För att få hästen att lita på dig(de är ofta rädda om sina hovar), pröva att lyfta framåt uppåt och sedan vinkla bakåt. Det är lättare för dem och sätter dem inte ur balans lika lätt. Vänj dem först att bara lyfta framåt uppåt, för att sedan gå vidare med att vinkla bak benet/hoven när detta går bra. Om hästen rycker eller sparkar, håll kvar, dra hoven uppåt (vid bakåtvinklad hov). Så fort hästen slappnar av sänk hoven i normal arbetställning. Minsta tendens till spark el dyl. dra uppåt igen, håll kvar etc. Beröm ordentligt med kli på rumpan eller liknande vid rätt uppförande. Jobba nära hästen, då får sparkarna mindre kraft. Var snabb nog att fånga ev ben som kommer flygande dock. Min lilla laddade från andra sidan stallgången med tillhörande varningsskri;) Det är bara att vara envis ha tålamod och till sist funkar det:) Lycka till!
 
Sv: Lyfta bakben på unghäst?

Kan du hjälp av nån annan så be den att hålla upp ett framben medans du lufter bak det diagonala då så klart .
Dom kan inte sparka bak om dom bara har ett framben i marken .
Vi brukar jobba mkt med svåra hästar o detta brukar funka.
 
Sv: Lyfta bakben på unghäst?

Det kan dem visst det... min ena är fenomenal på kosparkar trots upplyft diagonalt framben + sedering.

KL
Nån tipsade om att ställa sig vid magen på hästen och böja sig ner och ta tag med båda händerna runt kotan?! Snacka om självmordsbenägen :p

Bästa tipsen jag kan komma med är att man bör hålla sig så nära hästen som möjligt, och att inte böja sig ända ner till kotan/hoven. Det funkar ofta bättre att trycka strax mellan knät och hasen (det blir mer "naturligt" -flytta benet för tryck- än att nån klämmer tag runt hela kotan och drar och sliter), dessutom har man då inte sitt huvud mitt i skottlinjen. Och givetvis att man först vänjer hästen vid att man klappar/kliar/borstar och pillar överallt. Lite motion och en ordentlig rykt innan man försöker lyfta brukar också underlätta :)
 
Sv: Lyfta bakben på unghäst?

Det låter tyvärr som du inte har så stor erfarenhet o du måste få dem att förstå att du inte vill dem illa. De lär sig väldigt snabbt om man bara är lite tålmodig o inte tragglar eller hittar på hyss.

Be ngn hjälpa dig o håll inte på för länge o BERÖM.
 

Liknande trådar

Hästvård Köpte för snart ett år sedan en halvblodsvalack född 2013 . för att försöka förklara det enkelt så radar jag upp problemen . •han vill...
2
Svar
28
· Visningar
3 919
Senast: mackan
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195
Hästhantering Hej. Jag har en supertrevlig 2,5 åring hemma som jag haft i ca 2 veckor. Han kom direkt från bete när jag fick honom och har varit...
Svar
17
· Visningar
5 473
Senast: tara
·
Hästhantering Har ett litet problem med den ena hästen. Han är 8 år, väldigt snäll men har attityd, är känslig och uppmärksam, både när det gäller...
Svar
18
· Visningar
2 291
Senast: Jealle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp