• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Hallonkvist
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 834
H

Hallonkvist

Ska köra in 2 shettisar på lusern hck. Hur mycket bör man börja med ??

Sv: Lusern

Tänk dig att du ska börja med en mindre mängd och successivt öka upp till den totala mängd du har tänkt ge dem på ca 2-3 veckor. Är det en mindre mängd lusern du har tänkt ge så kan det räcka med 1-2 veckor att komma upp till maxgiva.

Vad jag förstått det som så behöver man inte vara mer försiktig med lusern än med annat grovfoder. Alltså är det som att introducera ett nytt parti hö eller silage...

Instämmer helt. Lusern är ett grovfoder och jag har själv lagt på flera kilo på en gång då jag hade en häst som tappade hull, inga som helst problem!

kl
lånar tråden lite :angel:

jag har en fråga om lusern.

just nu har jag kraffts lusern, men ska byta till Hippos istället.
kan jag byta rakt av eller ska jag byta ut en del i taget?

kl
lånar tråden lite :angel:

jag har en fråga om lusern.

just nu har jag kraffts lusern, men ska byta till Hippos istället.
kan jag byta rakt av eller ska jag byta ut en del i taget?

Har Hippo ett rent lusernfoder också? Dvs som det bara är lusern i och inget annat inblandat? Vad är det för värden i det?
Det beror väl lite på det... Är det också ett rent lusern så skulle jag nästan byta rakt av.

japp men jag vet inte värdena i det.

Ja det verkar ju vara ett rent lusernfoder iaf och värdena borde vara väldigt lika... Dock så kan det skilja sig ganska mycket somd et t ex gör mellan Kraffts och Kvarnbyfoders (105g smb rp resp. 150g smb rp!). Skulle därför vara intressant att se värdena i Hippos lusern - någon som vet dom? Har kanske säcken hemma?

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
694
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
661
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 563
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Min häst ska stå på box i alla fall en vecka med gips om hoven (broddtramp med främmande kropp). Vill nu har era tips för att hästen...
Svar
18
· Visningar
1 432
Senast: Andromedae
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mata småfåglarna
  • Klippa hund
  • Kattbilder #10