Lyfta bakben på unghäst?

Swat007

Trådstartare
Hej jag måste bara fråga er hur ni tränar att lyfta bakben på unghästarna... Jag har stor erfarenhet av unghästar osv.. Men har nu två hästar jag håller på att rida in och dom slår ja jävlar i de med bakbenen när jag ska lyfta dom. Är mycket försiktig för att inte bli sparkad men lyckades ändå få mig en fullträff på armbågen av alla ställen idag...

Det är inga problem att ta på benet i sig, har lyft benet med hjälp av ett skohorn och smekt benet med ett paraply.. Dom är inte rädda alltså. Utan bara förbannade.. Svansarna går och öronen stryker..
Inte heller stressad på något sätt utan vill helt enkelt inte.

Hur gör ni? Bestraffar ni vid sparkar? Hur går ni till väga helt enkelt?
 
Sv: Lyfta bakben på unghäst?

En spark är absolut förbjudet. Där bestraffar jag alltid. Jag är rätt envis och lyfter och berömmer och gör det korta stunder och förlänger dessa. Men jag börjar när de är föl och då är det sällan problem när de är större.
 
Sv: Lyfta bakben på unghäst?

Skohorn och paraply?
Ingår inte i min vildaste fantasi.
Jag håller dem helt enkelt i svansen samtidigt som jag lyfter.
 
Sv: Lyfta bakben på unghäst?

Jo men grejen är att jag kan inte komma nära bakbenen och försöka lyfta.. Använde långa saker som en extra arm. Smekte dom då med dessa och dom sparka ett tag men sen sluta dom och då kunde jag "smeka" med paraplyet på hela benen...

Dessa hästar är orädda men blir irriterade och arga när jag ska börja dra i deras bakben..
Jag är också envis men jag hinner inte få tag i benet för då kommer där en spark flygande rakt ut. Kosparkar asså..

Nu kan jag ju röra/borsta hela benen med händerna men så fort jag tar tag i benet smäller de..

Behöver mer hjälp!!! tacksam för svar
 
Sv: Lyfta bakben på unghäst?

En unghäst i ett travstall jag jobbade i vägrade lyfta bakbenen, vi fick ta ett grimskaft lindat runt benet ovanför hoven och lyfta. Står du en bit ifrån blir du inte sparkad och du kan hålla kvar benet uppe med repet medan de håller på sparka och rycka. När de håller benet stilla går du fram och håller i det med händerna och tar bort repet, släpper ner hoven och berömmer. Sen börja om.

Du förklarar som att hästarna är irriterade och inte rädda, men är de rädda kan de få panik om du håller fast benet, dock är det bara att släppa grimskaftet så sitter de inte fast längre. Om du lindar ett varv runt karleden i mitten på grimskaftet har du två ändar att hålla i, släpper du ena repändan drar du bara så får du loss det från hoven.

Är de inte verkade någon gång? Hur gamla är de?
 
Sv: Lyfta bakben på unghäst?

Du fick hjälp...
Håll i svansen samtidigt som du lyfter bakbenet. Dra i svansen åt det håll du står så kan de inte sparka.
Väl beprövad metod.
 
Sv: Lyfta bakben på unghäst?

Sparkar eller hot om sparkar tolererar jag inte öht i något läge och det visar jag tydligt, på något vis aktuell häst fattar direkt. De tankarna tycker jag är bland de viktigaste att direkt bryta och visa unghästen inte är ok i närheten av människor.
 
Sv: Lyfta bakben på unghäst?

Dom är 2 år. Båda två har gått på lösdrift hela livet så inte mycket hanterade..

Har provat rep och det går ju bra men kan ju bara dra benet framåt. så när jag väl ska ta tag i benet så lägger dom ner det med en gång och sen slår. Eftersom dom kosparkar e jag väldigt försiktig... Men ska prova din metod mer med repet. Men lindar du repet ett helt varv? eller bara precis runt om baksidan av hoven?

Tack
 
Sv: Lyfta bakben på unghäst?

En spark bestraffas med en spark tillbaka. Sådant tolererar jag verkligen inte! jag skulle bli riktigt förbannad om någon häst sparkade emot mig. Sånt får helt enkelt inte hända.

