K

knasenknas

hör att det prata mycket lusern, och vill därför veta varför man ger det? till vilka hästar?

Sv: lusern

Man kan ge det till alla hästar som fodras med ett hö som innehåller mindre protein än deras behov.

Jag väljer alltid lucern i första hand som proteinfodermedel då det är ett grovfoder, som ju hästar i första hand äter.

pinky skrev:
Man kan ge det till alla hästar som fodras med ett hö som innehåller mindre protein än deras behov.

Jag väljer alltid lucern i första hand som proteinfodermedel då det är ett grovfoder, som ju hästar i första hand äter.

så om man inte har en grovfodernanalys bör man inte ge lusern?

Det där beror helt på, har man en häst som är väldigt svårfödd kan man behöva ha med lusern i foderstaten även om man har ett bra hö..
men ska man använda lusern som grovfoder behöver man ha en ananlys på sitt hö..

jag vet några hästägare som tog analys på sitt hö, såg att det var pissdåligt (1,6 i kvot) efter 3 månader syntes det på hästarna att deras kroppar åt upp musklerna då det inte fanns något protein i fodret, då började det synas och hästarna fick proteinfodermedel..

och nuförtiden kan skördarna vareiera oerhört mycket, från att vara jättebra med hög protein/MJ kvot till att vara riktigt pissdåligt med låg kvot.. så en analys är en bra försäkring på att hästarna verkligen inte kommer att falla ur.. det känns juh alltid bra med ett facit i hand..

knasenknas skrev:
så om man inte har en grovfodernanalys bör man inte ge lusern?

Lusern är tvärtom bäst att ge om man inte har grovfoderanalys men misstänker låg proteinhalt då hästen bättre tål ett högre proteinöverskott från grovfoder än ett från kraftfoder.

Jodå, absolut! :)

Om man börjar se på hästen att den tappar/inte bygger upp muskler så behöver den mera protein, och då är lucern mera lämpligt att "experimentera" med än t.ex soja.

Jag började ge det till min kille eftersom han föll ur i våras trots väl uträknad foderstat. Sedan har han fortsatt att få det eftersom jag då räknade om foderstaten så lucernen fick plats. :)

TYcker Lucernen är bra om de är lite svårfödda så beroende på årets analys så hoppas jag kunna ge bara hö och kanske Lucern.

Liknande trådar

Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
587
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
532
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 315
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 015

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Mata småfåglarna

Hästrelaterat

Omröstningar