• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare iingentiing
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 29
  • Visningar Visningar 2 451
Sv: Lusern?

hon får det jag skrev ovan och sen får hon ca 10kg ensillage (tror jag att det är iaf, ursäkta stavningen)... hon är ett varmblod (som enbart är ridhäst sedan många år tillbaka), nio år och ca 155cm över marken...

I det fallet hade jag nog om det var min häst sattsat på att ge fri tillgång på grovfoder. Om det är bra värden på det.
Och istället antingen kompletterar havren med de halvfoder som finns för just det. Tyvärr har inte Krafft något sådant nu längre, går kanske med Grov, gamla Bredd var annars ett sådant.
Eller så hade jag bytt ut allt kraftfoder mot något som bättre kompletterade hennes behov i förhållande till grovfodret. Vet ju inte värdena på ditt foder men det skulle kunna vara allt från Hippoalfa eller Krafft till det importerade färdigfodren.

ehm, nu hängde jag inte riktigt med?
jag kan inte ge henne fri tillgång till grovfoder då hon står i ett inakorderings stall... :(

Synd! Jag vet att vissa varmblod är lika svåra att fodra som vissa fullblod och att kräver mycket mer än medelhästen gör.
Antar då att havre, korn och betfor ingår i stallhyran men inte lusernet?
Vilket är väldigt tråkigt för då är det nog just lusernet som gör att hon klarar sig så bra som hon gör. Det gör ju att hon får 12,5 kg grovfoder vilket nog är viktigare än det andra fodret. Tror att det skulle märkas mindre på henne om du tog bort något av det ändra än just lusernet. Antar att kanske inte heller har några värden på grovfodret hon får?

Vi handlar direkt från Svenska Foder, förra veckan hade det inte börjat med någon lusernproduktion. De har tidigare tagit in lusern från Dangroent (reservation stavning) men har inget egenproducerat i sortimentet.

Ha! Hittade det på en sida! Såhär står det:

"Hippo Lusern
Ett grovfoder som framställs av lusernväxten alfalfa
och som används som kompletteringsfoder till hö
och ensilage. Har hög proteinhalt och är rikt på fibrer.
1 kg lusern och 1 kg halm motsvarar 1 kg hö. Lusern
skördas under kontrollerade förhållanden, varmluftstorkas
och pelleteras direkt efter skörden. Tillsatsen
av melass ökar smakligheten ytterligare. En hygienisk
produkt som gärna kan blötläggas innan utfodringen.
"

Här är sidan: http://www.svenskafoder.se/dj/trycksak/hipp_0109.pdf

Kostar ca 130kr/25kg

Jippiiiii!! Jag är inte senil ännu!!!!

Liknande trådar

Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
661
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Mitt sto har lessnat på Kraffts müsli. Finns det något likvärdigt man kan ge henne?
Svar
8
· Visningar
1 034
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 155
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
694
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mata småfåglarna
  • Klippa hund
  • Kattbilder #10