Lustig utställningskritik

Lupin

Trådstartare
Vilken är den konstigaste, lustigaste, knäppaste, mest ologiska utställningskritik ni fått?

Här är mitt favvoex: Solig utställning i Ronneby i höstas, vovvarna stod på bordet med ansiktet mot solen. Den spanske domaren "kunde önska större ögon" på min vovve som knep ihop och kisade med solen rakt i ögonen. :rofl:

Sv: Lustig utställningskritik

Mitt konstigaste är: "för kvadratisk". Antingen är man kvadratisk eller så är man för kort. (rasen ska vara kvadratisk)

Jag har säkert flera, men kommer inte på nån direkt nu.
Men en av mina valpköpare ställde ut sin hane (labbe). Och domaren sa att han såg alldeles för vanlig ut :confused:
Ska dom inte vara det, eller ska de vara ovanliga till utseendet :angel:

Jag kommer inte på något nu, men hörde talas om att en domare tydligen skickat ut alla släthåriga saluki med 0a, för "de hade för dålig päls". Att släthåren inte ska ha lång päls på öron, svans och baksidan av benen var tydligen en sak som den domaren missat :D

För många år sedan var jag på utställning med min dalmatiner hane.
Han hade fått utslag på hela ryggen för jag hade bytat foder till honom.:crazy:
Domaren tyckte att han var fin i pälsen osv. och han gick vidare och blev tillslut BIM. Det var c:a 25-30 dallisar totalt...:D Det var knasigt

En gång fick jag höra att min hund hade dålig gång när han sprang på halt golv och 35 hundar före honom hade alla halkat och sprungit likadant. :crazy: Hade jag fått den kritiken på honom idag så hade jag släpat ut domaren och visat honom hur hunden ser ut när han springer på gräs :mad:
Veckan innan hade min hund fått CERT, CACIB, BIR mm. Så så dålig lär han ju inte vara :D

Har också fått höra av en vän med samma ras som jag som ställde för samma domare att hennes hund inte gick vidare eftersom hunden inte hade ringlad svans :eek: vilket man inte vill ha i min ras. Den ska inte ens nudda ryggen i rörelse :rofl:

Så honom undviker vi för han vet inte vad han håller på med :D

kl

Ibland undrar man ju nog om domarna har bedömt fel hund...:angel:

Min tik får 9/10 "utmärkt huvud, något stor, dåliga bakbensrörelser". Blev smått fundersam tidigare i höst då en domare ratade hennes huvud totalt men tyckte hon var av utmärkt storlek och mycket trevliga rörelser:grin: Men, smaken är som baken:p

Jag kommer inte på något nu, men hörde talas om att en domare tydligen skickat ut alla släthåriga saluki med 0a, för "de hade för dålig päls". Att släthåren inte ska ha lång päls på öron, svans och baksidan av benen var tydligen en sak som den domaren missat :D

Sådant driver mig till vansinne! Här betalar man dyra pengar och så kan de inbjudna domarna inte rasen :mad::crazy:

Ja just, en annan "rolig" sak som hände var med mina föräldrars Finska Lapphund. Vi ställde för en finsk domare då dessa brukar vara bäst. Men i detta fallet var det inte så (även om det gagnade mig egentligen). Vi var 6 lapphundar i ringen, alla "viltfärgade" utom min och en svart till. En var alltså tvungen att åka ut, och det blev den andre svarte hunden som faktiskt var mycket mycket lovande i stomme och ansikte mm, bättre än min Casper iaf. Hon kom fram till oss (som kom på reserv-platsen) och plockade i hans päls och sa att han hade fina bruna stickelhår. Dessa stickelhår var svarta hår som blivit blekta i solen och visade nu en ljusbron ton :crazy::crazy:

Den kommentar jag alltid kommer minnas är denna:
Min hund stod på bordet och domaren kände på honom. När han kommer till bakdelen tar han hunden på pungkulorna en gång, sen känner han igen och säger " Nice balls" och ler.

