Hur mycket hö?

Jag hade undvikit betesreducerare och endast gett nått kg hö eller bra halm på natten. Betesreducerare är jobbigt för hästen och man vet inte om det fungerar som det ska. Kräver en viss längd på gräset för att fungera någorlunda.
 
Jag hade undvikit betesreducerare och endast gett nått kg hö eller bra halm på natten. Betesreducerare är jobbigt för hästen och man vet inte om det fungerar som det ska. Kräver en viss längd på gräset för att fungera någorlunda.
Jo, jag har undvikit den nu till det längsta, men nu måste vi tyvärr testa det :(
 
Kan du undersöka om du kan få tag i fräsch halm? Jag vet inte var du bor men det ser ut att vara ett bra halmår i stora delar av landet.
Vi står på en stor bondgård, förhoppningsvis äter han av denna, det är den vi har fått som foderhalm. Jag har testat att köpa smådjurshalm i djuraffär och inte ens den åt han.
 
Jag hade undvikit betesreducerare och endast gett nått kg hö eller bra halm på natten. Betesreducerare är jobbigt för hästen och man vet inte om det fungerar som det ska. Kräver en viss längd på gräset för att fungera någorlunda.
Fast om hästen är tjock så klarar den uppenbarligen utmärkt att äta med betesreducerare.. Jag skulle aldrig kunna ha min på bete utan. Jag har provat att ha honom i skogshage men då äter han massa skit och blir dålig i magen istället. När jag sedan kommit med betesreduceraren så har min häst iaf stuckit ner huvudet i den för han vet att den innebär att han ska få gå ut på gräset..
 
Fast om hästen är tjock så klarar den uppenbarligen utmärkt att äta med betesreducerare.. Jag skulle aldrig kunna ha min på bete utan. Jag har provat att ha honom i skogshage men då äter han massa skit och blir dålig i magen istället. När jag sedan kommit med betesreduceraren så har min häst iaf stuckit ner huvudet i den för han vet att den innebär att han ska få gå ut på gräset..
Fast han har inte gått med betesreducerare innan, idag är första dagen.
 
Fast han har inte gått med betesreducerare innan, idag är första dagen.
Dom brukar lära sig fort hur dom ska göra. Ofta har dom lite drama när man tittar men så fort man vänder ryggen till så börjar dom äta. Däremot vill jag höja ett varningens finger för dom svarta i väv som säljs överallt. Dom ger tyvärr ofta skav, så gillar dom inte alls. Thinline är mycket bättre men kommer till ett premiumpris oxå tyvärr.
 
Min häst avskydde betesreducerare. Slutade med att han fick kolik och veterinären fick komma. Han rullade sig hela tiden för att få av den så det blev kolik till slut.
 
Mitt halvblod får ca 6 kg hö om dagen nu sommartid, ingen reducerare men fånghäst så hon går i samma hage året runt = knappt gräs.
 
Fast han har inte gått med betesreducerare innan, idag är första dagen.
Jag har också en ponny som går med betesreduserare. Det går utmärkt för henne att få i sig mat men man får vara uppmärksam för skav. Jag använder silvertejp för att minska friktionen om/där det behövs. Fårskinn är också bra men blir väldigt blött när det regnar.
 
Hur mycket mat får hästen per dag egentligen?
Vad innehåller gröten och hur stor mängd?

Vad är det för TS på höt?
Det är inte det jag vill ha hjälp med i denna tråd, det är hömängden för att få in sig tillräckligt med grovfoder för tarmarna.
Jag har inte lyckats få tag i analysen ännu. Han har en väl uträknad foderstat, vinter som sommar men har gått upp pga gräset.

Han får bara lite skrammel nu i gröten för att han ska få i sig mineralerna.
 
När jag var på utbildning på magsår sa de minst 2 kg hö/100 kg häst. Det är minsta givan. Nu ger ju jag inte det pga det finns lite gräs i hagen. Mitt halvblod väger runt 510, vid 530 är hon fet.
Vad är MJ i ditt hö? För energin gör ju de ev feta. Hade jag varit du hade jag nog provat med 4-5 kg hö och se vad som sker. Glöm inte proteinet bara.
 
När jag var på utbildning på magsår sa de minst 2 kg hö/100 kg häst. Det är minsta givan. Nu ger ju jag inte det pga det finns lite gräs i hagen. Mitt halvblod väger runt 510, vid 530 är hon fet.
Vad är MJ i ditt hö? För energin gör ju de ev feta. Hade jag varit du hade jag nog provat med 4-5 kg hö och se vad som sker. Glöm inte proteinet bara.
Det är ju lite det som är kruxet, jag har aldrig haft en häst med betesreducerare och vet inte hur mkt han får i sig med den 😖
 

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
447
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 572
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 704
Senast: Sel
·
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
10 031
Senast: Skye
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Breeders dressyr 2024
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp