Lustig behandling av ink??

maria_b

Trådstartare
Var på tävling med hästen igår och under veterinärbesiktningen så utspelade sig ungefär följande konversation:

Veterinären: Jag ser att hon har en sån där dum ink.
Jag: Ja men jag tänkte vänta med att behandla den till efter sommaren.
Veterinären: Min häst hade en sådan och jag testade att skära bort inken helt och sedan använda ett sånt brännjärn som man använder på kor. Det funkade jättebra och inken försvann helt! Så det tipsar jag dig om!

När jag gick därifrån började jag tänka på att det lät lite lustigt, har aldrig hört talas om den sortens inkbehandling förut:confused: Just det där med brännmärkningen framförallt, och om det nu inte är en bevisad behandlingsmetod, får veterinären tipsa om det ändå? Någon som hört talas om denna metod? Inte för jag tänker använda den, men ändå.

Mvh Maria

Sv: Lustig behandling av ink??

Vad jag har hört ska man aldrig gå skära bort dom utan vidare utan att man har tagit prover på dem.
På samma sätt som man behandlar andra typ av knölar på hästar så ska man se vad de är.
Skär man bort de bara kan man sätta igång något i kroppen på samma sätt som om man skulle skära bort en växt hos en människa utan att ta reda på de är.

när jag skulle köpa min nya häst så hade hon en ink precis i armvecket.
veterinären på kliniken skar/klippte bort den sen brände dom "såret" med sånt brännjärn.
nu hade denna häst varit hos samma ägare sen födslen och dom hade koll på inken, inte blivit större eller spritt sig men några prover tyckte inte vet. behövdes.
detta var ett halvår sedan och jag smörjer fortfarande på någon gojja vi fick utskrivet eftersom "såret" blev lite bubbligt men är nu helt slätt och syns knappt.
några nya eller ny ink har ej uppstått.
hästen fick lite smärtstillande/lugnande innan.
så metoden funka iaf på min häst också ;)

Inkar är i mina ögon ngt man ska låta vara och inte hålla på och skära bort, OM de inte sitter på irriterande ställen t.ex i armhålan, på ryggen eller i ansiktet. Det är ju, som Angelique skriver, en risk att det triggar inken till att sprida sig...
Om man tror att det är en ink och tänker låta den vara, är det viktigt att man vet att det faktiskt är en ink, och inte en farligare typ av hudtumör (plattcellscarcinom t.ex).

Men ska man ta bort en ink, tror jag det veterinären berättade om bränning, är jättebra. När man skär bort en ink är det alltid en risk att man inte får bort all vävnad - detta kan vara en bidragande faktor till att trigga uppkommandet av fler inkar. Om man bränner efter man skurit, så är sannolikheten för att man får man bort det sista av eventuell ink-vävnad, större. Därmed mindre risk för att inken dyker upp igen.

Detsamma gäller för frysning, funkar lika bra som bränning.

Liknande trådar

Hästvård För några år sedan när mitt sto hade en ink över ögat som inte satt så strategiskt till så fick hon på kliniken en spruta med TBC-vaccin...
Svar
0
· Visningar
995
Senast: maria_b
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Mens
  • Skottlossning på skola
  • Vad gör vi? Del CCIX

Hund, Katt, Andra Djur