Även om hästen inte träffar dig så måste dem få veta att det är riktigt fel!
 
Sv: Lyfta bakben på unghäst?

Du fick hjälp...
Håll i svansen samtidigt som du lyfter bakbenet. Dra i svansen åt det håll du står så kan de inte sparka.Väl beprövad metod.


Jag fattar inte hur du menar, varför kan hästen inte sparka?

Jag är lite förkyld....kan vara det


sen är jag begåvad med gudasnälla hästar som funnits i mitt liv sen dom var små...
 
Sv: Lyfta bakben på unghäst?

Kan sparka, det kan de ju alltid. Såvida man inte surrar fast dem som en kalkon eller stoppar dem i cement. Så det var väl lite fel ordval av mig.;)

Däremot får du kontroll på det ben du vill lyfta och de brukar ytterst sällan få till en spark med denna metod.

Ska försöka beskriva det lite bättre..
Du står på hästens vänstra sida (som exempel) med höger hand tar du hästens svans och har ett lagom "stöd" i den. Vad som är lagom beror lite på, från häst till häst.
Stryk med vänster hand neråt benet, fatta tag och lyft hoven/benet. Under tiden har du kvar stödet i svansen.
Börjar hästen viffta med benet när du stryker ner med handen. Dra i svansen åt ditt håll.
Hästen ställer då ner benet igen.
Upprepa tills du har fått bra tag om hoven. Håll fast.
Klappa och beröm.

Lite svårt att beskriva. kanske måste visas.
Får söka filmhjälp någon dag.:idea:

Oftast så sprätter ohanterade unghästar innan de känner att man håller ett stadigt tag om hoven. Försvinner för det mesta ganska snart.

Kan tillägga att jag rekomenderar hovslagare denna metod också med sprattliga ynglingar.
Anledningen till att de inte kan sparka är att de tappar balansen åt sidan när man drar dem i svansen. Det är alltså tappa balansen delen som är det primära.
Ungefär som at du ska försöka stå på ett ben och sparka mot mig och jag drar dig emot mig. Då sätter du ner benet.
 
Senast ändrad:
Sv: Lyfta bakben på unghäst?

Jag förstår vad du menar...
Men dom e så jävla snabba och har inte en chans att ens nå svansen och unvika bli sparkad på en gång.. Dom sparkar alltså framåt utåt bakåt på samma gång... Så kan verkligen inte stå så nära dom.. Men jag håller med om att det behövs ett fast tag. Ska nog sätta på mig hockeyutrustningen nästa gång...

Fler förslag? :)
 
Sv: Lyfta bakben på unghäst?

Hur länge har du haft hästarna?

Jag tror det är förtroende som saknas och jag misstänker att de är rädda/osäkra även om de kanske ser lugna ut. Jag hade satsat mer på vanlig hantering, rykt mm och lyft framhovarna med mycket godis som beröm så länge.
 
Sv: Lyfta bakben på unghäst?

KL
Hur stora är hästarna??
På de jag har tränat har jag först lärt dem att bli berörda på HELA benet, även att man trycker och håller i benet när de står ner. Sen har ja lagt handen på benet där man brukar ta när man lyfter och sedan tryckt med handen och sagt lyft + att ja lutat mig lite mot hästen så att den lägger över vikten på den andra sidan för att hjälpa med balansen. Så fort hästen lättar på hoven har ja slutat med allt och berömt och jobbat vidare så i små steg. När man kan få hoven att lämna backen har ja krupit in med låret så att hästen inte får fram benen och då kan den inte träffa mig så lätt. Drar hästen benet frammåt hinner ja undan eftersom ja backar med benet typ och sparken går framför mig. Sen får man ju hålla i så gott man kan och så fort hästen slappnar av liiite så släpper ja och berömmer.
Men detta var bara hästar upp till ca 165 cm, är de shirehästar eller andra stora hästar kanske de inte funkar, om man inte får grepp om benet ordentligt...
Menar inte att man ska hålla i för allt man är värd nu, utan bara hålla liksom... Svårt att förklara i ord....
 
Sv: Lyfta bakben på unghäst?

Vad jobbigt det låter!!

Jag tycker det låter som om du är nr 3 i deras rangordning och dom gör det dom vill med dig. Ta inte illa upp, det blir lätt så om dom inte är hanterade, och kanske är lite kaxiga uppepå det.

