Lusern till fångkänslig shettis?

F

Flash

Hej! Min lilla shetlandsponny står idag på en foderstat som är uträknad av foderrådgivare på Svenska foder. Ska enligt denna klara sig bra på 4kg hö, ett par dl betfor, mineraler, salt och lite morötter. Men så är inte fallet! Har nu fått lite tips här inne på Buke att ge lusernhack, och även frågat rådgivaren på sv. foder som tycker det kan var en god idé, ev. också komplettera med lite olja. Fick dock inga mängder angivna. Ponnyn verkar trött och har tappat hull (visserligen var han lite rund men han är en shettis så det hör liksom till:angel:...) och muskler på rel. kort tid. Har ökat högivan men det känns som om han behöver mer näring utöver detta. Lusernhack verkar vara ett bra alternativ för just fångkänsliga hästar men mesig som jag är skulle jag helst vilja veta ungefär hur mycket jag kan ge? Höt har värdena 40g smbt råprotein och 7,4g Mj/kg foder. Ponnyn väger ca 200kilo, 97,5cm i mankhöjd, lite tunn i hullet och promeneras och tömkörs lätt (har en gammal bogledsskada som gör att han inte går att köra sedan 4 år tillbaka). Fångkänslig med tål "vanligt" foder och bete om man gör alla byten/förändringar/ökningar försiktigt. Storhästen får Hippo Grow Alfa, kanske vore det ett alternativ i liten mängd? Behövs mer info så kompletterar jag gärna! Tack på förhand! /Flash

Sv: Lusern till fångkänslig shettis?

Alfan är väl pelleterat lucern. Jag skulle absolut prova alfan till en början.

Om jag ska tipsa något så är det linfröolja, det är bra för tarmfloran och ger snabbt en blank och fin päls. Ett par msk till den lille räcker gott. Jag skulle också vara försiktig med betfor och äpplen. Shettisen som stod i mitt stall förr, (han lever inte längre) hade ofta fånganfall. Tills jag och ägaren kom på att betfor och äpplen kunde vara en orsak. Han hade även mycket svårt att gå på bete. Nu fanns det en annan sjukdomsbild med i spelet också, förmodligen cushing. Därav fånganfallen.

Hej! Min lilla shetlandsponny står idag på en foderstat som är uträknad av foderrådgivare på Svenska foder. Ska enligt denna klara sig bra på 4kg hö, ett par dl betfor, mineraler, salt och lite morötter. Men så är inte fallet! Har nu fått lite tips här inne på Buke att ge lusernhack, och även frågat rådgivaren på sv. foder som tycker det kan var en god idé, ev. också komplettera med lite olja. Fick dock inga mängder angivna. Ponnyn verkar trött och har tappat hull (visserligen var han lite rund men han är en shettis så det hör liksom till:angel:...) och muskler på rel. kort tid. Har ökat högivan men det känns som om han behöver mer näring utöver detta. Lusernhack verkar vara ett bra alternativ för just fångkänsliga hästar men mesig som jag är skulle jag helst vilja veta ungefär hur mycket jag kan ge? Höt har värdena 40g smbt råprotein och 7,4g Mj/kg foder. Ponnyn väger ca 200kilo, 97,5cm i mankhöjd, lite tunn i hullet och promeneras och tömkörs lätt (har en gammal bogledsskada som gör att han inte går att köra sedan 4 år tillbaka). Fångkänslig med tål "vanligt" foder och bete om man gör alla byten/förändringar/ökningar försiktigt. Storhästen får Hippo Grow Alfa, kanske vore det ett alternativ i liten mängd? Behövs mer info så kompletterar jag gärna! Tack på förhand! /Flash
Bara för att det är en shettis ska han inte få vara tjock. Så det hör liksom inte till! Däremot hör för tjock häst ofta ihop med fång. För att få upp muskelmassan kan det fungera bra att använda lucern.

Bara för att det är en shettis ska han inte få vara tjock. Så det hör liksom inte till! Däremot hör för tjock häst ofta ihop med fång. För att få upp muskelmassan kan det fungera bra att använda lucern.

TS fråga va väl hur mkt lusern hon kunde ge sin ponny...
INte om det va bra att ge lusern eller ej...

Om det är melass i lusern hackat strå t ex hos Krafft kan du vänja in din shettis successivt med t ex lite lusern i några dagar, sen ökar du. Jag ger min shettis både hackat strå i liten mängd men mera kvarnbyfoder lusernpellets (helt melassfritt).
Sedan så får ju han hösilage oxå.

Lusern räknas ju som grovfoder, hästen kan oxå leva enbart på detta. Men om din shettis är verkligen 'fångkänslig' är det verkligen dumt att ge honom spannmålsbaserat kraftfoder som Hippo grow alfa, som många hästar oftast gillar...
Hellre lusern, som är perfekt 'käk' för fångisar. ;)

Ditt grovfoder har en kvot på 5,4 så det är för lågt. Skall ligga på minst 6 även för en shettis. Men detta har jag sagt tidigare i en annan tråd där du ställde samma fråga

Alfan är väl pelleterat lucern. Jag skulle absolut prova alfan till en början.

