Hur mycket hö?

Jag hade undvikit betesreducerare och endast gett nått kg hö eller bra halm på natten. Betesreducerare är jobbigt för hästen och man vet inte om det fungerar som det ska. Kräver en viss längd på gräset för att fungera någorlunda.
Vi kommer gå över till detta, han står och gräver i hagen, tror inte han får i sig så mycket. Så, betesreduceraren slopas from imorgon och endast halm i boxen, så får vi se.
 
Vi kommer gå över till detta, han står och gräver i hagen, tror inte han får i sig så mycket. Så, betesreduceraren slopas from imorgon och endast halm i boxen, så får vi se.
För mina har det tagit ett tag att få in tekniken att äta med betesreducerare eller öht viljat böja testa, har gått fortare på mina 2 med GG till skillnad från dom med runt hål där ena inte ens ville försöka själv även om jag matade med både gräs och godis genom hållet nära marken.
Som någon skrev innan så behövs det gräs som inte är för långt eller kort iallafall i början innan tekniken för att äta med sitter.

Att byta från halm till hö tror jag inte räcker med tanke på hur mycket gräs hästar kan få i sig på hagtiden. Börja sänk tiden ordentligt för vistelse i gräshagen.
 
Vi kommer gå över till detta, han står och gräver i hagen, tror inte han får i sig så mycket. Så, betesreduceraren slopas from imorgon och endast halm i boxen, så får vi se.
Jag förstår att det känns frustrerande och du är orolig att hästen inte får i sig tillräckligt med mat. Låt det ta lite tid eventuellt prova med någon annan modell. Hur högt upp har du spänt betesreduseraren? Min ponny har en likadan och jag har den spänt så att det är ca 4-5 cm mellanrum till mulen. Tekniken hon använder är då att hon lägger ”korgen” i gräset och sedan biter av i korgen. Det är absolut lättast att lära in tekniken på kort gräs. Hoppas det löser sig.
 
Det som man får ta med i beräkningen är vilken typ av gräs och hur mycket. Är hästen sommarrund eller fet, I förra stallet gick min på fett vallgräs 7timmar om dagen. Resterande i grushage. Han var riktigt fet vid slutet av gräs säsongen. Nu går han i stora hagar dygnet runt med magrare gräs och är sommarrund där man känner revbenen. Vi byter mellan 4stora hagar 14dag. De första dagarna vid hagbyte går han i mindre hage på natten med nått kg hö.
 
Jag hade den typen av betesreducerare till en ponny och hon lyckades gnaga så det blev ett "lock" som syntes först när jag kände efter och upptäckte det, det lade sig snyggt på plats när jag tog av den så den såg hel ut till jag kände efter. Hon kunde alltså äta betydligt mer än vad som var tänkt.
 
IMG_0779.jpeg

Nu får han äta ute, så gott som nerbetat, halm och 2 kg hö till kvällen. Har köpt bra halm som han faktiskt äter.
 
Visa bifogad fil 151670
Nu får han äta ute, så gott som nerbetat, halm och 2 kg hö till kvällen. Har köpt bra halm som han faktiskt äter.

Ta en bild där man ser fettdepåerna istället, dvs ingen utrustning, helkroppsbild.

Rund mage kan dom få av att äta mycket fibrer, som halm eller överblommat gräs. Jag antar att det är vad som i tråden kallas "sommarrund". Dåligt musklad mage blir också stor.

Det man ska akta sig för är fettdepåerna bakom bog, ovanpå rumpa, tjock nacke osv.
 
Det går inte att bedöma hullet utifrån den dåliga bilden du skickade. Du måste känna på din häst. Bukig, Rund mage betyder inte alltid tjock häst. Det bästa är om man undviker betesreducerare tycker jag eftersom de slite på tänderna men ibland måste vissa hungriga hästar leva med dem om de ska kunna umgås med kompisar. Det finns kurser att gå om utfodring hoppas du kan hitta en sådan kurs.

Webbsidan hästsverige har läsning om utfodring.
https://hastsverige.se/utfodring-och-miljo/foder/

Där hittar du också hullbedömning. https://hastsverige.se/utfodring-och-miljo/utfodra-hasten/hullbedomning/
 
Det går inte att bedöma hullet utifrån den dåliga bilden du skickade. Du måste känna på din häst. Bukig, Rund mage betyder inte alltid tjock häst. Det bästa är om man undviker betesreducerare tycker jag eftersom de slite på tänderna men ibland måste vissa hungriga hästar leva med dem om de ska kunna umgås med kompisar. Det finns kurser att gå om utfodring hoppas du kan hitta en sådan kurs.

Webbsidan hästsverige har läsning om utfodring.
https://hastsverige.se/utfodring-och-miljo/foder/

Där hittar du också hullbedömning. https://hastsverige.se/utfodring-och-miljo/utfodra-hasten/hullbedomning/
Tack! Han har dock inte reduceraren längre, försökte få fram det i tidigare inlägg.
 
Jag har aldrig haft en tjock häst innan, endast svårfödda. Inte den minsta erfarenhet kring fettdepåer. Ska jag ta kort på bakom bogen, rumpa bakifrån? Och nacke. Något mer?
 
Jag har aldrig haft en tjock häst innan, endast svårfödda. Inte den minsta erfarenhet kring fettdepåer. Ska jag ta kort på bakom bogen, rumpa bakifrån? Och nacke. Något mer?

De största depåerna brukar vara nacke, bakom manken, framför och bakom bogbladet, över /runt höftbensknölen, runt svansroten och uppepå rumpan. Men de växer inte alltid i takt och olika hästar brukar lägga på sig i de olika zonerna till olika grad.

Känn på hästen på dessa ställen. Känns de mjuka och svampiga* så ligger det fett där.

Känn även över revbenen, typ mitt på, höjdmässigt. Man skall kunna känna revbenen utan att behöva trycka in fingrarna i hästen. Dock svårt att se på kort.

*Undantaget nacken, kan vara stenhård och är i så fall ett stort varningstecken på risk till fång.
 
Jag hade undvikit betesreducerare och endast gett nått kg hö eller bra halm på natten. Betesreducerare är jobbigt för hästen och man vet inte om det fungerar som det ska. Kräver en viss längd på gräset för att fungera någorlunda.
Samma här. Skulle aldrig någonsin sätta på det på mina hästar.
 
Som en annan användare skrev betyder inte alltid bukig och rund mage tjock häst. Ta en bild som om du skulle ta en exteriör bild utan utrustning. Fota rumpan när den står i gången. Är hästen riktigt fet så ser du att sen liksom har fläskiga och dallriga partier. Halm kan göra hästar väldigt bukiga.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
447
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 572
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 704
Senast: Sel
·
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
10 031
Senast: Skye
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Breeders dressyr 2024
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp