Lydnadsbuketräff Småland/Blekinge/Skåne

attheedge

Trådstartare
Nu utvidgar vi det hela :)

Disen kan fixa så vi får hyra en uppvärmd inomhushall i Sölvesborg -jättefin, så där är tanken att vi ska träffas.

Förslag som kommit upp i tidigare tråd är tävlingsträning och skogsarbete, exv. spår, finns det fler önskemål?

Här kommer det några förslag till datum, skriv ert namn där ni kan.

10 mars
tantagda
Disen
emma82maria
attheedge

11 mars
tantagda
Disen
emma82maria
attheedge

17 mars
tantagda
Disen
emma82maria
attheedge

18 mars
tantagda
Disen
emma82maria
attheedge

Så kom igen nu ni som vill hänga på! :D

13april-10-049_835944801.jpg

Senast ändrad:
Sv: Lydnadsbuketräff Småland/Blekinge/Skåne

Jag är gärna på om man får komma med en hund som kanske inte riktigt platsar på tävlingsträning men han kan vara en bra störning :angel:
Spår kör vi gärna och vi kan försöka oss på lite lydnad :p

Detta om jag kan vara i sölvesborg helgen ni bestämmer, kan inte riktigt planera så långt i förväg.

Senast ändrad:

Nu utvidgar vi det hela :)

Disen kan fixa så vi får hyra en uppvärmd inomhushall i Sölvesborg -jättefin, så där är tanken att vi ska träffas.

Förslag som kommit upp i tidigare tråd är tävlingsträning och skogsarbete, exv. spår, finns det fler önskemål?

10 mars
tantagda
Disen
emma82maria
attheedge
Hazel

11 mars
tantagda
Disen
emma82maria
attheedge
Hazel

17 mars
tantagda
Disen
emma82maria
attheedge
Hazel

18 mars
tantagda
Disen
emma82maria
attheedge
Hazel

Så kom igen nu ni som vill hänga på! :D

13april-10-049_835944801.jpg

Jag är på även om jag inte är tävlingsintresserad direkt. Men om inget annat är det bra träning för min störda hund :p

+ Ainon, kul att ni är med!
Vi är verkligen inget tävlingsämne heller, tar det som ett ypperligt tillfälle att träna på plus att träffa nytt hundfolk vilket alltid är nyttigt ;)

kl
Som jag skrev i förra tråden kommer jag antagligen lägga ett blodspår när andra ger sig på personspår. Är det någon som vill passa på att prova på kan jag ta med mej extra klövar och blod. Är långt ifrån någon expert på viltspår men tänkte ändå erbjuda det jag kan sen kan vi säkert slå våra kloka huvuden ihop och få till ett nybörjarspår om någon vill testa :)

Disen -hur ställer du dej till att spåra med nötblod? vill du jag fixar blodpulver istället? (har inte ansökt om tillstånd nämligen:o )

ååh, vi skulle också vilja vara med, även om min dåre varken bor hemma längre :S eller har kommit speciellt långt i träningen ännu, men hon skulle behöva få träna med störning :) Både lydnad och viltspår.. Dock har jag inte en aning om vart sölvesborg ligger :o

Svarar "alla" :)

Alla är såklart välkomna oavsett ambitioner, mål eller tidigare erfarenheter! Vi ska ha en rolig dag i hundens tecken! :laugh:
Sölvesborg ligger i sydöstra Blekinge. Precis på gränsen till Skåne. Vi har bra vägar ner hit från Småland.

Vad gäller blodspår så har jag ingen aning om hur regelverket ser ut. Så ni får ansvara för det själva. Jag kan ta reda på vem som äger marken så att ni kan ringa vederbörande och fråga. Eller så får ni ha det på ert samvete helt enkelt ;)

Beroende på hur många vi blir så hinner vi nog inte med mer än spår och lydnadsträning + eventuell tävlingsträning för de som vill. Men vi kan säkert träffas flera ggr till våren. Vi har en otroligt fin apellplan på brukshundklubben också när det blir väder att vara ute!

Jag föreslår spår på förmiddagen (beror lite på när ni har möjlighet att anlända), sen middag och sen lydnad i hallen på em.

Vad gäller middagsalternativ så kan vi dra oss in till staden och äta. Vi har flera restauranger (riktig mat eller pizza) och mycket att välja på.

Men! Jag ska till Sölvesborg veckan efter, brukar alltid åka ner runt 1 maj, himla synd det inte var då!

Äsch då! Ja det var ju väldigt synd... kan du inte göra ett undantag? :angel: :D

Jag trodde du ägde marken som vi skulle spåra på, då missförstod jag dej.
Om du har möjlighet får du gärna ta reda på vem som äger marken så kan jag ringa och höra mej för vad det gäller blodspårandet. Sen fixar jag blodpulver så behöver vi inte tillstånd vilket krävs för nötblod.

Tycker din plan för dagen låter bra!

Det beror lite på var vi ska vara. Som det ser ut nu så blir det på kommunens område och då ingår väl våra aktiviteter i allemansrätten? Annars kan jag kontakta dom och höra mig för vad som gäller vid en tillställning som denna. När vi har tävlingar på klubben så frågar vi alltid om lov för det. Vi vill ju inte stöta oss med någon på något vis.

Tror att denna typ av aktivitet nästan kan gå som kurs/utbildning och då måste vi ha markägarens tillstånd för att spåra viltspår.
Som privatperson, eller rättare sagt om jag skulle spåra själv så att säga, är jag lite kluven över vad som gäller. En del säger att man inte behöver tillstånd från markägaren medans andra menar att man alltid måste ha det.
Har alltid tagit det säkra före det osäkra där och frågat om lov. Vill liksom inte bli "utslängd" från skogen:)

Jag håller med dig om att kolla med markägaren först så att allt är okej, iallafall om vi blir ett gäng och några vill lägga blodspår! Men är det kommunen som äger marken så ska det väl inte vara några bekymmer :)

Disen: Ditt upplägg låter bra, vi kör på det! :)

Vi vill gärna testa blodspår, kör normalt bara personspår.

Disen: Upplägget låter bra som de andra säger.
Är det förresten hundklubben som ligger nära ridskolan som syftas på? Promenerat/sprungit förbi där ofta men inte har jag märkt någon hall, så kanske är någon annan klubb, fast har för mig att det stod brukshundsklubb och fler än en borde ju inte finnas i lilla Sölvesborg.

Allemansrätten gäller när man är en, två eller tre ute och spårar. Är man fler bör man ha antingen markägarens eller jakträttsinnehavarens tillstånd.

Glömde säga att jag är på om det blir den 11 eller 18. Vi går viltspårkurs de flesta lördagar.

Senast ändrad:

Vi vill gärna testa blodspår, kör normalt bara personspår.

Disen: Upplägget låter bra som de andra säger.
Är det förresten hundklubben som ligger nära ridskolan som syftas på? Promenerat/sprungit förbi där ofta men inte har jag märkt någon hall, så kanske är någon annan klubb, fast har för mig att det stod brukshundsklubb och fler än en borde ju inte finnas i lilla Sölvesborg.

nej det är inte där, hundhallen är helt ny och ligger påväg ut mot mjällby i industriområdet innan ridhuset

Jag kan den första helgen. Den lille är helt snurrig och kan precis ingenting för tlllfället, men det är ju ett kanontillfälle att störningsträna! När det gäller spårmark så brukar jag spåra på Getabjär. Går man in en bit till höger om vägen upp till naturreservatet så finns det jättebra mark utan så mycket hallonsnår. Fast markbrist är kanske inte ert största bekymmer ;). Vad går hyran av hallen loss på?

kl
Fyller på listan med de senaste tillkomna, lite lättare att ha koll när väl datum ska bestämmas.

10 mars
tantagda
Disen
emma82maria
attheedge
Hazel
cillamuffins

11 mars
tantagda
Disen
emma82maria
attheedge
Hazel
cillamuffins
dpmatte

17 mars
tantagda
Disen
emma82maria
attheedge
Hazel

18 mars
tantagda
Disen
emma82maria
attheedge
Hazel
dpmatte

Så kom igen nu ni som vill hänga på!

+ atthehedge

Jag har pratat med min vän på kommunen (som också är väldigt insatt i spårtävlingar och tjh-sektorn) och han har berättat hur det ser ut för oss geografiskt:

Hej Lilja, Högersidan är kommunens och är inga problem att använda, vänstersidan är Trolle Ljungby Gods som äger. Där är man på allemansrätten om man inte har kursverksamhet.:))

Då är ju frågan om vår träff räknas som kursverksamhet?

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • ”Hund” 2005-2010
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka