Luzern- hackat strå

C

Capriole

Hej! Jag ska börja ge min häst Luzern och detta efter förra ägarens tips...Har några frågor angående detta:
1. Vad innehåller det?
2. Blir min häst jätte pigg eller märker jag ingen skillnad?
3. Hur försiktig måste jag vara när jag vänjer honom med det?
4. Den tjatiga frågan: Hur mycket kostar det?
5. Anledningen till att jag ska börja använda det är att han skulle behöva gå upp lite i hull. Är det lätt att han får kolik av det?

Tack på Förhand / Petra

Sv: Luzern- hackat strå

1. Vad innehåller det?
Vet tyvärr inte exakt, mer än varmluftstorkad Lusern (hackad förståss)

2. Blir min häst jätte pigg eller märker jag ingen skillnad?
Det beror på hur mycket du tänker ge.

3. Hur försiktig måste jag vara när jag vänjer honom med det?
Som med allt foder som är nytt för hästen. Vänj långsamt så undviker du att ta onödiga risker.

4. Den tjatiga frågan: Hur mycket kostar det?
ca 5 kr/kg, 25 kg säck.

5. Anledningen till att jag ska börja använda det är att han skulle behöva gå upp lite i hull. Är det lätt att han får kolik av det?
Nej det skulle jag inte tro. Lusern är ju grovfoder, fiberrikt och bra för hästmagar.

Senast ändrad av en moderator:

Min häst gick ner jätte mycke helt plötsligt och hon fick det..
1kg på kvällen.. Och efter bara 2 månader blev hon jätte fin igen!
På henne märktes det ingen skillnad att hon fick det på tempramentet.. Så om du vill att hästen ska få upp hullet rätt snabbt så är hackad lusern jätte bra! :rofl:

första frågan ska alltid vara BEHÖVER HÄSTEN DET?

det kan vara så att den förra äögaren hade dåligt hö och var tungen att lägga till mer protein(lusern) men har DU exakt samma hö som förra ägaren, dvs från exakt samma höbalar? är det från en annan skäörd så analysera höet för att få veta om du måste lägga till lusern eller inte..

jag skulle ALDRIG fortsäatt på samma foderstat om jag byter hö.. är det samma hgö så OK men du säger inte här om det är det..

Oj! Det vart nå fel... HÄR kommer värdena:

1. Här kommer värdena:

Energi - 8,5 MJ
Vatten - 12%
Råprotein - 15%
Smältbart Rp - 105g
Råfett - 3%
Växttråd - 27%
Kalcium - 13g
Fosfor - 2,8g
Magnesium - 1,6g

2. & 3. Jag tror inte det blir någon skillnad men man måste ju alltid vara försiktig när man vänjer in nytt foder.

4. Vi betalar 125:- för 25 kg.

5. Nej det borde inte vara någon risk om du är försiktig.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 131
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 160
Senast: Anna-Bella
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 499
Senast: tuaphua
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 418

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka