Sv: Lusern

Detta får du prova dig fram till. Första gången jag köpte lusernpellets, så duttade jag i vatten bara, inga mått eller dyl. Tog efter vad jag tyckte såg bra ut. Sen efter typ en halvtimme hade det svällt så inni nordens så jag fick fylla på. Till slut lärde jag mig hur mycket vatten jag behöver till det x-antal kg jag gav.

Beror mkt på märke. Jag har köpt från både Edel och Krafft, Kraffts tar jättelång tid innan det upplöses, medans Edel löses upp på nåra sekunder.

Fast nu har jag bytt foder, hästen tkr inte om gröten som blir.

Som Josefine säger, det beror lite på vilket märke av lucern det gäller. Själv har jag Edel till mina pållar och jag blötlägger inte tidigare än strax innan jag fodrar. Jag blandar ihop lucernet med betfor som är blötlagd i dubbel mängd vatten, det brukar räcka.

Volymmässigt blir det ungefär 1/1/1 av lucern-vatten-betfor. Jag rör inte om så noga, blir det allt för finfördelat gillar inte mina pållar maten.

lånar tråd

Kan man blanda in lucernhack i stråfodret, eller blötar man det med kraftfodret?

Hack behöver du inte blöta. Om du bara ger en liten mängd kan du ge det med kraftfodret. Ökar tuggtiden.
Men ger du normala mängder så blir det mycket volym. Lägg det i en egen balja/större spann på golvet (minskar spill) eller lägg i övriga stråfodret.
// Linda

Jag blandar med lite betfor (mycket vatten) och lusernhack. Ger i plastkorg i boxen. Mina hästar älskar det!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
686
Senast: matson
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
598
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
643
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
468
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Uppdateringstråd 30
  • Tråden för spår