Lusern - pellets eller hack???

Sv: Lusern - pellets eller hack???

Lite beroende på vad jag ska fodra med det.
Pellets har vi på vintern om vi behöver höja proteinhalten. Köper direkt från tillverkaren och det är lätt att få alla hästar att äta den mängd de behöver.

Strå på försommar och sommar som höersättning till hästar som av någon anledning måste stå inne. Det tar längre tid för dem att äta upp det och får det viset mer sysselsättning.

Använder både och. Hästen föredrar hacket och får pelletsen för att jag vill att han ska få i sig mer protein. Som masse skrev bra för sysselsättningen.

jag föredrar hackad strå till mina hästar då dom behöver proteinet som finns i och så är det lättuggat för min häst med lite sämre tänder(27år)till unghästar föredrar jag pelletsen uppblött då.
mixen till tävlingspållar tycker jag funkar kanom så alla sorterna har fördelar

Mina hästar föredrar pelletsen, dessutom finns inte hack i "mitt" märke

Min häst föredrar pellets så han får det. Jag själv har inga problem med hack men han får det han äter bäst av.

Min pålle skulle äta vilket som men jag föredrar att ge honom hackat strå då det håller honom sysselsatt lite längre tid.

Man ska alltid försöka att ge hästen foder så nära naturligt som möjligt, alltså hack.

hack. min åt pellets förut men det gillade hon inte + att man var "tvungen" att blötlägga och den smörjan var äckligt. hon äter iofs inte lusernhack nu heller utan alfaalfa men det är typ som hack, det äter hon ialf o mkt fräschare:bump:

Jag brukar ge pellets när det behövs lusern. Ger ändå tillräckligt med strå så de har att göra. Då kan det vara en fördel med pelletsen som går fortare att äta.
Mindre skrymmande att förvara också.
// Linda

Liknande trådar

Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
12
· Visningar
943
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
661
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
786
Senast: matson
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 567
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka