lusern pellets blötlägger ni ??

Sv: lusern pellets blötlägger ni ??

provade med att blöta men min dam åt inte det så ger henne torrt, hon får kvarnbys och de är rätt porösa, hon äter inte speciellt snabbt heller. Hon får sina pellets ihop med kornkross, även betfor morgon och kväll...hon lämnar ibland pelletsen till senare alltså äter dem pö om pö medans hon äter hösilaget

Senast ändrad:

Jag fick det förklarat att det var foderstrupsförstoppningen i samband med hacket bara just för att det var så väl hackat och därför packade sig lätt i strupen.

Och för att svara på din fråga om jag ger min hästar grovfoder, så självklart får dom det!!

Men att jämföra hack och hö/ensilage tycker jag är ganska dumt även om hacket räknas som grovfoder.
Inte har man väl hö/ensilage med så små delar, som hacket är ??

jag är inte dum i huvudet :mad:
det jag givetvis undrade var om risken är lika stor att hästar får foderstrupsförstoppning av lusernhack som av t.ex torr betfor.. det borde du väl ha fårstått..
Eftersom ingen här är tankeläsare så får du svar på den fråga du ställer. :idea:

Risken för foderstrupsförstoppning är större med betfor eftersom den sväller tillsammans med vatten, än med lusernhack som bara är finfördelat lusernhö.

Jag fick det förklarat att det var foderstrupsförstoppningen i samband med hacket bara just för att det var så väl hackat och därför packade sig lätt i strupen.
Det packar sig i strupen endast om det inte tuggas ordentligt. Och en häst som inte tuggar ordentligt har stor risk för foderstrupsförstoppning oavsett vad den äter, för är inte maten tillräckligt uppblött av saliv när hästen sväljer så är risken stor att det fastnar i strupen på vägen ner.

Är man orolig att hästen ska äta torr mat för fort så kan man lägga i en eller två stenar i krubban. Då får ju hästen joxa runt lite för att få i sig maten :)

Hade en häst här som fick foderstups förstoppning och då sa vet att det tyvärr var vanligt med foderstrups förstoppning i samband med just lusen hack.

Har faktiskt inte varit med om någon foderstrupsförstoppning med lucern,
varken pellets (oblött) eller hack.. Men därimot havre..
Vill gärna veta vad din vet har fått det ifrån..

precis vad jag försökte komma fram till.. :bow:

för jag tror inte ett dugg på att lucernhack är en av de stora bovarna i jakten på foderstrupsförstoppningsproblemet.. om det är det så är det hästen som inte tuggar..

dom flesta hästarna tuggar MER på lusernhacket än på spannmål/müsli/pellets just för att det tar större plats och måste "tuggas ihop" av hästen..

Och för att svara på din fråga om jag ger min hästar grovfoder, så självklart får dom det!!

Men att jämföra hack och hö/ensilage tycker jag är ganska dumt även om hacket räknas som grovfoder.
Inte har man väl hö/ensilage med så små delar, som hacket är ??
ok det är iallafall fel.. hacket stimulerar hästen till att tugga mera och risken för foderstrupsförstoppning är mindre eftersom att mer saliv utsöndras..

men har du en häst som får foderstrupsförstoppning av vadsomhelst bör du alltid blöta all mat till gröt och slanga i den istället :idea:

provade med att blöta men min dam åt inte det så ger henne torrt, hon får kvarnbys och de är rätt porösa, hon äter inte speciellt snabbt heller. Hon får sina pellets ihop med kornkross, även betfor morgon och kväll...hon lämnar ibland pelletsen till senare alltså äter dem pö om pö medans hon äter hösilaget

Eftersom frågan gällde LusernPELLETS, och inget annat, så vill jag bara säga, att genom åren( iof många år) har jag både sett och hört talas om flera fall av kolik och foderstrupsförstoppning.

Jag anser att det är rena vansinnet att ge o-uppblött lusernpellet!
Skulle aldrig riskera mina egna hästar på det sättet.

Idiotiskt att det inte står en rekommendation på säckarna!

det beror väl på helt, lite vett i huvudet får man väl ha.. även fast jag aldrig hört talas om någon häst som fått FSF(foderstrupsförstoppning) av pelleterad lusern eller andra pellets även fast det ges torrt..

men jag kan förstå problemet om man har glupska hästar att ge något foder som är i smådelar som kan svälla litegrann.. man kan ju börja ha en murarbajla där man slänger i ett kilo hö och strör ut kraftfodret ovanpå, det får de flesta hästar att äta lugnt..

Jag tycker oxå folk ser det här på lite fel sätt:angel:
Det är väll i första hand en häst som äter kraftfodret fort som är i risksonen (dock väldigt många som gör det:crazy:) men inte pga av kraftfodrets konsistens:smirk:

Väldigt ofta så brukar hästarna tugga lite längre när det är hack men har man en extremt glupsk häst så försöker den väll även äta det i en ända tugga:eek:
Så man bör tänka på hur hästen är (helst ändra förhållandena till det bättre!) och utfodra därefter:)

Enda gången på mina drygt 30 år med hästar som jag sett en häst med foderstrupsförstoppning så hade han fått det ute i hagen under dagen, mitt i vintern. Han stod på halm, utfodrades med hö och havrekross, men foderstrupsförstoppningen kom ett par timmar efter utsläpp i hagen, upptäcktes när han togs in för att ridas.

(detta var på en ridskola där jag jobbade ett tag)

KL

Stjäl tråden lite..

Jag har hittills fodrat min häst med lusernhack och det har gått hur bra som helst.
Dock så tror jag att det är ngt dyrare än pelltsen (har jag rätt?) och dessutom så måste jag åka iväg till annan stad för att köpa hacket. I vår närmsta butik säljer de bara pellets..
Har haft mina funderingar på att byta till pellets men vågar inte; är dels rädd att han inte ska tycka om det (har hört att det kan vara vanligt att hästar inte tycker om lusernpellets), dels tycker jag att det är krångligt att blöta o hålla på..
Skulle kunna ge pelletsen utan att blöta men vågar man det?
Min häst äter väldigt långsamt och klarar krafft grund utan problem..
Jag är bara lite rädd för foderstrupsförstoppning..
Är risken större vid lusern (någon sa att det är hårdare) än vid krafft grund?

Liknande trådar

Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
642
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
570
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 158
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 900

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka