Sv: Lutar åt

Äldsta terrierhanen har på senare tiden fått problem med temperamentet.. :crazy:

Det började med att han för någon vecka sedan morrade åt maken helt obefogat och idag gjorde han något som han Aldrig visat några tendenser till tidigare.
Han högg mig helt oprovocerat i handen, :eek: när jag skulle ut och träna med en av unghanarna.
Trots att jag hade handskar på mig, så har jag skapliga märken i handen (det gick ordentligt hål i skinnet)
Skulle jag ha varit barhänder, så hade jag nog fått fara till sjukan..

Jag är dock säker på att hans "problem" är åldersrelaterat, då det
kroppsligt sett inte finns några fel på honom och han har alltid varit en gudomligt lugn, trevlig och stabil kille.

Finns inte en chans att jag behåller en hund som är opålitlig (oavsett orsak). nästa gång kan det ju vara någon av barnen som han ger sig på utan orsak :eek: och det riskerar jag Inte.

Stackare :cry: jag tor du kommer ta helt rätt beslut! Och man ska inte ha kvar en hund som kan vara farlig... Du låter som en klok människa! Hur gammal är vovven?

vi har haft en hund dom också helt oprovocerat började bita och morra, vi tänkte ta bort henne... men hon han bli påkörd innan vi tog oss mod att göra det! :cry:

Senast ändrad:

Ne usch va hemskt :( Du tar ju iaf rätt beslut tycker jag. Det är ju väldigt otäckt om något skulle hända dina barn som du själv skriver. Ingenting som man som hundägare vill riskera, men jag förstår att det måste kännas jättetungt. Men tycker du är en exemplarisk hundägare som tänker som du gör i situationen. Heder åt dig!!

Tack.
Det är ju inte första beslutet jag tagit om avlivning av hund pga lynnesfel, men det blir inte lättare för det.

Min :love: grånosade gosekille är som en helt annan hund :(

Nej det förstår jag ..Alla hundar är ju individer och det är lika svårt varje gång att mista någon man älskar..Någon som är speciell :(

Ush då, men du är ju ändå stark som tar det beslutet.

Mycket troligt att det är åldern som du skriver och att han börjar känna av det.

Alltid lika tråkigt när det är dax.

Har man 10 hundar så tror jag att en äldre börjar känna av att det kanske är i jobbigaste laget. Han vill säkert ha mer lugn och ro.
Om han inte får det så tror jag att det blir sådana här uttryck av det hela.

herrman skrev:
Har man 10 hundar så tror jag att en äldre börjar känna av att det kanske är i jobbigaste laget. Han vill säkert ha mer lugn och ro.

Du vet inte vad du snackar om :mad:

Det är inte en trött och gammal hund på det viset. Han är väldigt aktiv och pigg, och skulle han tycka att de andra hundarna är jobbiga skulle han snarare dra sig undan och vilja vara ifred. Vilket han INTE gör. Knappast att han skulle hugga sin flockledare pga att han tycker att de andra hundarna är jobbiga i alla fall :smirk:

Jag känner mina hundar och att just Denna hund inom loppet av någon vecka hux flux skulle tycka att de övriga hundarna är så jobbiga att han pga det hugger människor, det finns bara inte i hanns sinnesvärld..

Det skulle aldrig falla mig in att vare sig behålla eller omplacera en hund som är opålitlig!!

usch så hemskt,:( men du tar ju rätt beslut iaf, jag skulle göra precis samma sak om Mulle skulle visa såna tendenser igen.

herrman skrev:

Men hallå där! Hur tror du att det fungerar på stora kennlar då med 20 hundar. Tror du alla bits?? Du vet..hundar är flockdjur...

Tråkigt, men är du säker på att han inte har ont eller nåt?
Är 9 år gammalt för den rasen?
Jag hade nog velat att en vet kollade först, innan jag tg det beslutet. Hittar de inget, så gör du ju rätt val.

Gnist skrev:
Du vet inte vad du snackar om :mad:

Det är inte en trött och gammal hund på det viset. Han är väldigt aktiv och pigg, och skulle han tycka att de andra hundarna är jobbiga skulle han snarare dra sig undan och vilja vara ifred. Vilket han INTE gör. Knappast att han skulle hugga sin flockledare pga att han tycker att de andra hundarna är jobbiga i alla fall :smirk:

Jag känner mina hundar och att just Denna hund inom loppet av någon vecka hux flux skulle tycka att de övriga hundarna är så jobbiga att han pga det hugger människor, det finns bara inte i hanns sinnesvärld..

Det skulle aldrig falla mig in att vare sig behålla eller omplacera en hund som är opålitlig!!

Du verkar inte vara någon större hundkännare. :mad:
Ta reda på mer innan du skriver trådar om att avliva en hund som du uppenbart inte vet varför han reagerar som han gör.

Aha, då förstår jag.
Alltid tråkigt när man måste ta beslutet, men är skönt att folk har vett och göra det och inte vänta in i det längsta.

Mitt ordspråk i dessa sammanhang.
Döden måste inte vara en befrielse, utan bara ett slut på ett lyckligt liv.

Sen skrev Jozze en gång (jag har sparat det, för det var så bra). Det bästa livet behöver inte vara det längsta livet.

Jag har ju trots allt "bara" 26 års hunderfarenhet, är utbildad hundvårdare, håller kurser för hundar och deras ägare och jobbar med hundar dagligen :smirk:
Så min kunskapsnivå på hundar och speciellt mina egna måste ju bara vara extremt låg......:angel:
Och hunden är ju som sagt dessutom kollad av vet. UA nyligen...

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 463
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 694
Senast: Tantan
·
Övr. Hund om en jagande jakthund attackerar en kopplad hund på promenad?
2
Svar
27
· Visningar
2 033
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Jag har blivit kronisk sjuk och sitter här med en ung vallhund som jag inte klarar av att aktivera. Min prognos är oklar, jag kan bli...
Svar
18
· Visningar
1 869
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama