Lusern och kraftfoder

bigganl

Trådstartare
Jag gör en egen tråd om detta som jag kom in på i en annan tråd.

En ryttare i mitt stall kontaktade en foderrådgivare nyligen för att diskutera hästens foderstat.
Hästen i fråga står på hö, 2 kg Lusern hackat strå och 1,5 kg krafft Groov 125. Hästen i fråga är i något underhull och behöver sätta muskler.

Rådgivarens kommentar var att foderstaten i stort var bra, men att krafftfodret måste bytas ut eftersom hästen får så mycket Lusern. Groov passar inte alls ihop med Lusern enligt denne.
Detta får jag inte ihop. Jag tycker för det första inte att 2 kg hackat strå är speciellt stor mängd. Sen tycker jag att det passar bra ihop med Groov. Alla behov är fyllda och kvoterna ligger på bra nivå i foderstaten.
Har någon hört detta tidigare?
Vad skulle orsaken vara att det inte passar?

Sv: Lusern och kraftfoder

Rätta mig om jag har fel men innehåller inte GROOV rätt mkt lucern????

Jag har också uppfattat det så. Därför undrar jag vad denna rådgivare är ute och far efter?? Det låter bara konstigt i mina öron. "Kvalificerat svammel" Dessutom kostade det över 11 kr/minut att ringa till honom/henne.

troligtvis för att hästen hamnar på en hög kvot mellan energi/protein. Risken är då att hästen får använda energi till att bryta ned onödigt protein istället för att fläska på sig.

Eller så blir ca/p helt galet som det oftast blir av lucern.

Kan du mer om det här med ca/p? Låter väldigt intressant. Har nämligen en gamling som blivit sjuk varje gång jag gett lucern. Däremot tål han Krafft Groov och blir riktigt fin och bra av det. Kanske något samband.

lucern innehåller stora mängder ca. Att då få ihop kvoten utan att överdosera båda är snudd på omöjligt.

Kvoten blir lägre med mera hö. Inte högre. Ca och P behoven fyllda.

Pontevecciho:
Enligt SLUs forskning kan man ge upp till 5 gånger så mycket Ca än behovet utan negativt resultat om P behovet är fyllt.

Om man använder sig av Miner Vit kan man få bra balans med Ca/P kvoten. Det innehåller mycket P.

Har även läst att njurarna belastas så urinsten kan uppstå vilket jag tror KAN ha varit fallet med min gamle man. (Den fyrbente).

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, Jag har problem med att få upp min tunna 3-åriga Oldenburgare i hull. Betet är slut så jag fodrar med grönt och fint hö. Höet har...
2
Svar
24
· Visningar
4 560
Senast: svea
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 539
Senast: Irival
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 311
Senast: ufot
·
Foder & Strö Här kommer en tråd jag aldrig trodde jag skulle behöva posta. Jag trodde mig köpa en lättfödd häst, men tji fick jag. Min häst börjar...
Svar
11
· Visningar
4 578
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka