Sparrisen123

Trådstartare
Jag funderar på att börja ge ponnyn lusern, men det var länge sen jag utfodrade med det så jag behöver lite vägledning här.
Det handlar främst om Kraffts produkter eftersom de är lättast att få tag på där jag bor.

För det första, vilket ger mest protein och minst energi? Pellets, mix eller "vanligt" hack?
För det andra, vad blir billigast? Hur mycket lusern motsvarar 1 kg hack?
Och sist av allt, vad är "bäst"? Jag misstänker hack, som har längre fibrer och ger mer att tugga på, eller?
Min ponny är fullt frisk och har inga problem med att tugga sin mat alltså, då vore ju valet enkelt.

Sv: Lusern

Mix är ingen lusern i den bemärkelsen utan det är blandning (mix) med bl a gräsförhalm som är tänkt som ersättning för vanligt hö t ex vid ett tävlingsmeating när hästen är borta några dagar. Så den är nog både billigast i rena kronor men har också lägst innehåll per krona.
Pellets och hack från Krafft har bägge samma värden så där är mer vad hästen gillar som har betydelse.
Hacket ger ju längre tuggtid men är svårare att dosera lika var gång. Pelletsen är då lätthanterad, måst blötläggas och ger inte samma tuggtid för hästen.

Mix är som Masse säger inget du ska fundera på som tillskott, det är en halmblandning med värden som ett basgrovfoder ungefär.

1 kg hack ger lika mycket som 1 kg pellets, men har mycket större volym.

Vi har valt pellets till gammelfullblodet eftersom han behöver ganska stora mängder och det ska vara lättuggat för att han inte ska ledsna och sluta äta.

Till en mer normal eller t.o.m lättfödd häst hade jag valt hack, eftersom det ger längre ättid och kan ersätta en del av höet tuggtidsmässigt. Man slipper också mecket med att blötlägga osv.

Hacket är flera kronor dyrare än pelletsen nuförtiden.

Nä jag hade min gamla ponny som hade dåliga tänder fick han lucernpellets uppblött för att kunna äta.
De andra får nu lucern hackat strå för att få lite protein och förlänga ättiden på krafften, ponnyerna får mest krubbskrammel annars. Tycker strå är bra nu för då slipper jag blötlägga ifall det fryser på vintern osv.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 318
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
589
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 017
Foder & Strö Antar att det finns massa såna här trådar, men hittar ingen som säger "såhär bör det vara". Så, har fått analyssvar på ett hö som finns...
Svar
11
· Visningar
2 049
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25