Lusern allergi????

L

landkid

Jag har ju hört så mycket bra om Lusern. Eftersom vår häst tappade vikt när han nu ligger i hårdträning satte jag in Lusern ihop med grov och havre som han redan hade. I fredags när vi tog in honom från hagen hade han stora bulor överallt, små svullnader liksom vid lymfkörtlarna och även en stor svullnad under magen. Tog bort Lusernet med en gång, men idag såg han fortfarande likadan ut. Någon sa att det kunde vara för mycket protein? Han verkar pigg och glad för övrigt. Någon som kan råda? Vad kan det vara?

Tacksam för svar!

Annika

Sv: Lusern allergi????

Har ett halvblod på foder och hon får lucern hacka strå och skulle hon få för mycket så får hon proteinknutor som ett brev på posten medan min isis verka tåla hur mycket som helst..

Har haft en häst som inte tålde lucern i för hög mängd, han fick stora och små ödom.

Den jag har nu är också mycket känslig och tål bara en viss mängd oavsätt om andra fodersorter är inblande eller inte.

Går han i gräshage? I så fall kan han ha reagerat på någon växt där.

Har du kollat vad lucern innehåller med tanke på "socker" värde?
Jag har för mig att jag läst att det inte rekomenderas till hästar som har känsligt immunförsvar. Kan det bero på att det innehåller hög mänger av något som gör att levern får jobba mer än nödvändigt?

Jag undrar om jag läste det på nån amerikansk sida om fånghästar och utfodring. Tyvärr så blev detta ett väldigt luddigt svar, men någon annan kanske kan komma med mer info.

du menar melass innehåll ? det finns melass fria lusern sorter tex. kvarnbyfoders.

Låter absolut som "proteinknölar" Minska mängden lusern så ska du se att dom försvinner:) . Ett av stona är jätte känslig för protein o hon blev knölig över hela kroppen av för mycket lusern, men med ett par dl - 10 dl funkar hon toppen, men överstiger vi 10 dl så får hon knölar igen.:(

Nej, inte melassen, utan sammansättningen, innehållet i själva växten.

Tack alla för svar! Vissa knölar var mindre idag, me han har fortfarande en stor under magen. Vet inte om jag vågar ge honom lusern igen? Men ha skulle ju behöva något utöver havre och grov, han tränar ju rätt mycket! Vågar jag?!

Jag fick höra precis tvärt om ang. min teori ang. Lucern. Att det innhåller lite socker i sin själv. Det finns säkert att finna ut hur det ligger till, bara man söker.

:)

Liknande trådar

Hundhälsa Hejsan, Min hund på 12 år har haft känslig mage i många år. Vi gav henne pro-kolin+ för hård och rumlande mage vid behov i flera...
Svar
1
· Visningar
1 138
Senast: Tjholahopp
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 202
Hundhälsa Hej! Skriver här för att höra om någon varit med om något liknande. Brukar ju finnas klokt folk här inne som kanske har erfarenhet om...
Svar
13
· Visningar
5 520
Senast: Dopy
·
Hästvård Luftar lite tankar, har varit i kontakt med vet men vi avväntar. Kommer ut i stallet igår och tycker att min häst ser lite väl hängig...
Svar
3
· Visningar
1 266
Senast: Lindsen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Sytråden del 4
  • B12brist?

Hund, Katt, Andra Djur