Lydnadsträning

G

Gefjun

Ni som tränar och tävlar lydnad. Hur lägger ni upp träningen? Vilka moment koncentrerar ni er mest på? Lär ni in bara 1:an först eller även de andra klasserna innan ni börjar tävla?

Sv: Lydnadsträning

Jag som inte alls haft bråttom med att tävla har tränat in de moment jag känt för.

Jag koncenterar mig nog mest på platsliggning och platssittningen.

I början lärde jag nog in alla moment ifrån 1:an, men nu kan han 1:an, 2:an och moment ur 3:an. Så det blir lite huxflux :D

Men om du vill tävla så ska man enligt mig själv gå in med inställningen att man kommer bli uppflyttad. Dvs. när du går in och tävlar 1:an så ska du vara färdig för 2:an. Så ser jag det iaf.

Ja, jag har också tänkt på att man ska nog vara klar för 2:an när man börjar tävla 1:an. En del säger ju att man ska börja med vissa moment i de högre klasserna redan när man tränar in 1:an. Men jag vet inte hur man ska lägga upp det.

Fördelen med hundar är att man kan lära om samt att moment är situationsbundna.

Jag la in platsittning rätt tidigt, många hundar som tröttnar och lägger sig ner. Är det sitt så är det sitt.

Platssittning har vi inte tränat på, det är nog bra att göra tidigt. Tack för det!

Platsliggning är som Aliide säger döviktigt, dels är det många poäng och dels så är det svårt för många hundar.

Jag började med ettan och har lärt in alla moment där, nu har jag knappt tävlat där än och helt kommit av mig men... Iaf, jag har börjat med fjärren och självklart apportering (för det tar lång tid för månag hundar), men inkallning med ställande har jag inte börjat med av den enkla anledningen att min hund gärna väntar, dvs hon hade saktat in även på vanlig inkallning...

Dubbelhoppet har jag inte heller börjat med, för att hon är så tusans snabb och hoppar gärna på 2 och 3 gånger, så jag är glad att hon gör rätt för ettan...

Linförighet och fritt följ slipar man på eftersom, det är inte riktigt lika höga krav i ettan som längre upp... Men du vinner mycket på ett bra fritt följ, uppmärksam hund och en stabil platsliggning (vilket jag totalt saknar :( )

//E

Platsliggning tränar jag, inte så avancerat men så att hon ska känna sig säker och inte resa sig. Frågan är hur det blir med andra hundar sen också. Det är väl nötning som gäller tänker jag.

Apportbocken håller jag på att lära henne att hålla fast i. Fjärren har vi också tränat en del.

Linförighet och fritt följ måste verkligen tränas, särskilt med störning. Hon är inte så gammal än, 8,5 månader, men det är bra att få tips om vad man ska fokusera på och hur man ska lägga upp det. Förra hunden tränade jag bara in ettan och tävlade inte, nu vill jag ju tävla, och har ingen erfarenhet av de andra klasserna.

Jag har inte börjat tävla än men det vi tränar på är alla moment från 1:an plus moment som tar långtid att lära in i från det högre klasserna, tex apportering. Det som jag (och förmodligen alla man tävlar med) tycker är viktigars är att platsliggningen sitter ordentligt så det tränar jag en hel del på.

// Bopplan med världens duktigaste hund :)

Glömde skriva en sak... Min vovve tröttnar i bland lite på att göra moment som han, enligt honom själv, redan kan. Så för att det inte ska bli så enformigt och att han inte ska tröttna har jag lärt in nya moment från de högre klasserna när jag käner att det passar för något nytt.

Jag tränar lite av varje ifrån 1 till 3 an. Allt som jag tycker är skoj! Till våren blir de allvar då jag hoppas på att ta LP 1. Det enda som är jobbigt är att min 8 mån gamla Golden gärna gör "idiot rundor" när han tröttnar på fot *puh*:devil:

Grundträning, grundträning och grundträning tränar vi och så stadga. Jag plockar isär alla moment i små små delmoment och när de sitter börjar jag pyssla ihop dem till ett helt moment, så som det ska se ut när det är tävling.