Mitt råd är att backa från bakhovarna ett tag och t.ex fokusera på att du ska kunna ta på dom och borsta överallt, dra i svansen, flytta dom åt sidorna när dom sitter fast på gången osv. Kommer en spark så är det absolut no-no.

När du kan göra allt du vill och börjar känna att det är du som styr, så kan du väl be någon och vara med och assistera när du ska börja lyfta på bakbenen. Som de ovan gav råd om, svans eller grimskaft/rep, för att skydda dig! Liksom har du en gång börjat att lyfta så måste man avsluta när du har bestämt att det räcker. Är det fem sekunder under lugna former så har det lyckats. Bara det är du som bestämmer. Sen ökar du.
Hoppas det ordnar sig!
 
Sv: Lyfta bakben på unghäst?

försök få tag om tån, böj då ihop alla leder uppåt- håll tån böjd - när du har alla lederna böjda är det svårt att kunna sparka - håll så en liten stund och kryp in framför bakbenet och lägg ner det i ditt knä... håll tån lite uppåt.... brukar funka. Var rädd om dej....
 
Sv: Lyfta bakben på unghäst?

Tack!! Nu är jag med:)

Det var så jag tänkte att du menade....gör så ibland när häst står o vilar o skydd ska på...
 
Sv: Lyfta bakben på unghäst?

Min unghäst har varit rent förjävlig med att lyfta bakbenen, sparka o veva som bara den. Kvittade nästan vilken metod jag använde.

Jag började med att borsta och röra bakbenen flera gånger per dag så det inte var något onaturligt. Sen så lärde jag hästen att lyfta hoven när jag knackade på den med ett spö. Jag stod alltså upprätt och sen knacka jag på hoven, detta för att lära hästen att man lyfter hoven när jag vill. När hästen lärt sig detta (tar max 3 dagar) så började jag sakta och säkert ställa mig i den position jag skulle stå när jag skulle lyfta hoven samtidigt som jag knacka. Efter detta så lyfte jag benet med mitt knä. Man står alltså väldigt nära hästens bakben sen så kilar man in sitt eget ben bakom hästens bakben och så för man sitt eget knä framåt. På så vis kommer inte hästen åt att sparka så hårt om detta nu skulle hända.

Principen i mitt lärande var att "du ska lyfta hoven när jag ber om det", i början kvittade det om hästen sparka.

Tänk också på att inte lyfta så högt de första gångerna eftersom unghästar ofta har lite dålig balans innan de förstår hur de ska balansera upp sig när man lyfter benen på dem.
 
Sv: Lyfta bakben på unghäst?

Träna Träna Träna Träna!!

Min donna har vart rätt lätt i baken och är det fortfarande mot andra. (väldigt mammig!)
Eftersom att hon är otroligt smidigt och väldigt vig så var det liksom ingen ide att ens börja ta tag i hoven för att undvika sparkarna, då hade du fått en kick redan innan du var nere vid hoven! + att det inte hjälper att tvinga eller skälla på henne, hon blir bara förnärmad och sur!
Utan jag har lärt henne att lyfta på benet när jag "knackar" henne på nederdelen av låret, funkar kanon och blir bättre och bättre för var dag!
Nu lyfter hon som ingenting och benskydd tar jag också på utan problem, hon har helt enkelt mognat och lärt sg att benskydd och kratsa hovarna är ett måste! :laugh:

Mycket stoigt sto som dessutom är fux! ;):love:
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Köpte för snart ett år sedan en halvblodsvalack född 2013 . för att försöka förklara det enkelt så radar jag upp problemen . •han vill...
2
Svar
28
· Visningar
3 919
Senast: mackan
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195
Hästhantering Hej. Jag har en supertrevlig 2,5 åring hemma som jag haft i ca 2 veckor. Han kom direkt från bete när jag fick honom och har varit...
Svar
17
· Visningar
5 473
Senast: tara
·
Hästhantering Har ett litet problem med den ena hästen. Han är 8 år, väldigt snäll men har attityd, är känslig och uppmärksam, både när det gäller...
Svar
18
· Visningar
2 291
Senast: Jealle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp