Lycka är en Älgskånk i skogen!

Sv: Lycka är en Älgskånk i skogen!

Åh jag vill också spåra sa Rosan.:bump: När försvinner snön, matte????

Men!! Vart bor du egentligen? Var och plumsade i skogen igår och hade snö upp till midjan, skulle tro att vårt första spåret blir om ca 3 månader först :(

går även att spåra i snö! Men även jag längtar till våren och en lång spår runda!:laugh:

Men!! Vart bor du egentligen? Var och plumsade i skogen igår och hade snö upp till midjan, skulle tro att vårt första spåret blir om ca 3 månader först :(

Haha, numera bor jag i Skåne ;) Men vi har faktiskt snö kvar vi med. Omän det just nu mest STORMAR!!
Picture027.jpg

Vad bra att man kan använda den många gånger.
Tror inte det är någon större risk att hunden käkar upp den då han inte riktigt fattar vad han ska göra med stora ben och köttbitar, tog ett tag innan han förstod hur man äter ett märgben, omplacering med fd. tråkig vardag...

Pappa som är den som fällt älgen sa att man skulle blöta skånken efter den varit fryst, stämmer det?

går även att spåra i snö! Men även jag längtar till våren och en lång spår runda!:laugh:

Jag har spårat ända in i november så snö har vi då spårat i. Men här är det över 1 meter snö, så att spåra här i februari är inte tänkbart, tyvärr!

Blöta? Det har aldrig jag gjort..
Jag tar bara upp den så att den hinner tina innan vi ska köra.

Ska den tina innan?

Jag plockar den bara från frysen och går direkt ut i skogen runt knuten. :)

Det gör jag med! Tar jag ut den kvällen innan får vovven spader av all väntan!

Man låter ju skånken ligga i skogen ett par timmar i alla fall, innan man spårar, och då hinner den tina en hel del. Fast - det "lossnar" väl mindre lukt från en frusen klöv när man släpar den, så spåret kanske blir lite knepigare???

Hur många timmar brukar ni låta spåret ligga?
Jag la spår idag i snön och när jag kom hem smet hunden ut och började (smart att börja lägga spåret vid tomtgränsen, haha), men jag upplevde att spåret blev väldigt brett och hon hittade inte riktigt vart hon skulle utan sprang omkring huller om buller och nosade.

Det ska nog helst ligga åtminstone ett par timmar, gärna minst 4! Då blir spårkärnan tydligare, det finns inte så mycket doft i luften så att säga. Är det fuktigt i markerna blir spåret bredare, flyter ut. Är det snustorrt kan man spåra lite tidigare, doften "försvinner" snabbare.

Det ska nog helst ligga åtminstone ett par timmar, gärna minst 4! Då blir spårkärnan tydligare, det finns inte så mycket doft i luften så att säga. Är det fuktigt i markerna blir spåret bredare, flyter ut. Är det snustorrt kan man spåra lite tidigare, doften "försvinner" snabbare.

wooow, ska man vänta 4 timmar innan man börjar spårning?

Med Viltspår ska man vänta MINST en timma, helst 4. Gärna mer! Det gör inte att spåret blir svårare, såvida det inte är snustorrt i markerna.

Ska och ska vet jag inte, men jag brukar alltid ta upp den ur frysen samtidigt som jag tar upp blodet.
Men låter den inte direkt ligga i köket och tina, luktar lite för illa :p
Brukar lägga den i pannrummet eller i vedboden (i en plastpåse).

random kl

Var nära 5+ grader i Skåne idag :D Riktigt vårväder med snödroppar som håller på att slå ut och vårfåglar som sitter och sjunger i träd och buskar.
Att utöka Skåne bukeskaran låter som en kanonbra idé :D

Så tänker jag också, att det tinar i skogen.

Och så kan jag ju skylla på att skånken var fryst när hundstackarn villar bort sig i spåret. Och inte på att det är jag som är usel på att lägga spår. :angel: :D

Hmm.. Östergötland bjuder på snöstorm så det kommer definitivt inte bli något spår i helgen.. :mad:

Här har vi fått 3 dm snö under natten... Så nej någon spårning blir det inte... Men det får bli snöpulsning istället.. :D

Med Viltspår ska man vänta MINST en timma, helst 4. Gärna mer! Det gör inte att spåret blir svårare, såvida det inte är snustorrt i markerna.

tack, då har jag lärt mig något nytt! brukade bara vänta en halvtimme, men ska vänta mer än 4 timmar i fortsättningen.

Ååh vad härligt, jag vill också ut och spåra!

Just nu har vi dock över 1 meter snö samt 30- här så det lär ju dröja ett tag.. :D

Liknande trådar

Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 582
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka