Sv: Lusern?

Få mer hull på hästen har jag för mig.
En häst som var benig över rumpan fick bra "hull" över rumpan :)
 
Sv: Lusern?

Lusern har högt proteinvärde, det ges främst för att säkerställa proteintillförseln i foderstaten. Räknas som grovfoder. Finns i pellets och som hack (ser ut som hackat hö). Den senare varianten vanligast i Kraffts sortiment.
 
Sv: Lusern?

Bra komplement om man har låga proteinvärden i grovfoder eller som de andra sagt om man vill få sin häst att lägga på sig i hull.
 
Sv: Lusern?

Det är inte därför man blöter, man blöter för att hästen inte ska få foderstrupsförstoppning.
Jag blötlägger pelletsen men inte den hackade.
 
Sv: Lusern?

Alla hästar i stallet får lusern vid insläppet. Dels för att hjälpa till att få hästarna i bra hull (särskilt bra på de unga) o sen för att komplettera ett ev "proteinfattigare" hö.
Viktigt att blötlägga en stund innan för det sväller, så inte hästarna blir förstoppade.
Vi ger pellets (kvarnbyfoder), finns som sagt även i hack (krafft).
tror det kostar typ 99 kr för 30 kg eller nåt sånt. dom stora hästarna får 1 l (uppblött), nån får mer.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
496
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 205
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
977
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
552
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp