lydig för skänkeln

clubman

Trådstartare
hur sjutton gör jag på bästa sätt.. han vill inte lyssna på skänkeln riktigt i traven..sitter jag ner går det bra..rider lätt=katastrof..:mad:

lägger jag till spöet så lyssnar han lite bättre men slutar ju dock i att han ökar istället och vill komma från spöet..:(

när jag lägger till skänkeln och han inte lyssnar, sparkar jag till honom lite mer..lysnar han inte då..spö..mycket beröm när han gör rätt.. jag orkar ju dock inte hålla honom runt skänkeln i galoppen..så det blir bara pannkaka av allting...:cry:

sporrar???

tips??

Sv: lydig för skänkeln

En liten fundering: Vad är det du vill uppnå genom att lägga till skänkeln? Är det att få hästen att gå fram eller är det att flytta undan?

trägen vinner....
vem har sagt att det ska vara lätt att rida...

men skämt å sido.. vad vill du uppnå, kan du beskriva och förklara lite bättre;)

mitt tips är att ha hästen så rak som möjligt. tänk nästan utåtställd.
då förböjd häst lätt tappar bjudning.
jag rider med sporrar på i stortsätt alla hästar. prova en liten snäll sporre å se reaktion.

Alltid svårt att råda andra ;)

På min pålla skulle sporra absolut inte fungera - då blir hon förbannad slutar lyssna helt och hållet.

Jag brukar fundera på hur jag sitter och var jag har min balans, tex när jag rider i vänstervarv sitter jag på ett sätt som talar om för hästen att hon ska gå i sluta - vilket jag oftast inte vill. Min tränare föreslog att jag skulle fundera på hur jag satt i hö resp vä varv (hö varv går hon som en klocka). Jag kan lugnt säga att jag blev ack så förvånad när jag upptäckte att jag satt som om jag red i hö varv fast det var vä!

Å vilken skillnad det blev på pållen när jag började försöka ändra min sits. Vips så gick hon inte i sluta längre. Jag har haft mkt problem med att hon inte vill flytta undan för vä skänkel i vä varv, försökte förstärka med sporre/spö/medhjälpare från backen mm mm utan resultat.

Detta blev ett långt svar som kanske hjälper dig eller inte. Det beror ju lite på.
På senare år har jag kommit fram till att när hästen inte lyssnar beror det oftast på mig och då hjälper det inte om jag tar i "mer" om jag ändå gör fel.

Lycka till!

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 261
Senast: lirco11
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 552
Senast: Fiorano
·
Kropp & Själ Nej ingen här kan såklart ställa en diagnos, jag vill mest bara ha pepp och lite på fötterna sas för att få vården att lyssna...
Svar
9
· Visningar
1 076
Senast: Rosett
·
Hästhantering Som man kan se på mitt namn rider jag på ridskola. Senaste månaden har jag märkt att hästarna är inte hanterade på ett så bra sätt där...
Svar
6
· Visningar
1 935

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Vegansk efterrätt?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar