Lyaluckan - hur montera?

Barret

Trådstartare
Jag har nyligen köpt en Lyalucka modell stor. Tanken är att den ska sitta i väggen mellan mitt sovrum och den inglasade verandan (som aldrig gjordes klar med dörr in till huset...). Det är förberett för dörröppning på utsidan, alltså fasadpanelen är borttagen osv.

Jag har redan slutit mig till att det troligtvis måste snickras ihop någon sorts ram. Vad jag funderar nu är hur ni andra som har Lyaluckan till era hundar har monterat själva luckan. Skruvar rätt igenom (den så himla fina) ramen på själva luckan eller med t ex brädor som typ fixerar luckans kanter (och därmed låter mig undvika åverkan på själva luckans ram)?

Kom gärna med tips och förslag, och bilder om ni har, på hur jag bäst ska se till så mina tokiga prickikorvar kan rasta sig själva på dagarna så min mamma äntligen får åka hem till sitt istället för att sitta hundvakt :o:angel:

Våra Lyaluckor har vi skruvat fast i hålet i väggen, dvs genom ramen men inte på framsidan så att säga :) Ramen är fortfarande intakt på fram- och baksidan.

Våra Lyaluckor har vi skruvat fast i hålet i väggen, dvs genom ramen men inte på framsidan så att säga :) Ramen är fortfarande intakt på fram- och baksidan.
Menar du från sidan, alltså? Det lät ju farligt smart :o. Vilken typ av skruv använde ni?

Frågade min man, vi hade såna luckor i tidigare hundhus och han svarade "Jag borrade hål rakt genom ramen och fäste i 2"x2"-reglar som jag monterat runt hålet." med förbehåll för att han minns rätt, det är några år sedan. :) Tätade med tätningslist sen, för som han sa "Skum riskerar att hamna överallt!" ;) Eller så petar man in isolering runt 2x2-reglarna så gott man kan och sätter lister/foder runt sen. Hur som helst så läcker luckan en del ändå så det blir ändå inte helt tätt. Det är dock den bästa lucka vi kunde hitta.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka