Lusernpellets

B

Blue_moon

Räknas det som grovfoder? Kan man ge flera kg av det under en utfodringsgång eller ska jag dela upp även den givan? (Han troligtvis tyvärr inte möjlighet till att dela upp givan). Har nämligen troligtvis fått tag på et hö, jättefint hygieniskt och bra energivärde men tyvärr alldeles för lite protein! En kvot på drygt 3... Men häromkring finns knappt något hö alls, och jag har bara en häst så ensilage går inte då bönderna endast plastar in sina jättestora 300-kgbalar.
Kan jag alltså ge ca 3-4 kg lusernpellets under en giva eller räknas det som kraftfoder då man ger i pelletsform? Hur är det i hackform?
Ha det bra, tacksam för svar!
 
Räknas inte som grovfoder. Lusern hackad strå eller vad det heter däremot räknas som grovfoder.

Varför finns det inget hö? Är det pga av det dåliga vädret? I såna fall kan du ju bara vänta ngn vecka eller så så finns andra skörd man kan köpa istället.
 
Fysiologiskt räknas även lucernpellets som grovfoder, dvs för magtamkanalen är det samma sak som t ex dess hackade motsvarighet. Förutsatt att det inte innehåller allt för mycket annat som typ melass. Alltså kan man ge ganska mycket vid en och samma giva. Pellets är dock aldrig grovfoder som sysselsättning, men det låter det ju som att du ger med höet så det spelar mindre roll i det här fallet.
Men 3-4 kg lucernpellets är ganska mycket volymmässigt, ganska många liter alltså, kan bli ett problem där kanske?
mvh Maria
 
Lucernpellets blir som ett mellanting mellan grov- och kraftfoder.

Det är hackat grovfoder och omsätts därmed i kroppen som ett sådant. Dock tillfredsställer det inte tuggbehovet.
 
Ville bara nämna det fast du säkert redan vet, att lusernpellets sväller ganska mycket och bör blötas upp innan utfodring, spec. om man ger större mängder. 3-4 kg torrt blir nog en väldigt stor volym blött, kan vara svårt att få i hästen så mycket tror jag.
 
Ja precis, så som jag har förstått det tillfredställer hackad strå-varianten tuggbehovet, men inte pellets-varianten. Det var efter det jag menade att det inte var ett grovfoder, ur den synvinkeln.
 
Tycker att lucernpellets är krångligare att utfodra med för att det är pellets (sväller, måste blötas) och för att det inte tillfredstället tuggbehovet.

Lusernhack däremot är suveränt! Funkar finfint för att höja proteinvärdet på höet och är lätt att utfodra med, håller hästen sysselsatt och man slipper oroa sig för foderstrupsförstoppning.

Komplettera höet med 2-3 kg lusernhack / dag, så blir det nog bra.
 
Tack för alla svar =)
Självklart ska jag även ge hö, fri tillgång (han äter dock inte mer än ca 10 kg =( ) Höet är verkligen skit här, bönderna har bara för ett par veckor sedan fått in förstaskörden, om de hinner få en till så ska de ha den själva. Detta hö var det som hade finast värden, och som var mycket fint hygieniskt. Mycket annat hö dammar tyvärr mycket!
Han äter inte det hackade strået, det vet jag sedan tidigare. Så det blir pellets. Och jag ska självklart blöta det =)
Jag måste tyvärr ge 3 kg på ett utfodringstillfälle, då jag tyvärr inte kan ge honom kraftfoder fler gånger (pendlar snart nästan 10 mil till plugget varje dag).
Usch detta blir ett dyrt år =)
Jag har räknat ut att jag skulle kunna ge krafft protein, betfor och lite vetekli men det blir nästan dyrare =( Fast då behöver jag inte ge en så stor giva, knappt 2 kg sammanlagt.
Ha det bra!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 150
Senast: ufot
·
Foder & Strö Har en 28 åring här som nu har börjat tappa vikt, och jag är väldigt villrådig vilket foder jag ska köpa. Upptäckte det för bara någon...
2
Svar
23
· Visningar
2 008
Senast: Soffan74
·
Foder & Strö Jag har en 30 årig connemara ponny som hållit hullet fint tills hon blev 29. Vi har haft regelbundna besök hos vet för koll av tänder...
2
Svar
24
· Visningar
1 860
Senast: Fille
·
Foder & Strö Hade hästen till tandläkare härom veckan och hon kunde konstatera att hästen i fråga saknar två tänder på ena sidan samt att hans övriga...
Svar
9
· Visningar
3 952
Senast: Mustang
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp