lusern pellets blötlägger ni ??

Ela

Trådstartare
Jag har alltid gett mina hästar lusern pelletsen blöt. Men så har jag problem att få i min ettåring det och då sa en kompis till mig att prova att ge det torrt. Kan man verkligen det ??

Sv: lusern pellets blötlägger ni ??

Om din häst äter långsamt och tuggar maten väl kan du ge torra pellets.
Jag har fodrat med torra pellets de senaste 12 åren... Endast enstaka hästar får dem uppblötta.

ja det kan du..

om hästen äter fort så blanda med ditt vanliga foder eller med klippt grovfoder så hästen tuggar mera..

provat hack? isf kan du blanda 80-85% pellets med 15-20% hack (i vikt alltså) då tuggar hästen mera och risken för foderstrupsförstoppning minskar

Så om min häst inte äter allt för fort kan jag allså ge honom pelletsen utan att blöta den ?

Hack är jag lite rädd för då jag hört att många hästar fått foderstrupsförstoppning av detta...

Jag ger bara torr lucern till mina hästar, den ena avskyr det uppblött o den andra geggar så med det så det är inte värt att ge det blött.

Hack är jag lite rädd för då jag hört att många hästar fått foderstrupsförstoppning av detta...

Då ger du inte havre eller annan krafft heller då?

Jag skulle aldrig ge lucernpellets utan att blötlägga. Jag har en donna som har fått foderstrupsförstoppning 2 ggr pga lucernpellets som inte varit tillräckligt uppblött. Det sväller ju enormt mkt vid blötläggning, det visar ju på att det är mkt komprimerat samt torrt.

Jag blöter Lusernpelletsen, nu ger jag hack istället för de dräktiga stona ville inte äta pelletsen mer. De tuggar klart mkt mer när de får hack, det blir betydligt längre ätttid.

Oj, jag skulle ALDRIG ge min häst torr Lucern!!! Titta bara så det sväller i lite vatten!!! Och dessutom så hör man ofta att hästar får foderstrupsförstoppning av torr Lucern!!!!! Om din häst inte äter det torrt eller geggar runt så kan du väl ge den Lucern i stråform?!!! Min häst får sitt blötlagt och älskar det! Det gör inte mig något om han geggar runt och kletar in sig..

Jag skulle inte heller ge lucernpellets utan att blötlägga. Iaf inte kraffts för de sväller verkligen sjukt mycket! Jag brukar ta 1 del lucern och 2-3 delar vatten och på kvällen när jag fodrar med det så är det som en torr gröt.

Däremot köpte en kompis till mig lucernpellets från ett annat märke som inte alls verkade svälla mycket. De kunde man bara blöta med 1 del lucern och 0,5 delar vatten - annars blev det som en soppa.

jag blöter för det mesta, men ibland får dom nån näve torra pellets och inga problem än iaf.. ^^ men han som äter mest lusern är gammal så det är bättre för honom att äta gröt. :p

men dom som jag ger är väldigt små och inte lika hårda som kraffts. kraffts skulle jag inte våga ge torra!

delvis kl

Jag har inte krafts lusern utan ett annat märke från värmlant. Iaf provade jag att ge det torrt i går och ettåringen åt upp allting :banana:

Då ger du inte havre eller annan krafft heller då?

Hade en häst här som fick foderstups förstoppning och då sa vet att det tyvärr var vanligt med foderstrups förstoppning i samband med just lusen hack.

Det finns ju olika sorters hack. Kraffts är mer finhackat än te x Green Power. Jag föredrar GP. Jag ger Kvarnbys lucernpellets och det sväller på nolltid. Skulle aldrig få för mig att ge det torrt.

oj, då ger du alltså inget grovfoder heller?

jag har faktiskt aldrig hört om en häst som fått foderstrupsförstoppning av lucernhack..

alla: nån annan som vet om nån häst som fått foderstrupsförstoppning av lucernhack?

oj, då ger du alltså inget grovfoder heller?

jag har faktiskt aldrig hört om en häst som fått foderstrupsförstoppning av lucernhack..

alla: nån annan som vet om nån häst som fått foderstrupsförstoppning av lucernhack?

Hästar kan få foderstrupsförstoppning av precis allt. Vanligt hö och havre också. Därför kan de säkert få det av lusernhack.
// Linda

Jag ger både blött och torrt. Vid insläpp får han blött och vid kvällsmaten torrt. Dock tycker jag det dammar lite torrt så han får lite olja i den torra lusernen.
// Linda

Hästar kan få foderstrupsförstoppning av precis allt. Vanligt hö och havre också. Därför kan de säkert få det av lusernhack.
// Linda
jag är inte dum i huvudet :mad:
det jag givetvis undrade var om risken är lika stor att hästar får foderstrupsförstoppning av lusernhack som av t.ex torr betfor.. det borde du väl ha fårstått..

för givetvis föreligger risken för foderstrupsförstoppning vid fodring med alla fodermedel, även betesgräs.. men för den sakens skull ska man ju inte enbart ge sin häst flytande föda..

Liknande trådar

Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
642
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
570
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 158
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 900

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hjälp!
  • Senast tagna bilden XVI

Hästrelaterat