Lusernpellets - blöta eller ej??

Centaur

Trådstartare
Jag föredrar att använda hack men det var slut så fick nu köpa pellets istället.... Mina hästar brukar inte vara så förtjusta i den cement-lignande geggan som uppblötta lusernpellets utgör så jag undrar om det går att ge dom torra??

Det är INTE kraffts stora pellets, dessa är från dangrønt och är mkt mindre, annars skulle jag inte ens fundera på det...

Vad tror ni?

Sv: Lusernpellets - blöta eller ej??

Jag skulle inte göra det...Lägg i lite morötter och äpplen i botten. Gör att det inte packas så hårt...

Jag skulle inte heller ge dom det torrt. Jag fodrar ochså med deras lusern pellets och det sväller jättemycket.

Jag håller med dig om att det blir fullständigt oaptitligt men det kanske inte hästen tycker. Jag tycker att de är för hårda och vågar inte ge dem torra.

Jo det tycker dom. Den ena vill inte ens äta det, tog en tugga och välte hinken.....

Min gammelman ratar oxå lusernpellets. Om de är blötta vägrar han äta något alls. Några torra lusernpellets kan slinka ner, om man har blandat i några deceliter i hans lusernhink i boxen. Får ½-2 kg lusernstrå per dag, "fri tillgång" i hink i boxen.
Duger enbart med Kraft lusernstrå och Edel lusernpellets.;)

Jag häller färdigsvälld betfor i det lucernpellets-"puddingen". (Har hört att lucern kan ha en besk smak.)
Mina hästar fick kolik av oblött lucernpellets.

Nä han funkar inte så. Tycker han inte om nåt så äter han inte... Kan han inte plocka ut dom goda bitarna så skiter han i att äta öht. :(

Har bett mamma svänga förbi en annan affär på hemvägen, förhoppningsvis har dom hackad där..

Cementliknanade gegga? Det beror väl på hur mycket vatten man häller på. Jag häver på rejält med vatten och låter det stå länge, så är det som gröt, lite lösare ändå, som soppa. Och min häst som dricker dåligt kan jag lura i lite extra vatten på det sättet.

Jo det blir det, ju mer vatten ju äckligare blir det..... Nu har han iaf fått sitt vanliga hack så då är den saken löst.

Blöt. Kompisen fick åka akut till ultuna för nån månad sen med sin kuse, med foderstrupsförstoppning. Det är så lätt och enkelt att blöta.

Det förvånar mig oerhört att folk faktiskt fortfarande fodrar med ouppblött luzernpellets:eek:

Jag har en kompis som gör det, och hon påstår att det ger "bättre effekt", vilket jag tror på "sådär" mkt;)...

Och inte är hon rädd för foderstrupsförstoppning heller- hennes hästar stressäter nämligen inte...:confused:

Skulle aldrig ge torrt, det sväller ju (lika mycket?) som betfor. Blöter alltid.

Jag ger min häst lusernpelletsen torra. Han får dem i krubban samtidigt som han får morötterna på golvet då tar han växelvis en tugga morötter och en tugga lusern. Han äter lugnt och tuggar noggrant. Jag oroar mig inte.

Det handlar inte om lathet men att hästarna inte VILL äta det uppblött..... :smirk:

Visst men det var som sagt (skrivit) slut! Men fick tag på hack ett annat ställe så det är inga problem nu... :)

Dock konstigt att det inte står på säcken att det måse blötas?

Det förvånar mig oerhört att folk faktiskt fortfarande fodrar med ouppblött luzernpellets:eek:

Tack och lov har krafft äntligen infört på påsen att lusernpellets bör blötläggas innan utfodring :bow: inte en dag för tidigt...

Liknande trådar

Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
645
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Jag rider en 23 år gammal ponny, maxad C, som har svårt att få i sig höet. Kraftfoder är inga problem. Hästens tänder är kollade av...
Svar
16
· Visningar
8 563
Hästvård Hejsan! Jag undrar åt en bekant (men givetvis nyfiken själv) som inte är sådär "haj" på datorer osv, så jag söker svar bland andra...
Svar
16
· Visningar
2 232
Senast: Rosett
·
M
Hästvård Har en "maghäst" som veterinär var säker på har haft och har magsår, hade allvarliga problem som började en månad sedan efter...
Svar
3
· Visningar
1 701
Senast: -moa-
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka