Lusernpellets...

Breccia_

Trådstartare
har nu sökt o läst runt om pellets o lusernpellets o att man ska blötlägga det.
och jag förstår att man ska göra det o.s.v.
MEN; jag tror inte min häst kommer vilja äta de blöta pelletsarna :crazy: det enda han tycker om o äta som är blött är betfor och han ska (om jag köper lusernpellets då) få dom efter ridning d.v.s. inte i samband till betforen som han får på e.m. (stallet som fodrar med den).
han har lätt att gå ner i vikt och har ätit hackad strå men verkar inte tycka det är så där jätteroligt att äta när han får det, blir väldigt mkt när han ska äta ca 1 kg/dag och hackad strå väger ju inte så där fruktansvärt mkt = han tkr det bli tråkigt.
mina frågor;
måste man blötlägga lusernpellets?
om man måste det - knep för att få honom att äta detta?
och; vad finns det för något annat man kan ge som liknar lusern? t.ex. fibergi? fungerar det?
vill inte köpa extra mat som kornkross eller havrekross, dom krossar själv på gården och han äter 2 kg havrekross och 1 kg helhavre per dag och det där med att näringen försvinner kort tid efter att den krossats ligger ju i bakhuvudet.
så tips på vad man kan ge en häst som inte älskar blöt mat?
har fodrat med pellets förrut, bl.a. groov, grund, sport o lusern men kommer inte ihåg hur jag gjorde med lusernen, det andra blötte jag aldrig...

Sv: Lusernpellets...

Kan du inte blanda ner lite betfor i lusernen? Eller rivna morötter el nåt? Båda mina hästar är matvrak så jag har inte de problemen :D

men då måste jag köpa både betfor och lusern, jag tänkte ju komma lite billigt undan :p
min är matvrak i vanliga fall men han gillar inte när det blir "gegga" av maten.
det är stallpersonalen som fixar betforen och är jag där innan e.m. fodring är den inte färdigsvälld och är jag där efter är den slut ;)
+ att han får rull ranson av betfor.
jag tänkte om det fanns något annat foder som funkade utan blötläggning o väldigt stor mängd.

Jag har alltid hört att man måste blötlägga lusernpelletsen.. Men jag kom på en sak som du borde kolla upp.. förut hade vi något som hette AlfaHäst som var bricketter, de behövde maninte blötlägga för dem tuggar hästen. Kolla om inte de finns kvar! Det var väl Bobergs valltork som hade Alfa Häst förut tror jag... men det heter säkert nåt annat nuförtiden! Värt å kolla upp iaf!

Annars lät ju morötter som n bra idé eller lite betfor.. eller såkanske du kan prova melass så blir det lite sötare!
Lycka till!

Vet du om det säljs på granngården? För det är där jag handlar så det förenklar ju saken betydligt ;) ska skriva upp det o fråga om det iaf!
Fler förslag?

Jag vet inte! Förr hade dom det där så dom borde ju iaf veta vad du snackar om när du frågar! Men det är några år sedan vi använde det... numer använder vi hack, men kolla upp det! Annars har jag nget förslag på annat foder, jag är själv stark motståndare till Fibergi och sånt då jag inte förstår varför man ska betala så dyrt för ett foder som man kan blanda själv! Är det proteiner du vill åt eller är det att få upp hullet på hästen?

jag vill åt proteiner, han äter mkt bra hösilage + gräs 8 timmar/dag så hullet är det inte något fel på.
dessutom har han på den senaste månaden gått upp ca 80 kg :bow:

Krafft har ju "Protein". Innehåller 30 % SMRP. Visserligen kostar det endel men det innehåller å andra sidan 2.5 gånger så mycket protein som Krafft Lucern.

Men jag måste ju ha betfor + nånting o då blir det mer. Inte för att vi inte har råd men tja, jag tkr inte heller jag alltid är där tillräckligt länge för att det ska svälla ordentligt.
Är krafft protein pellets? För jag vill inte blötlägga om jag kan slippa

Ja Protein är pellets.
Jag ger groov och protein till mitt nya sto som är väldigt spetig.

Det GÅR att ge pelletsarna torra, men det ligger en hyfsat stor risk i att det blir foderstrupsförstoppning och den risken tycker jag inte du ska ta. Jag har själv samma problem som du. Jag har försökt få tag på lusernbriketter som typ bobergs tillverkar, men utan större framgång. Dem behöver man dokc inte blöta.

