När jag gav lucern till nuvarande hästen, var det för att fixa till värdena i foderstaten - behövde lite mer protein och värdena såg bra ut när jag bytte ut ett kg hösilage mot lucern. Då gav jag hack för tuggtiden och torrsubstansens skull (främst tuggtiden). Hästen äter gärna lucernhack och det kändes som det bästa alternativet med tanke på omständigheterna som rådde. Hästen tenderade också att äta upp sin mat ganska fort, och hack åt han långsammare än pellets.
Nu i somras gav jag uppblötta pellets. Detta för att hästen behöver få i sig mer salt än han får från saltstenen, och han åt inte upp saltet om jag inte blötte upp det. Saltvatten vill han inte dricka så jag behövde något att blanda med. Har också gett lite pellets tidigare för att blanda upp annat med, t.ex. då han fick lite jäst, och som "äta i släpet-mat" vid lastträning (tills han lärde sig att överlista det..oh well.). Hästen äter gärna pellets, men jag ger det helst inte torrt: Krafft är de som jag lättast får tag i - bor granne med Ica som säljer.. - och jag känner mig inte bekväm/trygg med att ge de pelletsen torra.