Haffla inte igenom och lär in så många moment som möjligt, utan lägg massor av tid på grunden i varje moment. Det får Du igen tusen gånger om när du kommer upp i klasserna.

När jag hade min första hund, så sprang jag på kurs efter kurs och vi kunde alla moment i 3:an och brukslydnaden. Trodde jag. Vi kunde dem, och hunden utförde dem, men det var inga 10: or vi skulle ha fått på tävling. Det var slarvigt genomfört med dåliga ingångar och sättanden m.m. Det såg väl ganska bra ut om man inte tittade så noga på detaljer, men vi hade inte kommit högt i klasserna.

Nu har jag lärt mig att lägga mycket tid på grunden och stadgan, det tar tid men jag tjänar på det i längden.

Ja, det gäller att hålla intresset uppe från deras sida och hitta på något nytt ibland. Lycka till med tävlandet sen!

"Idiotrundor" känns igen! Min orkar heller inte hålla koncentrationen hela tiden, men det kommer väl! Lycka till med LP:t!

Ja, grunden och stadgan är väl absolut viktigast. Utan det så blir det inte mycket. Det är det jag håller på mycket med nu, har plockat isär momenten från klass 1 och försöker göra det hela säkert. Har även plockat in någon del från tvåan.

Stadga tränade jag också, otroligt mycket! Men inte så mycket tävlingsmässigt. Mer för att få honom att slappna av. När matte säger Ligg så är det så. Även om kopplets sträcks ut något. Så nu kan jag släpa honom liggandes i kopplet :D

Det är väl de små grunderna för momenten uppåt som jag tränar. T.ex. hur hunden rör sig mellan sitt, ligg och stå. Det tänker jag på fast jag inte tränar momenten. Jag tränar klass för klass, men är som sagt noga med sådana saker som har betydelse för de "högre" momenten. Jag försöker alltid att köra in brukset och lydnaden samtidigt parallellt med två hundar. Det blir 4 klasser att hålla reda på och ärligt så blir det knappt nått av det alls :D Jag kan inte bestämma mig! Sen blir det panikträning 2 veckor innan start när jag efteranmält mig :p Men för hundar är det ju skitisamma! Det är jag som får lida! *he he*

Tränar mest för ettan, men har även börjat lite med att stanna vid inkallning (hon såg helchockad ut när jag sa "stanna" mitt under inkallningen :D). Och så tränar vi apportering (som väl är med i tvåan).
Ska börja kurs i vår och få ordentlig hjälp och samtidigt bli bättre på att träna själv.

Åh hjälp, att hålla reda på fyra klasser samtidigt! Då skulle jag också ha svårt för att bestämma mig!

Vi ska också börja kurs i vår. Hade sett fram emot att dra igång på "riktigt" nu, men kurserna börjar inte förrän om några månader. Nu går vi på någon lydnadskväll då och då så hon ska lära sig att fokusera på matte och inte skälla ut de andra hundarna!

hemlig skrev:
Tränar mest för ettan, men har även börjat lite med att stanna vid inkallning (hon såg helchockad ut när jag sa "stanna" mitt under inkallningen :D). Och så tränar vi apportering (som väl är med i tvåan).
Ska börja kurs i vår och få ordentlig hjälp och samtidigt bli bättre på att träna själv.

Hihi min blev också förvånad, och ledsen när jag sa stanna i inkallning första gången. Det blir han fortfarande :)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 752
Senast: fixi
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 486
Senast: Rugge
·
Hundhälsa Hur gör ni andra som tävlar/tränar mycket med era hundar? Jag har en BC på 2,5 år. Kör canicross varannan dag mellan 6 och 10 km...
Svar
4
· Visningar
697
Senast: Jadzia
·
Hundhälsa Hur länge brukar en hund vara förkyld? Hunden började fnysa och nysa i förrgår och har idag även fått lite rinnande ögon. Hon mår bra i...
Svar
2
· Visningar
523

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka