Osterang

Trådstartare
Jag måste bara få skriva av mig lite!

När jag kom hem efter jobbet så tog jag in min "lilla" kille och borstade lite på honom. Han har precis påbörjat sin 2 månader långa vila och går mest och skrotar i hagen just nu, så jag tänkte att han iallafall behövde bli lite ompysslad.

Sedan tog jag ut honom på en runda på volten (lös) så han skulle få springa av sig lite. Vilken kanonkula han blev! Jag har jobbat lite med easel med honom efter att min mamma introducerade det för mig och han tycker att det är hur roligt som helst. Jag sprang runt och han sprang efter mig. Jag stod still och han sprang emot mig och "nafsade" efter mig för att få mig att springa igen. Han tog i allt vad han kunde, galopperade i räserfart, sparkade bakut och kom sedan travandes mot mig igen för att gosa. Sedan så lunkade han strax bakom mig med sänkt huvud och tuggande när vi gick tillbaka till stallet.

Dessutom så har vi lärt honom att han kan ställa sig med frambenen på en bock (som man har höbalar på) och det tycker han väldigt mycket om. Står bara där och väntar på att få beröm, jag tror att han känner sig väldigt duktig när han står där ^^

Jag tror ärligt talat att Raudur tycker om sin matte iallafall nästan lika mycket som hon tycker om honom :love:

Sv: Lyckorus!

Jag har aldrig haft en islänning men väl en "gammal avdankad" och "folkilsken" travarmärr som jag lekt mycket med. Alla grannar var övertygade om att nån av oss skulle bli skadad en dag men det hände aldrig, vi visste precis var vi hade varann.
Springa på henne bakifrån och "hugga" henne i låret och så var leken igång (ja hon kunde givetvis "hugga" mig också för att starta bus). Retas med varann, jaga varann, backa på varann, valla varann (eller valla in en hästrädd mamma till nåt barn som ville hälsa på henne i hagen):angel: :devil: ja jag gjorde väl alla "fel" man kan göra enligt "dom som visste bättre" men nån tightare relation får man nog leta efter.

Genom lek och bus skapas dom starkaste banden märkte jag så jag blir bara glad när jag ser att flera leker och busar med sina djur och låter dom "ta för sig", vilket jag uppmuntrar alla djur att göra.

NH = Natural Humanship enligt hästarna iallafall, eller konsten att dressera människorna. ;)

Sv: Lyckorus!

Jag vet inte exakt vad easel är, har mest jobbat så som mamma har visat mig.. Men det är väl lite likt NH, men mer att man har ett vänskapligt och mer ömsesidigt förhållande till hästen istället för att man ska styra den. Man jobbar för att stärka relation mellan människa och häst helt enkelt.

Här är en bild på när Röjjarn står på sin pall ;)

pic_176229026.jpg

Sist jag hade honom på volten så ville han inte göra annat än att stå på pallen. Han småsprang lite efter mig, men sedan så gick han hela tiden tillbaka till den

Jag har aldrig haft en islänning men väl en "gammal avdankad" och "folkilsken" travarmärr som jag lekt mycket med. Alla grannar var övertygade om att nån av oss skulle bli skadad en dag men det hände aldrig, vi visste precis var vi hade varann.
Springa på henne bakifrån och "hugga" henne i låret och så var leken igång (ja hon kunde givetvis "hugga" mig också för att starta bus). Retas med varann, jaga varann, backa på varann, valla varann (eller valla in en hästrädd mamma till nåt barn som ville hälsa på henne i hagen):angel: :devil: ja jag gjorde väl alla "fel" man kan göra enligt "dom som visste bättre" men nån tightare relation får man nog leta efter.

Genom lek och bus skapas dom starkaste banden märkte jag så jag blir bara glad när jag ser att flera leker och busar med sina djur och låter dom "ta för sig", vilket jag uppmuntrar alla djur att göra.

NH = Natural Humanship enligt hästarna iallafall, eller konsten att dressera människorna. ;)

Det låter ju superhärligt, dock lite riskabelt haha!

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Har en ragdollhona på 5 år som har lite problem. Hon är ju långhårig så hon kräks titt som tätt och det är då både hårbollar och...
Svar
17
· Visningar
1 377
Senast: Celinehenn
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 805
Senast: co-SMAD4
·
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 277
Senast: Marvin
·
Kropp & Själ Jag behöver få läsa om hur andra haft det när de diagnostiserats med förtjockad slemhinna. Så hjälp mig, snälla. Jag var på gyn (fr o m...
Svar
2
· Visningar
812
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka