P

Piavik

Vilken typ av lusern använder ni/rekommenderar ni??Pellets hackad?
Vilka märken lanserar lusern?

Sv: Lusern??

Jag använder kraffts lucern hackat strå, mest för att pellets är omständiga att blötlägga (när det fortfarande är så varmt som det är). Att jag inte använder andra märken är väl att kraffts sortiment finns på de flesta foderaffärer dit jag åker.

Jag tycker bättre om hackat strå, men min häst är kräsen och tycker att pellets är mycket godare så därför blir det pellets :idea: Använder kraffts lucern

jag använde kraffts lucern pellerts tills min sköna dam kom på att det är nyttigt för henne och var då inte längre gott:rofl:

I min foderaffär kostar det ca 125kr/bal (25kg)
Har även sett att Green power? har någon lucern som kostar (typ 120kr) har för mig att det är en 20kg säck.

Jag ger ca 2-3kg, men mest för att mitt fullblod känns lite tanigt som alltid och att jag misstänker att hösilaget är ganska uselt iår.

Ja av pellets har jag använt både kraffts och kvaranbys

Jag föredrar teoretiskt hackad strå, men tycker det har varit så mycket problem med kvalitén (mögel i balarna) och att det är rätt svårhanterat (hästen sorterar ut och tycker inte om).

Pelletterad föredrar jag Kvarnby, som har mycket mer protein än Krafft (150 gr mot 105 gram). Och dessutom mindre melass (tycker inte om att ge socker som jag inte "ser").

Hästen föredrar klart Krafft, vem vill inte ha socker i maten? ;)

Betalar 95 kr för 30 kg från Kvarnby.

var öper man kvarnby då???
Har inte hippo någon lucern i sortimentet???
Jo det e ju inget bra värde alls i år därför behöver varmblodet tillägg---

Om du går in på Kvarnby foders hemsida så har dom en rikstäckande karta med återförsäljare.

Vi bor m e m granne med Svenska Foder, så vi hämtar direkt hos Hippo s a s. Har för mig att de säljer Kvarnby där, men jag kan ha fel...

Det närmsta jag hittat i Hippos sortiment är Alfa, med extra grönmjöl.

Nästan rätt! Kvarnby Foder och Svenska Foder finns båda i Staffanstorp, men på olika ställen. Men det går att hämta direkt på bägge ställena.

Jotack, säljaren på Svenska Foder informerade mig idag :D

Han var INTE glad när jag påpekade det bristande proteinvärdet i deras danska lucern...

Föredrar och har alltid gett Green Power hackat strå tidigare men efter fång förra året gick jag över till Kvarnbys pelleterade pga melassen. Tyvärr slutade min närmaste foderförsäljare med Kvarnbys pga av att frakten blev för dyr så nu blir det Dangrönts pelleterade... kan någon förklara varför det blir billigare att importera lucern från Danmark?
//marti

Vi använder Hippos, dvs Dangrönts pelleterade lucern.

Vi har även provat Kraffts, men det tar så himla långt tid för det att svälla.

Och hästarna gillar Dangrönt mycket bättre. Och så är Dangrönts mycket, mycket billigare än Kraffts lucern.

Köper Kraffts hackade lusern, mest för att de är den enda lusernsorten som finns där vi handlar foder.

Jag ger Hartog lucern, hackat strå.
Har svårt att få i mina hästar lucern överhuvudtaget :crazy: Pellets var inte populärt alls, och det blev bara en äcklig gröt i deras krubbor eftersom de vägrade äta.
Detta kan de pela i sig ett halvt kilo av om de får tillräckligt lång tid på sig, men det är inte populärt :cool: suck

NU har vi premiärhämtat direkt från Kvarbyfoder. Vilken trevlig överraskning, 84 kr inkl. moms för 30 kg. Billigaste proteinet jag känner till :D

Liknande trådar

Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
616
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 534
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Min häst ska stå på box i alla fall en vecka med gips om hoven (broddtramp med främmande kropp). Vill nu har era tips för att hästen...
Svar
18
· Visningar
1 380
Senast: Andromedae
·
Foder & Strö Upplever att strimlad betfor ger viss tuggtid. Finns det fler liknande foder? Som hästen kan svälja utan att mala sönder, men som...
2
Svar
28
· Visningar
1 459
Senast: Hgfy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024