F
Flash
Hej! Min lilla shetlandsponny står idag på en foderstat som är uträknad av foderrådgivare på Svenska foder. Ska enligt denna klara sig bra på 4kg hö, ett par dl betfor, mineraler, salt och lite morötter. Men så är inte fallet! Har nu fått lite tips här inne på Buke att ge lusernhack, och även frågat rådgivaren på sv. foder som tycker det kan var en god idé, ev. också komplettera med lite olja. Fick dock inga mängder angivna. Ponnyn verkar trött och har tappat hull (visserligen var han lite rund men han är en shettis så det hör liksom till...) och muskler på rel. kort tid. Har ökat högivan men det känns som om han behöver mer näring utöver detta. Lusernhack verkar vara ett bra alternativ för just fångkänsliga hästar men mesig som jag är skulle jag helst vilja veta ungefär hur mycket jag kan ge? Höt har värdena 40g smbt råprotein och 7,4g Mj/kg foder. Ponnyn väger ca 200kilo, 97,5cm i mankhöjd, lite tunn i hullet och promeneras och tömkörs lätt (har en gammal bogledsskada som gör att han inte går att köra sedan 4 år tillbaka). Fångkänslig med tål "vanligt" foder och bete om man gör alla byten/förändringar/ökningar försiktigt. Storhästen får Hippo Grow Alfa, kanske vore det ett alternativ i liten mängd? Behövs mer info så kompletterar jag gärna! Tack på förhand! /Flash