Om jag ska tipsa något så är det linfröolja, det är bra för tarmfloran och ger snabbt en blank och fin päls. Ett par msk till den lille räcker gott. Jag skulle också vara försiktig med betfor och äpplen. Shettisen som stod i mitt stall förr, (han lever inte längre) hade ofta fånganfall. Tills jag och ägaren kom på att betfor och äpplen kunde vara en orsak. Han hade även mycket svårt att gå på bete. Nu fanns det en annan sjukdomsbild med i spelet också, förmodligen cushing. Därav fånganfallen.

Alfan fungerar jättefint på storhästen! Men ponnyerna ska jag prova att ge lusernhack - fick fina foderstatsberäkningar från sv. foder och det ser jättebra ut (dubbelkollade med hippocampus program). Ger förresten linfröpellets till mina hästar, och precis som du skriver så blir de fina i pälsen av det. Gav olja tidigare med är numera glad att slippa kladdet...

Bara för att det är en shettis ska han inte få vara tjock. Så det hör liksom inte till!

Nej, det var inte så jag menade heller! Har alltid försökt hålla mina shettisar i lagom hull - lagom för alla hästkategorier, stora som små. Sedan har de som regel lätt att gå upp i vikt, små shettisar, kallblod som de är, och lättfödda och matglada, i regel iaf. Vad jag menar är att min ponny är smal, framför allt för att var en shettis. Inte alls likt honom. Det är därför jag bad om hjälp att rätta till det på bästa sätt...

Om det är melass i lusern hackat strå t ex hos Krafft kan du vänja in din shettis successivt med t ex lite lusern i några dagar, sen ökar du. Jag ger min shettis både hackat strå i liten mängd men mera kvarnbyfoder lusernpellets (helt melassfritt).
Sedan så får ju han hösilage oxå.

Lusern räknas ju som grovfoder, hästen kan oxå leva enbart på detta. Men om din shettis är verkligen 'fångkänslig' är det verkligen dumt att ge honom spannmålsbaserat kraftfoder som Hippo grow alfa, som många hästar oftast gillar...
Hellre lusern, som är perfekt 'käk' för fångisar. ;)

Han fick Krafft Groov 90 i fjol, och mådde prima. Spannmål i det också. Just den här ponnyn är känslig för foderbyten/betssläpp men med tar man det bara försiktigt så är det inga problem. Har lärt mig det efter att ha haft nöjet att leva tillsammans med honom i 10år.

Foderrådgivaren rekommenderade 1kilo lusernhack (ja, mellas tillsatt) och 4,25 kg hö. Fick svar från henne idag också.

Ditt grovfoder har en kvot på 5,4 så det är för lågt. Skall ligga på minst 6 även för en shettis.

Fast frågar du t.ex. kraffts foderrådgivare så säger de 5-5,5 i kvot till fånghästar...! Hade en diskussion med en tjej där i fjol när mitt hö hade 90g smbrt råprotein/kg foder, hästarna mådde prima, men rådgivaren avrådde mig från att fodra med höt.

En fånghäst har precis samma näringsbehov som en frisk häst. Min fångis får fri tillgång på ett hösilage med en kvot på lite över 9. Hon mår hur bra som helst.

Fast frågar du t.ex. kraffts foderrådgivare så säger de 5-5,5 i kvot till fånghästar...! Hade en diskussion med en tjej där i fjol när mitt hö hade 90g smbrt råprotein/kg foder, hästarna mådde prima, men rådgivaren avrådde mig från att fodra med höt.

För att många fortfarande är dåligt uppdaterade vad gäller vad som orsakar fång, skulle jag tro.
Vår egen expert här på forumet Helena Handberg säger (skriver) alltid att bland det bästa man kan ge en fånghäst är lusern och hon rekommenderar t o m att man kan ge enbart lusern som grovfoder och lusern har ju en kvot på omkring 12-18!
(det är iaf så som jag har uppfattat HH, reserverar mig för feluppfattning :p)
Inte enbart HH heller som säger detta utan flera andra.

Nej, det var inte så jag menade heller! Har alltid försökt hålla mina shettisar i lagom hull - lagom för alla hästkategorier, stora som små. Sedan har de som regel lätt att gå upp i vikt, små shettisar, kallblod som de är, och lättfödda och matglada, i regel iaf. Vad jag menar är att min ponny är smal, framför allt för att var en shettis. Inte alls likt honom. Det är därför jag bad om hjälp att rätta till det på bästa sätt...
Okej, jag förstår! Jag tycker lucern är ett jättebra fodermedel för lite tunna och omusklade hästar. Har tyvärr inte någon uträknad mängd lucern du ska ge just nu men jag kan räkna ut det på ett ungefär om du vill! Några jättemängder brukar inte behövas dock. Min gammelgubbe får inte mer än 0,25 kg om dagen (pellets torrvikt som jag sedan blöter över natten)
och redan efter drygt två veckor ser jag skillnad.

Okej, jag förstår! Jag tycker lucern är ett jättebra fodermedel för lite tunna och omusklade hästar. Har tyvärr inte någon uträknad mängd lucern du ska ge just nu men jag kan räkna ut det på ett ungefär om du vill! Några jättemängder brukar inte behövas dock. Min gammelgubbe får inte mer än 0,25 kg om dagen (pellets torrvikt som jag sedan blöter över natten)
Ja, just det, han är en d-ponny på ca 350 kg och är nästan 30 år gammal = faller lätt ur på vintern:smirk:

En fånghäst har precis samma näringsbehov som en frisk häst. Min fångis får fri tillgång på ett hösilage med en kvot på lite över 9. Hon mår hur bra som helst.

Jag tror också det - att en fångkänslig häst har samma behov av bra foder som alla andra hästar. Näringsupptaget/-behovet ändras ju inte med fångkänsligheten, däremot så blir vi som hästägare mer försiktiga, iaf jag... Jag är inte alls så uppdaterad när det gäller fång, men vet vad som fungerar för min egen fångponny. "Riktig" fång, utfodringsrelaterad, har han inte haft på många år - gudskelov!! Hans problem är överbelastning, som leder till överbelastningsfång i/på vänster framhov (gammal bogskada höger fram). Enligt veterinär så ska han klara sig i många är ännu :bow::bow: om vi är rädda om honom och hjälper honom med bra hovbeslag. Röntgades på klinik i somras och det ser bra ut.

För att många fortfarande är dåligt uppdaterade vad gäller vad som orsakar fång, skulle jag tro.
Vår egen expert här på forumet Helena Handberg säger (skriver) alltid att bland det bästa man kan ge en fånghäst är lusern och hon rekommenderar t o m att man kan ge enbart lusern som grovfoder och lusern har ju en kvot på omkring 12-18!
(det är iaf så som jag har uppfattat HH, reserverar mig för feluppfattning :p)
Inte enbart HH heller som säger detta utan flera andra.

Okej, bra att veta! Handlar det inte egentligen att kunne se lite utöver kvoter och beräkningar? Alla är vi ju individer med olika behov. Synd att stora fodertillverkares rådgivare (läs: Kraffts) lever i tron att allt måste hållas inom vissa kvoter! Som i fjol - jag hade hur välmående hästar som helst, ett hö som var det bästa kvalitets och hygienisk sett, som jag någonsin haft, värdena 90g smbrt råprotein/kg foder. Rådgivaren tyckte jag skulle skaffa annat hö, eftersom kvoten blev för hög:smirk:. Och, nej, köpte inte annat hö!

Jag tänker börja lite försiktigt och öka givan försiktigt, så ser jag hur mycket som behövs. I annat fall så hör jag gärna av mig till dig, om du fortfarande vill räkna? Upp till ett kilo säger de på sv.foder, men det låter väldigt mycket...

Nu är det inte så att jag vaknade en morgon och insåg att ponnytrollet smalnat av! Han var krasslig i början av november - magsjuk och hängig -, tog ut veterinär som undersökte och tog blodprov som visade på infektion så han fick en kur hippotrim (korta varianten på historien). Det tog ett par, tre veckor innan han var sig själv igen och under den tiden gick han ner mycket i vikt. Och trots att senaste blodprovet visar att han är frisk igen så har ponnyn inte lagt på hullet. Hoppas att lusernen ska hjälpa honom.

Min fångponny står enbart på hö och lucern (åsså mineraler och olja) och det funkar kanon! Hon har varit väldigt smal och omusklad efter att ha stått lääääänge pga skada, men när hon var igång fullt så räckte denna foderstat alldeles utmärkt! Nu har jag ökat höet och lucernen för att hon ska lägga på sig i massa och muskler och (peppar, peppar) har hon klarat det galant!

Vad roligt och positivt att höra att det fungerar så bra med lusern till din shetlänning! Jag - som är extremt feg när det gäller foderbyte eftersom det är det "farligaste" för min fångponny - är inte uppe i mer än 4-5 nävar lusernhack per dag (efter 10dgr). Ska enligt foderrådgivare hamna på drygt ett kilo till slut, och så hö och olja + mineraler & salt förutom såklart. Hur mycket ger du, på ett ungefär? Min shettis är 97,5 i mankhöjd och ska väga ca 220kg (grov bruksmodell) när han är i lagom hull. Vad är det för skada din ponny haft? Lite nyfiken i en strut :o eftersom mitt ponnytroll är förtidspensionerad efter en bogledsinflammation för några är sedan, också den med lååååååååååååååååååååååååååång konvalesenstid...
/Flash

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka