lusern vs hö

S

shallowxx

om man har en stor häst som nu äter 14kg hö och vill byta ut lite av höt mot lusern... hur mycket hö ska man ta bort i jämförelse med lusern????
 
Sv: lusern vs hö

Det beror ju på vad du har för värden på höet, dvs hur mycket lucern krävs det för att komma upp i den proteinmängd hästen behöver.

Har du ett hyfsat bra hö, med en kvot som ändå ligger ganska nära den du vill komma upp i, eller om du bara vill åt lite extra kalk, då räcker det kanske med ett par hekton?

Är höet dåligt kanske man får ge ett par kg lucern, allt beror på hur höanalysen ser ut och vad du vill uppnå med bytet.
 
Sv: lusern vs hö

Man brukar generellt sätt kunna säga att 1kg lussern motsvara 3kg hö...
Men det är jätte svårt att säga, en analys på höt är ju det bästa och lättaste.
 
Sv: lusern vs hö

Men hur hänger det ihop??

Proteinmässigt kanske det kan vara rimligt att det går 3 kg hö på 1 kg lucern. Ett hö med knappa 40 g smrp är ju rimligt, men inte knappt 3 MJ och en ts-halt på under 30 %...

Hö och lucern har ungefär samma MJ-värden per kg Ts, och det skiljer inte så mycket i Ts-halt heller, alltså är den jämförelsen inte speciellt bra.
 
Sv: lusern vs hö

Knappa 40g SMP! Jag skulle vara mycket glad om vårt hö hade så bra värden :o

Med tanke på att mitt hö har 24g SMP så motsvarar ett kilo lucernhack 4,2kg hö om man ska ha samma mängd protein. När det gäller energi motsvarar ett kilo hö ca 1,35kg lucernhack
 
Sv: lusern vs hö

Det är ju det jag menar, det är inte en rimlig jämförelse att 1 kg lucern motsvarar 3 kg hö. ;)

Vårt hö har för övrigt 10,9 g smrp... :p ;)
 
Sv: lusern vs hö

aha, ok jag läste lite slarvigt och håller såklart med. Ska man kunna byta hö mot lucern rakt av och tro att man ska få samma innehåll måste kvoten SmP/MJ vara den samma för höet som för lucern dvs 105/8,5 = 12,35 Smp/MJ.

Mitt hö har 3,8 (SmP/MJ) kvot så att bara byta ut det rakt av hade gett ett kraftigt proteinöverskott.
 
Sv: lusern vs hö

Syftade mest på proteinhalten. (kom ihåg att årets är låg)
Är bara en mkt grov lämf. men den bästa man kan få till utan analys. Är bara att prova sig fram...
 
Sv: lusern vs hö

Ett bra hö (1kg) innehåller i stort sett samma MJ innehåll som 1 kg lusern. Däremot så höjer man proteintillförseln med lusernen. Så att i princip så byter man det kg/kg.
 
Sv: lusern vs hö

Glömde säga det att lussern är ett grovfoder och hästen behöver 1,2kg(?) per 100kg häst. Då kan man räkna 3kg lussern som 1kg hö...
 
Sv: lusern vs hö

Men hö och lucern har ju ungefär samma Ts-halt!

1 kg hö = ca 840 g Ts
1 kg lucern = ca 900 g Ts

Den bästa jämförelsen blir alltså även där 1 kg hö = 1 kg lucern...
 

Liknande trådar

Hästvård Hej Har en ponny med strikt boxvila i minst 3 veckor till på grund av skada. Vi får inte strö med halm kan jag säga nu, hon står på...
Svar
3
· Visningar
397
Senast: Elo
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
505
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Nu kommer en sån där okunnig fråga. Men vi skall iväg på kurs över dagen. Hästarna går på gräs så har inget hösilage vi kan ta av...
Svar
8
· Visningar
1 022
Senast: Pegasus63
·
Foder & Strö Vår ena häst är lite fet så han har fått en betesreducerare. Han har uträknad foderstat och stod i vintras på 10kg av detta hösilage...
2 3
Svar
56
· Visningar
2 952
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp