• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare iingentiing
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 29
  • Visningar Visningar 2 451
I

iingentiing

jag fodrar just nu med kraffts lusern till min häst och nu undrar jag helt enkelt om det finns något lika bra men billigare allternativ?

Sv: Lusern?

Om det är pellets det gäller tycker jag det är svårt att hitta något så dåligt (låga smrp-värden) så dyrt. Det är lättare att hitta något bättre (högre i protein) som är billigare, t ex Kvarnbyfoders.

var finns det att köpa då? på Lantmännen/Granngården?

men om jag nu börjar med det istället för kraffts lusern, måste jag börja som om det vore ett helt nytt foder eller kan jag bara skifta ?

Lusern är ett grovfoder så du behöver inte vara mer försiktig än om du byter hö från ett parti till ett annat. Så det beror nog mest på hur känslig din häst är för foderbyten. Min valack med plåtmagen skulle utanvidare kunna byta från en utfodring till en annan rak av. Min känsliga unghäst får börja med något kilo utbytt per utfodringstillfälle, tills han är över helt på det nya.

men finns det inget mer annat blilligare alternativ? jag har inte så stora möjligheter på affärer där jag bor och om det finns på lantmännen/granngården hade varit det perfekta...

för att min häst ska hålla hullet bättre då hon har väldigt lätt för att tappa i vikt...

Börja då med att se över vilka värden du har på grovfodret och mängden som du ger henne. Har du et bra grovfoder kan det räcka med att lägga på något kilo om hon äter det.
Annars är nog lusern bland det billigaste och snällaste man kan ge för att hålla hullet uppe.
Tyvärr om du bara har Granngården att handla av så är de överlag dyra med sina foder. Det finns mer prisvärda foder hos andra foderhandlare. Vet ju inte var du bor men jag har upptäckt att EKO-hallen har på flera ställen mycket bra pris på hästmat, även lusern.

Jag har använt Hippo till mina, vet inte hur de ligger i prisklass... Finns att få tag i på t.ex. Svenska Foder

Dom har bara egen tillverkning av pellets, hack som dom exporterat till Norge är från annan tillverkare.

Dom har Hippoalfa som innehåller en stor del lusern eller om det var alfalfa med det ger samma verkan. Det är mer ett kraftfoder än grovfoder men brukar vara smakligt för hästen (utom mina).

så det går lika bra att fodra med det då som att ge henne lucern? det var ju nästan samma sak?

Inte riktigt om du ska använda Hippoalfa så får du se över vad du ger henne för annat kraftfoder och det är inte heller bara att byta foder rakt. Här behövs långsamare övergång än med ren lusern.

ja att det behövdes en övergångsperiod hajjade jag... :D
hon får i dagsläge ca 3kg havre, ca 8dl korn, ca 12dl betfor och 2,5kg lusern...

Tror det var hippo iaf, eller om det var svenska foders... :crazy: Minnet är inte vad det borde vara...
Har iaf för mig att jag gav 130 kr för en säck...

...men visst var det hippos logga på.... *lägger pannan i djupa veck*

Hade inte Svenska Foders sida legat nere f.t så skulle jag kollat upp det...

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
661
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Mitt sto har lessnat på Kraffts müsli. Finns det något likvärdigt man kan ge henne?
Svar
8
· Visningar
1 034
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 155
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
694
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mata småfåglarna
  • Klippa hund
  • Kattbilder #10