Men angående lusernhacket, jag har försökt med att blanda i grejer i det som hästen gillar. Tex vitlök, havre, kornkross osv. Då äter hon det mycket bättre. Dessutom gillar hon det bättre om man blöter det så det blir fuktigare och mer likt gräs i vattenhalt.
Prova dig fram, men visst är det tråkigt att de inte tycker maten är god :(

SojamjÖl Med Lite Betfor DÅ?du Kan Ju BlÖta Lite Betfor Hemma Å Ta Me Dej ''matlÅda'' =)till Stallet.sÅ Brukar Jag GÖra Om Det Finns Lite Tid Och Det Ska SvÄlla.tar Man Hetvatten SÅ RÄcker Det Med En Kvart.
Jag Har Haft Lusern Men Det Blev SÅ Mycket Mat I Volym SÅ Jag Fick Inte I Han De Han Skulle Ha,sÅ Nu Ska Jag BÖrja Med SojamjÖl.det BehÖvs Inte SÅ Mycket Och RÄcker Att Blanda Med 2dl Betfor.lycka Till!

Det försvårar ju hela faderullan med att ge det foder dom behöver :crazy:
Jag har provat att blanda massa gott i hans hackade strå men han började peta ur det ur krubban och åt upp den havre som låg på botten.
Nu har jag köpt Krafft Protein o ska se hur han äter det.
Kom på en intressant sak i stallet idag, kokar ju linfrön till honom och de har han ingenting emot att äta. Hällde det på pelletsarna och det gick i minsann.
Han får ju inte spec. mkt av Krafft Protein, men dels tycker jag att han ska ha något efter ridning (han oxå för den delen ;)) och han behöver ju protein så där slog vi två flugor i en smäll så att säga.
Tänkta köpa morötter i höst oxå när Bruntes drar igång med leveransen.
Så nu fick jag ju pelletsen lite mjukare o större iaf, får se hur det går med det här.
Tack för tipsen! :)

det är by the way, jättebra att ge proteinfoder efter ridning, då är hästens muskler tillgängliga för mer protein.

Ungefär som idrottsmän dricker proteindrinkar direkt efter träning för att återhämta sig..

Jag är värdelös på att förklara, hoppas du förstår.. ;)

jo, jag har gått sam/idrott o lite av det där med kostlära sitter kvar o jag tänkte på det när jag funderade på vad han skulle då.
om protein tas upp bäst av kroppen efter träning för människor så måste det ju vara likadant för hästar tänkte jag! :)

hmm ja.. kan bara säga att om man blandar lusernpellats med vatten så att det blir tunn välling så dricker ponnyn upp fodret :p
det är lättare för hästen att dricka efter träningspass än att äta "torrfoder" har jag märkt.. det tar mycket kortare tid eftersom hästen oftast vill dricka oxå (men kraftfoder är godare än vatten och därför äter hästen först och dricker sen).. två flugor i en smäll.. :D

haha den dag min häst skulle dricka sitt kraftfoder skulle det vara för att han inte har några tänder kvar, tills dess får jag nog leva med att han bara vill ha betforen blöt ;)

Min pålle ääälskar sin lucernsörja. Men hans matte går däremot på nerverna, pga. att boxens vita väggar antagit en grön färg.. :crazy: Vågar inte ge lucernpellets torrt efter att ha studerat hur snabbt och mycket det sväller. Men min häst äter det gärna, han hör dock till den skara hästar som ÄLSKAR slabbigt foder..

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Finns en del gamla trådar på ämnet, men jag är kinkig gällande konsistens och tillredning så jag tänkte att jag startar en ny tråd...
Svar
9
· Visningar
1 154
Senast: Ace
·
Foder & Strö Hej, Jag har problem med att få upp min tunna 3-åriga Oldenburgare i hull. Betet är slut så jag fodrar med grönt och fint hö. Höet har...
2
Svar
24
· Visningar
4 544
Senast: svea
·
Foder & Strö Efter att ha fått analyssvaren på årets grovfoder satte jag igång och räknade foderstater. Då kvoterna är lägre än jag haft förr behöver...
Svar
15
· Visningar
3 039
Senast: Kodiak
·
Foder & Strö Läst massor nu att en stor andel här på trådar blöter sitt kraftfoder i pelleterad form, lusern och betfor och krafts pellets förstår...
2
Svar
38
· Visningar
3 280
Senast: Sofiiiia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Ta bort tandsten med ultraljud