Luta sig bakåt

Rosenblad

Trådstartare
Jag har sett alltför många exemplar där ryttaren lutar sig otroligt mycket tillbaka med överlivet när de rider, antagligen för att driva och 'pusha' på lite extra. Men borde inte ryttaren hamna i obalans och störa hästen, då den lodräta sitsen bryts?

Sv: Luta sig bakåt

Jo om dom släpper taget om tyglarna i det ögonblicket så kan du ge dig fan på att dom hamnar i obalans ;)
Många av dessa håller ju balansen i tygeln och genom att spjärna emot knävulstrerna på sadeln och detta resulterar oftast i en kort indragen hals bakom lod och en spänd rygg.

Många inser inte vilka jävelusiska magmuskler som krävs för att balansera upp sig i mellandelen och det är det som krävs så att man blir oberoende av handen och kan sitta "avslappnat" och djupt i sadeln

Senast ändrad av en moderator:

tycker ddom borde tappa allt då. Jag gör det då alla fall.
Får stolsits direkt

Det är nog ofta att sätt folk använder sig av när det blir lite knepigt att komma till drivning, alternativt om man sitter på en häst som inte är helt lätt att sitta på. Precis som Rufsan skrev så innebär detta ofta att ryttaren håller balansen i tygeln. Det blir lättare att både sitta och driva om man kommer ner ordentligt i sadeln och sitter på "baksidan" av rumpan eller vad man ska kalla det, istället för på underlivet liksom. Därför ska man lära sig att vrida om bäckenet för att hamna där istället för att luta sig så mycket bakåt att man hamnar i bakvikt. Som Rufsan skrev också att det krävs mycket mer magmuskler att rida än vad många tror, just för att vrida om bäckenet och sitta i lodrät sits med överlivet.

Mm det låter väldigt korrekt..
Jag har därmeot ofta fått höra att jag tar mina skänklar bakåt och lutar mig mer framåt än bakåt, fast det har minskat nu, tackolov :D

Och folk som nästan ligger ner för att få stopp på hästen.. effektivt :smirk:

Jag tycker att det är vanligare med ryttare som lutar sig framåt. Jag tillhör denna kategorin. :D

Det är oftast så det börjar, sen börjar man hänga sig bakåt för att ändra på det och sen fastnar man där istället... :D ;)

ja de tar ett tag att hitta rätta balansen och styrkan att behålla den....och på vägen dit blir det både lita framåt å bakåt.....

HoppFantasten skrev:
Och folk som nästan ligger ner för att få stopp på hästen.. effektivt :smirk:

Ja, väldigt! :smirk: Slita och dra i tyglarna medans man samtidigt med vikten beordrar full fräs framåt!

Samma här... "Räta upp dig!" är ett vanligt förekommande uttryck när jag rider för tränare! :D

Hästar är extremt balans/vikt känsliga, dom kan lära sig att inte bry sig om de naturliga signaler som ryttaren sänder ut, som stör balansen. Men *naturligvis* så stör man hästen om man inte sitter i balancentrum. Det är fö. inte många ryttare som gör detta, bara för att det SER UT som att en ryttare sitter i lodrätsits betyder inte det att den sitter i balans och/eller har en för hästen bra sits.

Att luta sig bakåt är ett sätt att effektivt motarbeta hästens ryggverksamhet. Tyvärr väldigt vanligt.

Immer

Hoppas du la märke till att jag var ironisk ;)

Jo, man stör balansen. MEN, inte om du balanserar din vikt i bäckenet - där vikten ska ligga. Då kommer viktändringen att påverka endast bäckenets vinkel och tryck. Men det går inte att balansera vikten i bäckenet om du hamnar för långt bak/fram. Och då hamnar ni som sagt i obalans.

(en fd. extrem "bakviktare") :angel:

Rosenblad skrev:
Jag har sett alltför många exemplar där ryttaren lutar sig otroligt mycket tillbaka med överlivet när de rider, antagligen för att driva och 'pusha' på lite extra. Men borde inte ryttaren hamna i obalans och störa hästen, då den lodräta sitsen bryts?

orsaken kan faktiskt vara det helt motsatta, att sakta ner och så överdrivs rörelsen och den blir frammåt drivande istället. Dras det i tyglarna samtidigt också?

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 540
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 376
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 770
Senast: co-SMAD4
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 807

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka