Linisen

Trådstartare
Räknas det som grovfoder eller kraftfoder? Får inget riktigt begrepp om det även fast jag använt sökfunktionen.

Sv: Lusern

Lusern är ett grovfoder.

MEN, för att tillfredställa hästens tuggbehov kan man inte ge lusernpellets, det är för finfördelat och ger inte tillräcklig tuggtid, speciellt om man blöter upp det. Däremot behandlas det som grovfoder i tarmen.

Som dom har skrivt räknas lusern som grovfoder. Det består av protein som tas upp långsamt som från grovfoder och är "snällare" för hästar än protein från kraftfoder som är mer koncentrerat...

Det jag funderade va på om min pålle fick för mkt kraftfoder per gång, men om jag räknar lusernen som grovfoder så är det inte alls mkt han får. Han får lusernpellets.

Islänning 350kg:
½kg havre
½kg müsli
½kg fibergi bas
1kg lusernpellets.

Är det för mkt för att ge på en gång. Allt är uppblött, går på lösdrift så det är svårt att dela upp givan på flera gånger per dygn. Vill inte höra ngt om analyser och så, det är om mängden är för mkt att ge vid ett tillfälle.

/Lina

tänkte bara om han behöver all betfor och det där ?? islänningar brukar ju vara lättfödda...

betfor får han inte...

men han går i en jätte hage tillsammasn med 9 unghingstar. dom rör sig hela tiden. kommer jämt i galopp när man ropar. HAn är i tävlingskondiotion ( rids 5-6 dagar i veckan) och har fri tillgång på hösilage. Och han är smal! Alla islänningar är inte lättfödda och ofta behöver dom ha mkt protein. Dessutom går han ute dygnet runt och då behöver dom lite extra energi för att hålla sig varma.

Det optimala är ju att dela upp det på flera givor men 1,5 kg är ok. Regeln är ju max 400g spannmål per 100kg häst och utfodringstillfälle.
// Linda

men som sagt så är det ju lite svårt då dom bara tas in en gång per dygn. kan ev. minska havren till hälften. Tack för upplysningen

Lusern är ett grovfoder.

MEN, för att tillfredställa hästens tuggbehov kan man inte ge lusernpellets, det är för finfördelat och ger inte tillräcklig tuggtid, speciellt om man blöter upp det. Däremot behandlas det som grovfoder i tarmen.

Instämmer, bra sammanfattat. :)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
689
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
801
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
574
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
776
Senast: matson
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka