Lusern mix vs Lusern Hack

L

Lindaslycka

Jag köpte lusern hack och ger henne 1.2 kg av det...men nu när jag skickade iväg en pers att köpa så vart det lusern mix ...gör det nått såg att det var skillnad på det smältbara proteinet ....105 mot 67 ..typ....hur gör jag ska jag lämna tebax

Sv: Lusern mix vs Lusern Hack

Det blir två helt skilda typer. Mixen är gräsförhalm blandad och ska användas istället för hö eller ensilage som grovfoder.
Det är nog enklast och billigast för dig att lämnat tillbaks och få en med bara lucern istället.

Då det skiljer sig ganska mycket åt näringsmässigt så påverkar det ju din foderstat rätt rejält. Så åk och byt! Dessutom ska nya fodermedel introduceras långsamt så att hästen inte får problem med magen...
//marti

*knapplån*

är ny med lucern, aldrig fodrat med det men min lilla har blivit smal över vintern och jag tänkte ge henne det nu. visste inte att det fanns olika sorter.. om man bara vill ha d som "hullbyggande" vilken sort ska man i så fall ha?

Aliche skrev:
*knapplån*

är ny med lucern, aldrig fodrat med det men min lilla har blivit smal över vintern och jag tänkte ge henne det nu. visste inte att det fanns olika sorter.. om man bara vill ha d som "hullbyggande" vilken sort ska man i så fall ha?

Ja du, det beror på värdena i ditt hö... Men mixen brukar man använda mer som ersätnning för hö.

Så köp du RENT lusern, t ex Kraffts lusernpellets eller lusern hack. (ej "lusern mix")

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 466
Senast: Calmiche
·
Juridik & Ekonomi Min mamma säger alltid att "den/det säkert kommer på rea sedan!" När jag köper saker, men ibland kan jag bara inte låta bli. :D När jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 189
Senast: Görel
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 207
Senast: ufot
·
Foder & Strö Har en 28 åring här som nu har börjat tappa vikt, och jag är väldigt villrådig vilket foder jag ska köpa. Upptäckte det för bara någon...
2
Svar
23
· Visningar
2 081
Senast: Soffan74
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II