Lusernfråga!

S

Sweet

Jag köpte i dag lusernpellets, men på säcken står inga "hästanalyser" dvs inget smrp värde utan bara råprotein som är minst 16%. Hur mycket smrp blir 16% råprotein?? Någon som vet?
 
Sv: Lusernfråga!

Lusern har hög smältbarhet så det blir nästan lika mycket eller åtminstone 145 SMRP/kg


OBS under förutsättn att det är rent lusern så allt råprot kommer fr lusern annars lägre.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Lusernfråga!

Det kommer från danmark, Alfax heter företaget som gör fodret. Hittade en dansk sida men den blev jag inte klokare av.

Det är små mörka lusernpellets (mycket mindre än Kraffts lusern) i en vit plastsäck, 25 kg betalade jag 94 kr för.

Förutom lusern så innehåller det 2% melass som bindemedel. Det är vad som står på påsen.

Hippo lusern har ju 15.5% råprotein och 120 smrp med innehållet är lusern och gräs och har därmed lite lägre smältbarhet??
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Lusernfråga!

Det går inte att räkna om en dansk analys till vårt sätt att räkna. Vi räknar på hur mycket hästen kan tillgodo göra sig, danskarna räknar på hur mycket man stoppar i hästen. Hade samma problem ifjor på grund av att jag hade danskt hö fick göra en egen analys för det gick inte att räkna om.

Mvh

Camilla
 
Sv: Lusernfråga!

Detta är inget foder speciellt för häst utan prodecerat främst till kor. Det står inget mer på säcken än innehåll (Lusern och 2% melass som bindemedel), vattenprocent (Högst 12%), Växtråd och Aska (kommer inte ihåg de värdena).

Råprotein i danmark är väl samma råprotein som i sverige??
 
Sv: Lusernfråga!

Råprotein i Danmark =råprotein i Sverige.

Energi använder man 2 olika system för i Danmark antingen smältbar energi som i USA och Tyskland vilket är vårt system+energin som försvinner i urin och gas. Men mest använder man foder enheter (FE) där man anger antalet foderenheter.

En foderenhet är lika med nettoenergin i 1 kg korn. Med nettoenergi menar man det energimått som vi använder i Sverige minus den värme som går bort vid matsmältningen av just det fodret. Höets energi går till en del bort i värme medan kornet knappt kostar ngn värme alls t ex.

Man tar alltså hänsyn till att olika fodermedel åstadkommer olika mkt värme när hästen smälter dem. Det har använts i Sverige tidigare och man kan hoppas det kommer tillbaka igen!
 
Sv: Lusernfråga!

Sweet skrev:
Det är små mörka lusernpellets (mycket mindre än Kraffts lusern) i en vit plastsäck, 25 kg betalade jag 94 kr för.
Vad dyrt!
Det blir 3kr/kg+moms, jag betalar 2,50/kg+moms.

Mitt Luzern har 16% råprotein som anges som 122g smältbart protein.
 
Sv: Lusernfråga!

Billigaste jag hittat häromkring... Hade Kraffts lusern förut och 25 kg av det kostar 119 kr. Och i krafft är det bara 110g smrp.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst ska stå på box i alla fall en vecka med gips om hoven (broddtramp med främmande kropp). Vill nu har era tips för att hästen...
Svar
18
· Visningar
1 261
Senast: Andromedae
·
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
521
Senast: Kristall10
·
Hundhälsa Har en 3 årig mellanstor hund (11kg) som jag måste byta foder på. Äter idag Alpha Spirit men är för dyrt och för hög fetthalt, måste gå...
Svar
6
· Visningar
387
Senast: Migo
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 040
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp