Lurendrejeri???

C

corona

Jag fick följande mail idag:

" Lägg märke till!

Extraförnyelse av elektronbetalingars säkerhetssystem!!

Ärade kunder av InternetBank NORDEA. Vi låtar komma Ers kännedom de senaste nyheter

om vår bankens säkerhetssystem.


Den förnyade teknologi och den nya server tillåtar att gå ut på den annan

säkerhets nivå av era online-betalingarna.


Banken Nordea insisterar på det bindande förfarande att genomgå den

upprepade autentifisering, för att få er personalinformation överfört så

fort som möjligt på den nya, mera säker server av vår banken.

För att få ert kontots normal funktions fortgång, behövar ni ingå i ert

konto på den nya server, som är skyddad, med utnyttjande av era diskontdata; i

motsatt fall skall ert Internet konto blockeras provisoriskt under 24 timmar

för er säkerhet för tillgångarsbortförande, för att undgå "Phishing" 's attackers stora

antal, som stiger ständigt.

Ni har infört den felaktiga TAN kod (engångskod) var så snäll att pröva en gång till.

http://www.nordea-se.net

"




Jag har inte ens ett nordea-konto :confused:
 
Sv: Lurendrejeri???

Rent skitprat.

De försöker få tag på dina bankuppgifter, och du kan nog gissa vad de ska ha dem till... Antagligen inte till att ge dig pengar åtminstone.

Lägg för övrigt märke till den fantastiskt sammanhängande svenskan. Tror du Nordea skulle skriva sådär?

/Ida
 
Sv: Lurendrejeri???

Nej, jag reagerade också på språket...som att de har försökt "sätta ihop" en massa "fina ord" till en mening (?) som låter bra, och som man knappt förstår innehållet i... :confused: :confused:
 
Sv: Lurendrejeri???

Om jag bortsåg från att det var några nyheter om just lurendrejeri av internetbanker i tidningarna för ett tag sedan så var också språket det första jag tänkte på. haha. Pinsamt för lurendrejarna, de kunde väl lejt nån som kunde skrivit bra åtminstone! :D
 
Sv: Lurendrejeri???

Låter ungefär som om de stoppat in en text i ett dåligt översättningsprogram.

Seriösa svenska banker ber _aldrig_ sina kunder att skicka in sin information igen. De har redan de uppgifter som behövs. Om de ska byta server eller vad de nu ska göra så fixar de den flytten helt utan hjälp från sina kunder.

Var paranoid på internet. Om någon ber om information, var paranoid tre gånger om. Klicka inte på länkar i mail för att komma till "din" sida hos något företag, eftersom det finns de som är betydligt bättre på att härma andras mail än vad de var i det här brevet. Gå i stället, via den adress du känner till, in på företagets hemsida och logga in där. Visst kan de kapa hemsidor också, men det är trots allt lättare att skicka mail och hoppas på att människor inte kollar ordentligt.

/Ida

För övrigt ägnar de sig åt precis vad de varnar för - phishing...
 
Sv: Lurendrejeri???

Ja det är bogus...
En sak man kan tänka på är att har med bank eller giron att göra börjar det på https:// när det är fråga om att lämna kontouppgifter eller lösenord.
 
Sv: Lurendrejeri???

Skit prat tror jag, för det första så får man i så fall brev om det eller så ringer dom om det, hur många banker känner till ens mail liksom.

+ att jag har för mig att nordea har nordea.se å inte nordea-se.net det ser jävligt konstigt ut. Har föreningssparbanken själv, men alla svenska stora företag har .se å inte bindesträck se.net det finns med enbart för att folk ska gå på länken eftersom att länken då liknar nordeas länk så mycket som möjligt.
 
Sv: Lurendrejeri???

*knapplån*
jag fick det också men jag fattade att det var lurt :P

däremot hände en annan grej häromkvällen.
det ringde nån med skyddat nummer.
så jag svarade bara hallå... sen klickade det till och sen kom det en automatisk röst. bla bla. på engelska. du har vunnit en kryssning bla bla. press 9 on your phone to collect your price...
anade det var nåt lurt så jag slängde på luren och undrade vad f*n det där var så jag gogglade lite och det verkar som om det där med resan till karibien är ett välkänt bedrägeri.
antar att om man trycker som de säger så gör man ju ett aktivt val och då kan de väl ta en massa pengar.
 
Sv: Lurendrejeri???

Även detta med telefonsamtalen är känt från media.

Har för mig att just denna sortens bedrägeri är svårare att genomföra här i sverige då vårat telefonsystem inte funkar som USA:s.

Men man ska alltid vara kritiskt till allt som ber att man ska lämna ut kontonummer.
 
Sv: Lurendrejeri???

När är det dags igen, detta mailet fick jag idag
Bästa internetbackings anlitare,

Vi har blott bestämt några få dåliga bemödanden att tränga in Ert konto från olika dator. På denna orsak är Ert konto tillfälligt blockeradt. Att aktivera Er internetbacking skall Ni titta på Ert konto och verkställa den aktiveringsprocedur.

Aktiveringsprocedur verkställas inom 24 timmar efter meddelandet.

Att börja aktiveringsprocedur knäppa på adressen nedanför:


https://online.nordea.se/verify.asp?verificationstart


Tack för Er medkänsla och medhåll

Nordea.se Säkerhetsavdelning


* Var så god att inte svara på meddelandet emedan skikades det autimatiskt och är blott en underrättelse.
Är så dumt skrivit så man måste vara dum om man inte anar att det är skumt men i alla fall! Är inte kund hos Nordea.
 
Sv: Lurendrejeri???

lol. Texten ser ut att direkt ha gått från engelska(?) till svenska genom babelfish =o) "Den förnyade teknologi och den nya server tillåtar att gå ut på den annan..."
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp