Luzernpellets

fejko

Trådstartare
Funkar det att ge bara luzernpellets ett mål eller måste man alltid ge "stråfoder" samtidigt för magens skull?

Sv: Luzernpellets

NJa... det beror väl på. Hur mkt lusern tänkte du?
ETT mål kanske skulle kunna ersättas med det, bara man ser till att hästen ändå får sitt tuggbehov tillfredställt.

För magens skull funkar det ju, frågan är om hästen tycker att det är ett tillräckligt mål mat om den inte får äta så länge...

Kanske bättre att ge luzern hack då. Så får pållen både protein och lite att tugga på. Kanske tillsammans med lite foderhalm.

/Maria

Jag skulle nog välja hack i så fall, eller ge en liiiiten tuss grovfoder till, bara för att få igång tuggandet och salivproduktionen innan de lättuggade pelletsen kommer.

*KL*
Jag ger min häst stråluzern och hö. Det får han på Eftermiddagen när han kommer in..

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 120
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 484
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
608
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 167
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka