Lydnadsdebuten avklarad!

Sv: Lydnadsdebuten avklarad!

Ja, och givetvis får man ha överseende med skendräktigheten. Den kan ställa till med ganska mycket!

Hon är iaf bättre nu än förra skendräktigheten, då var hon som helt död från februari till början av juni, la sig för att sova under LUGNA promenader osv.. :crazy: Hade hopppats att man skulle slippa det den här gången med mindre mat och mer motion osv, och visst är det bättre, men absolut inte bra. Ska kolla upp ännu mer med kastrering och försöka skrapa ihop pengar så att jag har råd att kastrera henne innan nästa löp. Men vad gör man inte? Kan inte ha en hund som är som halvdöd halva året bara för att hon råkar löpa. Dessutom tajmar hon alltid in det så att skendräktigheten kommer på våren och hösten - de tider på året då jag är som mest positiv och vill hålla igång som mest.

Hur som helst är jag jätteinspirerad av er nu! Jag har ändå börjat träna på den lokala brukshundklubben för att få fason på Rover(värst är att han har svårt att koncentrera sig med andra hundar i närheten) och nu ska vi banne mig ha som mål att starta lydnadsettan!. Vi kan ju alltid hoppa över platsen om den känns det minsta osäker och ha som mål att göra vårt bästa(och bespara andra från att vara sämst om det skulle vara så... :o ).

Heja heja! :D Börja träna på klubben när det inte är så många andra där, eller börja med att lära in momenten hemma där ni inte alls har någon störning. Det är dumt att göra det svårare än nödvändigt i början.

Jag tänkte också att jag kunde skippa platsliggningen när jag anmälde mig, sedan tränade vi stenhårt på den och jag bestämde mig för att köra ändå när jag såg att hon inte brydde sig om andra hundar. Jag är glad att jag gjorde det :p

Momenten sitter rätt bra redan, körde igenom fritt följ, läggande och ställande under gång och inkallning under promenaden nyss och apporten när vi kom hem och det gick riktigt bra även om det är en del att finslipa på. Men planen är att göra som du föreslår, först åka ner när det är lite eller inget folk där för att han ska vänja sig vid miljön(igen, vi har ju tränat på klubb och gått kurs tidigare) och sedan träna med mer och mer störning. Men nu startar jag nog en egen tråd för oss som tränar för lydnadsettan, oavsett hur långt vi kommit!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka