Lusern, mix, hack eller pellets?

Pellets uppblötta för att få i dem mer som koncentrat istället för soja, PP.
Hack lämnas.
 
OM jag ger lusern så ger jag pellets (torra), antingen för att det ska ligga något i krubban när de kommer in eller för att de behöver gå upp i vikt och då vill jag ge något som ger så mycket näring som möjligt på så lite tuggtid som möjligt.
 
Pellets utan tillsattser som serveras uppblött. Vill ge blött pga hosthäst och dessutom smidigast att hantera.Föredrar att bestämma själv vad som ska mixas i vilka proportioner och ger därför ingen mix.
 
Beror på häst och behov. Hack i de fall de vägrar pellets. Ger för att få upp proteinet och då kan det ibland krävas sådana mängder (volym) att det är svårt att hantera vettigt i hack, då blir det pellets. Föredrar Kvarnbys pellets utan melass, men en del hästar är lite kinkiga med dessa.

Vill inte ge torrt, då jag tycker de har lite för god vidhäftningsförmåga för att kännas tryggt, men återigen beror det på häst. En lugn tuggade kan få sitt torrt om det är problem att få i hästen blött.
 
Det är helt beroende på varför och till vilken häst.
Gamla hästar eller hästar med dåliga tänder får aldrig hack, de får uppblött pellets.
Som komplement till dåligt grovfoder på lösdriften får hästarna fri tillgång på torra pellets. Det gör att det inte är någon som vråläter av det utan dom alternera mellan ensilaget och pelletsen.
Är det för att förlänga ättiden hos glupska hästar så är det hack som gäller.

Mix använder jag bara till enda häst. En något överviktig valack som får det som krubbskrammel och då bara ca 250 gr om dagen.
 
Jag ger uppblött pellets till min unghäst. Hade aldrig vågat ge torrt med tanke på hur mycket det sväller men jag är lite sjåpig. Skulle kunna ge hack men har fått för mig att det är mer ekonomiskt att ge pellets, kan ha fel på den punkten. Ett stort plus är att hon älskar lusernen :d
 
Har varit med om en foderstrupsförstoppning av luzernpellets som jag inte blött upp, och det var sista gången jag gav det torrt, kan jag säga .... Allt gick bra, men jag är numera livrädd för sådant och blöter upp all pellets. Lite meckigt men hästarna gillar det.
 
Hej!

Min får Completts "lusern" (som egentligen är grönmassa). Hon behöver massor med protein (dåligt med i fodret) och jag gillar att den är melassfri och högre i just protein än vanlig lusern.

/Lavinia
 
Ger uppblött lusent i pelletesform till min. För att få lite mer protein. Hade hack förut men det tog för mycket volym samt att hon ratade "smulorna" som blev kvar. Sen gick jag över till torra pellets och hade så ett tag. Då hon var lite hostig började jag blöta, men lite meckigt först då hon inte gillade blöt mat i början!
 
Vad ger ni,och varför?

Kraffts lusern hackat strå ger jag min häst för att komplettera hösilaget som hon äter. Jag vill slippa ge så mycket kraftfoder så därför ger jag av lusernet istället. Lusern pellets har jag valt bort pg.a att det måste blötas och hästen inte föredrar det.
 
Min unghäst får uppblötta pellets. Hon föredrar pellets och jag tycker det är smidigare att hantera än hack.
 
Hackat strå. Behöver inte ge några mängder. Tycker det är bra m allt som förlänger ättiden.
 
Vad ger ni,och varför?

ger hackad strå till min äldre KWPN-valack.
torra pellets vågar jag inte efter att en häst i tidigare stall fick foderstrupsförstoppning flera ggr (!!) på en vecka av det.
blötlagda lucernpellets gillar han inte, han bara "kastar" upp det på väggen :D:p
 
Jag ger hack för att förlänga ättiden och för att hästen tuggar resten av sitt kraftfoder bättre om han får det blandat med hack.
 
Då mitt hösilage är uselt i år så ger jag lusernhack. Har provet pellets också, men det var inte gott enligt ettåringarna. ;)

Skulle bli enklare och billigare med till exempel Krafft muskel, men jag vill att de äter så mycket grovfoder som möjligt och då blir det lusernhack. :)
 
När jag gav lucern till nuvarande hästen, var det för att fixa till värdena i foderstaten - behövde lite mer protein och värdena såg bra ut när jag bytte ut ett kg hösilage mot lucern. Då gav jag hack för tuggtiden och torrsubstansens skull (främst tuggtiden). Hästen äter gärna lucernhack och det kändes som det bästa alternativet med tanke på omständigheterna som rådde. Hästen tenderade också att äta upp sin mat ganska fort, och hack åt han långsammare än pellets.

Nu i somras gav jag uppblötta pellets. Detta för att hästen behöver få i sig mer salt än han får från saltstenen, och han åt inte upp saltet om jag inte blötte upp det. Saltvatten vill han inte dricka så jag behövde något att blanda med. Har också gett lite pellets tidigare för att blanda upp annat med, t.ex. då han fick lite jäst, och som "äta i släpet-mat" vid lastträning (tills han lärde sig att överlista det..oh well.). Hästen äter gärna pellets, men jag ger det helst inte torrt: Krafft är de som jag lättast får tag i - bor granne med Ica som säljer.. - och jag känner mig inte bekväm/trygg med att ge de pelletsen torra.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
512
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Upplever att strimlad betfor ger viss tuggtid. Finns det fler liknande foder? Som hästen kan svälja utan att mala sönder, men som...
2
Svar
28
· Visningar
1 406
Senast: Hgfy
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
918
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 744
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hur akut är det med verkning?
  • Köp av häst
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp