Lusern pellets

C

_carro_

Hej!Måste man blätlägga lusern pellets?
läst det i några inlägg.
köpte det idag till min varmblod som måste få lite mera hull

Sv: Lusern pellets

Beror lite på vilket fabrikat du köpt, Kraffts är stora hårda pellets o bör blötas medans de danska är mjuka o porösa o behöver inte blötas

hur länge ska det blötläggas?
Jag brukar blötlägga över natten när de ska ha frukostmaten. Men till kvällsmat har jag bara lagt det i blöt i ca en timme och då har pelletsen blivit mjuka, så det räcker nog med en halv- en timme om man tar rikligt med vatten.

Det tycker jag definitivt du ska göra, minskar risken för foderstrupsförstoppning.

kl*

jag blötlägger aldrig lusern, mina hästar äter lungt och fint, har aldrig märkt av nåt problem...

kanske ska tilläggas att de har fri tillgång på grovfoder så de är ju aldrig direkt hungriga

Bör blötläggas för att morverka foderförstoppning .

Som arabia skriver. Kraffts och Kvarnbys stora och hårda och bör blötlägggas. Danska lucernpiller blir bara sörja vid blötläggning och jag har blött någon minut innan jag gett min gubbe.

Ska du ge större mängd så bör du blöta, inget måste..

Ang. foderstrupsförstoppning;
Det är vanligare att hästar får det av havre eller något annat
torrt fodermedel än av oblött lucern.

När hästen tuggar lucernet så bildas det mer saliv som
följer med ner i magen.

Ökad slivutsöndring=positivt!

Jag hade dangrøents lusernpellets förut, och blötlade de bara ett par minuter innan jag fixade maten. Men vet inte ens om det var nödvändigt eg. Hon i foderbutiken rekommenderade mig att göra så. :)

Men borde inte det ultimata vara att blötlägga det en stund då, så det blir lite "mjukare" men ändå lite tuggmotstånd?

Visst är det bra att blöta, men det är inte ett måste.

och beroende på vilka pelletsar man har, hårda eller mindre hårda..

Hur som helst behöver de få tugga ordentligt ibland.

jag blötlägger lucern pellets... men jag ger även krafft grund så jag vill ha pelletsen blöt och så får grunden ge tuggmotstånd

Min häst äter havre och lucern, de gånger han får lucern enbart så sätter han i princip alltid i halsen , så de måste blötas till en rejäl sörja om man inte stoppar i havre, då funkar de bättre.

Liknande trådar

Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
645
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
777
Senast: matson
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
2 046
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
578
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundrelation
  • Uppdateringstråd 31
  • Guldfasanerna