Måste jag säga att jag blev ganska paff hehe

Av en annan domare fick jag kritik för att hunden hade för mycket muskler över låren och ändan och en bit upp på ryggen. Jag har en hund som rör sig mycket och då är det klart att musklerna byggs på. Jag ser det som en positiv sak att en hund är muskulös och att det är ett tecken på att hunden mår bra och får röra sig. Men tydligen inte för denna pudeldomare för en pudel skulle vara smal och inte ha muskler.

Senast ändrad av en moderator:

Bland mina knasigaste är:
"För stora lår", varpå en uppfödare säger "ja men du behöver ju inte fys-träna honom så mkt" :/
"Behöver mer power i traven" var nog det sämsta jag hört, spec eftersom hunden i fråga är vida känd för sina rörelser dessutom tillhör en ras som ska röra sig flytande utan ansträngning.... Kan väl tillägga att den som vann verkligen kämpade och flaxade för att över huvud taget komma frammåt...
Sen fick uppfödaren höra en rolig sak om min hunds pappa:
"ursäkta om jag säger det här men jag måste bara säga att han har en väldigt fin pung".
Trots mkt knas stämmer det oftast i ringen ska nog sluta ställa hunden helt i väta dock, han får ALLTID skrivet i kritiken att han flaxar med framtassarna, endast i regn/väta inne eller fint väder får han tvärt om beröm för att han är så stabil.. :-I

snygg hund med mkt dåliga rörelser (denna gången tog domaren in mig o sa att troligen hade hon kraftiga hd fel :crazy: fan va ledsen jag blev. hon röntgades omgående med HD A samt AD UA och fick cert,cacib och Bim två veckor efter den bedömningen...)

sen fick jag på en valp i slyngelåldern: Utmärkt huvud kropp och rygg osv minns inte allt men det stod i allafall Fin hund i sin fulaste ålder:rofl:

Min i allafall roligaste kritiklapp jag fått var när det endast stod..

Mkt vacker tik men för dagen tyvärr iklädd bikini..

Av en annan domare fick jag kritik för att hunden hade för mycket muskler över låren och ändan och en bit upp på ryggen. Jag har en hund som rör sig mycket och då är det klart att musklerna byggs på. Jag ser det som en positiv sak att en hund är muskulös och att det är ett tecken på att hunden mår bra och får röra sig. Men tydligen inte för denna pudeldomare för en pudel skulle vara smal och inte ha muskler.

Ägaren till Min rottis pappa som var i topptrim (klarade uhp trots dåliga lungor) fick höra att han skulle ha mer "massa" "få upp honom ett par kilo"...
Ja, just det, det är bra med fett på arbetande ras.:confused:

:p rolig tråd:p
Ah den konstigaste komentaren som jag har fått är..ahh han är en Tanke lång stor!

what!!!:crazy:

Min i allafall roligaste kritiklapp jag fått var när det endast stod..

Mkt vacker tik men för dagen tyvärr iklädd bikini..

Åh gud, det var den värsta hitintills. :eek: :rofl: Var domaren dragen eller senil? :angel:

Ägaren till Min rottis pappa som var i topptrim (klarade uhp trots dåliga lungor) fick höra att han skulle ha mer "massa" "få upp honom ett par kilo"...
Ja, just det, det är bra med fett på arbetande ras.:confused:

menade han just fett då? för mig betyder "massa" muskler men jag har kanske fel.

Jag har inte hunnit få så mycket kul, men jag gillar kritiken "något köttiga kinder" på en ridgebackhane. :D Jag ser liksom köttstycken framför mig när jag läser det. :rofl:

"good foot" - Och efteråt stog det "good move" så det var väl själva fötternas utseende han menade kanske.

"Fimmelfrei" - Fimmel betyder iaf knäpp ungefär på tyska, så domaren tyckte väl att hon var lugnare än de tidigare hundarna...

"lite bullig" - Hon hade för rund bröstkorg...

Liknande trådar

Hästvård Lång historia men så här är det: till och från under hösten kändes min häst konstig, liksom knyckig i rörelsemönstret utan att jag kunde...
Svar
1
· Visningar
1 007
Senast: krocket
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattbilder #10
  • Hönstråden II