Lusernbriketter

J

Juni

Jag vill minnas att jag för ca 6 år sedan såg en häst som utfodrades med lusern i brikettform.
Är det det någon som vet om detta fortfarande går att få tag i. Tillverkare? Värden?
Tror att de innehöll längre strån och inte så finhackat som i lusernpellets.

Sv: Lusernbriketter

Dynavena har väl något som kallas för bricks? Vet dock inte om det är ren lusern eller om det är ett blandat foder...

Annars tänkte jag på Alfalfakuberna som vi fodrade travhästarna med "för hundra år sedan". :D
Men det var nog inte så långa strån i dem, och de var bara max 5x5 cm vad jag minns.

Det ringer en liten klocka när du säger alfalfakuber.
Det är kanske det jag tänker på. När jag sa längre strån så menade jag just längre än i pellets
men de var nog i den storlek du nämner. Men de finns då kanske inte att få tag på längre?

Jag får kolla upp Dynavenas sortiment. Jag skulle gärna vilja hitta något lusernfoder
som ger mer tugg än pellets men ändå är lika lättfodrat.

Dangrönt (Hippos) lucernhack är mkt stråigare än tex Kraffts lucernstrå.
Uppemot 4 cm långa grova strän är det i det.

Bara som en kommentar; jag har tittat på Dynavenas Brick och det är något helt annat;
en blandning av hö och lusern med inslag av spannmål, typ havre, majs o korn.
Det innehåller inte alls samma mängd smbrp som rent lusernfoder.
Du minns väl inte tillverkaren av tidigare nämnda alfalfakuber?
Jag hittar inget när jag söker på nätet så det är förmodligen kört.

Bra att veta, ifall jag skulle börja med strå igen.
Jag har använt Dangroents tidigare men tycker att pellets är lättare att hantera och fodra med.
Det optimala i mitt tycke vore dock ett lusernfoder som hamnade någonstans mitt emellan strå och pellets,
typ alfalfakuber (om det nu var de jag minns), men de verkar inte gå att få tag på längre.

Jag minns tyvärr inte så mycket av dessa kuber, inte ens vilken färg säcken hade...:(

Stråna var dock betydligt längre än i småpellets, ja. Det var ungefär som lucernhack, men i hårt sammanpressad form.

Förr fanns det något som hette Alfakuber på Granngården. De var suveräna att fodra med, pållen älskade dem.:d
Saknar dem.:(

Hej! Jag har sett ungefär det ni pratar om i Derby - fodrets sortiment, det är lusern, inte så finmalet som i pellets och som inte behöver blötas innnan fodring, men de har formen av cylindrar med en diameter på ca 3-4 cm och kan plockas ner till mindre bitar om man vill, det är nog ungeför vad ni pratar om.... tyckte det var en superidé just för att man inte behöve blötlägga och att det inte är så skrymmande i foderkammaren som hackat strå! Spana in på deras hemsida så kan ni läsa mer om dem: http://www.rebeccasfoder.com/

Tack för alla svar!
Ska kolla upp Derby-fodret. Annars får jag väl lobba fodertillverkarna...

knapplån

Alfalfakuber fanns då i Kvarnbyfoders sortiment. Kolla DÄR om det finns kvar. Jag har ingen koll längre...

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
636
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
782
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 866
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 090
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka