Lurbo ridklubb nära konkurs

O

ocean

I uppsala ligger lurbo ridklubb som för några år sen fick nytt stall och rdhus då det gamla var utdömt .

men nu har det blivit kris i klubben och står på ruinens brant ,
för att lösa den akut ekonomiska krisen har klubben bet kommunen att gå i borgen för ett lån på 1.5 miljoner ,

men kommunen har sagt nej , då det enligt reglerna kommunn ite får gå i borgen för lån än annt som gäller investeringar ,

helbefängt tycker jag varska det inte satsas och kringgå regeln för att hjälpa klubbem från konkurs,

går klubben i konkurs, säljs hästarna och ca 700 elver står utan verksamhet och sin favorit syssla där de är flera dagar i veckan .

Uppsla kommun , inte mycket att hänga i gran .

Sv: Lurbo ridklubb nära konkurs

Krisen beror ju på tjafs mellan styrelsen och hästägare och personal så det kan man ju knappast skylla kommunen på. Dåligt skött av styrande helt enkelt.

Jaha, så regler har man för att kringgå när det passar? Vem är det som avgör om reglerna ska gälla eller inte?

Vore det inte bättre att försöka hitta en lösning där man både följer reglerna och hittar en lösning på klubbens problem?

Men oavsett vad problemen beror på, så drabbar det alla medlemmar - mestadels barn och ungdomar - och kommunen har skyldighet att tillgodose deras behov av idrotts- och fritidsmöjligheter. Det blir ju knappast billigare att låta anläggningen gå i konkurs och sedan bygga upp en ny anläggning för ridskolan, eller be någon annan driva igång verksamheten - köpa nya hästar, anställa personal, få igång rutiner - med alltför lite bidrag etc. Ridskolorna får ju alldeles för lite stöd jämfört med många andra (kill)idrotter, då blir det så här!!

Klubben har ju nu äntligen kommit på fötter, de ekonomiska problemen beror bl.a. på att de fått lösa ut gamla konflikter, bakterier i ridhusbotten krävde kostsam sanering förra året etc. Knappast något som styrelsen kan ställas till last för??

Tasja skrev:
Krisen beror ju på tjafs mellan styrelsen och hästägare och personal så det kan man ju knappast skylla kommunen på. Dåligt skött av styrande helt enkelt.

var itne så jag menade utan mer att inte kommunen inte kan gå med påa tt gå i borgen för lånet som räddar klubben från konkurs ,
men visst har det varit ett jäkla liv

Lena_B skrev:
Jaha, så regler har man för att kringgå när det passar? Vem är det som avgör om reglerna ska gälla eller inte?

Vore det inte bättre att försöka hitta en lösning där man både följer reglerna och hittar en lösning på klubbens problem?

känns som de har haft det annars i denna kommun så varför brtya en trend ? det är ändå mest barnen som rider jag tänker på , sen finns det ingen plats på de andra stallen i stan .

problemet är att klubben inte får nåt lån annars och snart är det kört

anja skrev:
Men oavsett vad problemen beror på, så drabbar det alla medlemmar - mestadels barn och ungdomar - och kommunen har skyldighet att tillgodose deras behov av idrotts- och fritidsmöjligheter. Det blir ju knappast billigare att låta anläggningen gå i konkurs och sedan bygga upp en ny anläggning för ridskolan, eller be någon annan driva igång verksamheten - köpa nya hästar, anställa personal, få igång rutiner - med alltför lite bidrag etc. Ridskolorna får ju alldeles för lite stöd jämfört med många andra (kill)idrotter, då blir det så här!!

Klubben har ju nu äntligen kommit på fötter, de ekonomiska problemen beror bl.a. på att de fått lösa ut gamla konflikter, bakterier i ridhusbotten krävde kostsam sanering förra året etc. Knappast något som styrelsen kan ställas till last för??

håller med dig , det är främst barnen som drabbas var ska alla hästtjejer ta vägen ??.

Anläggningen kommer ju knappast att stå tom utan förmodligen tar någon annan över och driver ridskolan.

Tycker faktiskt att kommunen gör rätt som inte går in och hjälper till. Varför ska Lurbo få fördelar när dom bråkat. Dom andra klubbarna som sköter sig ska ju inte ha nackdelar av det. Lurbo kan väl slå en pling till Uppsala PK som var i samma sits själva för några år sedan men som redde ut det och nu går mycket bra.

ocean skrev:
I ett lån på 1.5 miljoner ,

......
ca 700 elver
......

Okej, jag är en sådan där som gillar att räkna.

1,5 miljoner delat med 700 = 2143 kronor.

Alltså om alla elever lånar ut 2 200:- till klubben så löser det sig.
Det går enkelt att lösa juridiskt med hjälp av reverser.
Och de som är rikare kan väl låna ut 4 400:- så att inte alla behöver ställa upp?

Att vara tvungen att göra egna investeringar i sin klubb och för sitt fritidsintresse tycker då inte jag är så där förskräckligt farligt.
Jag har nog några miljoner nedplöjt i mitt hästintresse och i det perspektivet ser 2 200:- fjantigt ut att gnälla för.

Men medlemmarna ska väl ändå inte personligen behöva gå i borgen för verksamheten, när det är en kommunal anläggning??

Det är lite principen det handlar om tycker jag - ingen begär väl att ungar som spelar ishockey ska stå för byte av isen eller vad man nu ska jämföra med. Ridsporten får mycket mindre bidrag jämfört med många andra idrotter, det är ett faktum!! Och alla har faktiskt inte miljontals kronor att "plöja ner" i sin hobby :crazy: , det är väl just därför man har ridskolor och andra kommunala idrottsanläggningar, för att ALLA ska ha möjlighet att rida, spela fotboll, segla, bowla, dansa...

Visst har det varit mycket trassel i klubben, med många byten av styrelsen, polisanmälningar, dåligt skött ekonomi och osmarta affärer etc. (jag är inte så himla insatt i detta så jag tar inte ställning, obs!) Men allt är inte sådant man kan beskylla styrelserna för. Förra året uppkom det farliga bakterier i det nästan nya ridhuset, så hela ridhusbotten fick bytas ut, prover fick tas mm. Dessutom har flera i personalen varit sjukskrivna under mycket lång tid, vilket har orsakat fördubblade personalkostnader - man har fått betala både för den ordinarie sjuka personalen och för vikarier, verksamheten måste ju fungera - och alla som har varit engagerade i en ridklubb vet nog vilken ansträngd ekonomi de har, det finns helt enkelt inte utrymme för stora extrautgifter.

Det vore en stor katastrof om Lurbo ridklubb skulle gå i konkurs, både för personalen som blir arbetslösa, alla hästarna som måste säljas, och inte minst för alla ridande barn och ungdomar som blir utan sin stora hobby!!

Det är kö till alla andra ridskolor i Uppsala och Lurbo ridklubb är dessutom den enda som ligger inom "rimligt" cykelavstånd från stan, och de har en väl utvecklad barn- och ungdomsverksamhet, med samarbete med Gottsundaskolan, anställd fritidsledare på eftermiddagarna etc. etc.

Kanske är det så att kommunen räknar med att någon annan tar över verksamheten istället, men varför inte hjälpa de som driver den nu och som faktiskt har lyckats styra upp klubben efter allt strul och som kan och vill fortsätta driva klubben?

Tasja skrev:
Anläggningen kommer ju knappast att stå tom utan förmodligen tar någon annan över och driver ridskolan.

Tycker faktiskt att kommunen gör rätt som inte går in och hjälper till. Varför ska Lurbo få fördelar när dom bråkat. Dom andra klubbarna som sköter sig ska ju inte ha nackdelar av det. Lurbo kan väl slå en pling till Uppsala PK som var i samma sits själva för några år sedan men som redde ut det och nu går mycket bra.

Jag tycker det är fel att ställa ridklubbarna mot varandra som du gör. Uppsala kommun är helt enkelt kassa på att främja ridsporten, och det drabbar alla klubbar!! Vi borde gå ihop istället och ställa krav på att de accepterar ridning som en idrott likvärdig andra.

anja skrev:
Men medlemmarna ska väl ändå inte personligen behöva gå i borgen för verksamheten, när det är en kommunal anläggning??
Man måste skilja på anläggning och verksamhet.
Kommunen blir INTE ansvarig för verksamheten bara för att den äger anläggningen.
Och det är verksamheten som behöver pengar för att klubben har skött sin ekonomi dåligt.
Då så får klubben reda ut sin ekonomi själv.

Visst har det varit mycket trassel i klubben, med många byten av styrelsen, polisanmälningar, dåligt skött ekonomi och osmarta affärer etc. (jag är inte så himla insatt i detta så jag tar inte ställning, obs!) Men allt är inte sådant man kan beskylla styrelserna för.
Nej men klubben i sig.
Om klubben har trasslat till det så får den väl reda ut det.
Och det handlar ju inte om miljoner per person utan bara om 2200:-, lika mycket som en prenumeration på UNT/år.
Jag anser nog att alla borde klara av att skramla ihop några tusenlappar till sin hobby.
Ett par dyra ridbyxor kostar 1 500:-, köp billiga för 300:- i stället o.s.v.

Kanske är det så att kommunen räknar med att någon annan tar över verksamheten istället, men varför inte hjälpa de som driver den nu och som faktiskt har lyckats styra upp klubben efter allt strul och som kan och vill fortsätta driva klubben?
Jag tror att man hoppas på nytt blod i verksamheten, blod som klarar sig själva och inte drar på sig div. polisanmälningar o.s.v.
UPK klarade ju av att reda ut sin ekonomi själva, så det borde Lurbo också göra.

Och vem vet?
Det kanske kommer en ännu bättre verksamhet till Lurbo om den gamla klubben försvinner.

Ja men nu har ju alla gamla problem löst sig, och då är det ju vansinnigt att inte låta de som jobbar där nu att få fortsätta.

Om verksamheten lägger ner står kommunen med en tom, alldeles ny anläggning, som kommer att stå och bara kosta pengar. Och nej, jag tycker inte man kan begära att alla "vanliga" medlemmar ska betala för klubbens skulder. Det ska lösas genom kommunalt stöd eller andra alternativ, som att klubben försöker hitta en sponsor som lånar ut pengarna. Som jag förstått det vill de ha ett kortfristigt lån för att kunna lösa akuta ekonomiska problem. Verksamheten som sådan går runt hyfsat idag, det är gamla spöken som har orsakat de problem som finns idag.

Och en stor del av kostnaderna beror ju faktiskt på att anläggningen inte var ordentligt byggd (pga. okunskap, slarv??) T.ex. bakterierna i det knappt ett år gamla ridhuset. Ridhusbotten var dessutom alldeles för mjuk vilket ledde till hårt slitage på hästarna, med hältor, ökade veterinärkostnader etc. Detta är vad jag har hört som en del av orsakerna i alla fall.

anja skrev:
Och nej, jag tycker inte man kan begära att alla "vanliga" medlemmar ska betala för klubbens skulder.

....... Som jag förstått det vill de ha ett kortfristigt lån för att kunna lösa akuta ekonomiska problem. Verksamheten som sådan går runt hyfsat idag, det är gamla spöken som har orsakat de problem som finns idag.

Här så säger du emot dig själv.
Vanliga medlemmar skall ju inte betala för för klubbens skulder, de skall bara låna ut pengar en liten stund.
Det är inte en kostnad utan en tillfälligt lån.
Man får väl tillbaka pengarna sedan när allt har löst sig?

Jämför med en Golfbana där medlemmarna löser andelar.
När man lämnar golfklubben så säljer man sin andel.
Dessa andelar är ofta på mellan 15 000:- och 50 000:-, och ändå så kallas golf för en folksport.

Ett kortfristigt lån i det här sammanhanget handlar om kanske 5-10 år, och jag tycker fortfarande inte att det är de enskilda medlemmarnas ansvar att stå för den kostnaden. Jag vet inte vad du har emot att samhället ska ansvara för att barn och ungdomar har rätt till en meningsfull fritid, uppenbarligen har vi inte samma utgångspunkt i vårt resonemang ;)

Golfandelar för 50 000:- och spendera miljontals kronor på sin hobby - jag tror vi inte har riktigt samma bakgrund faktiskt så det blir lite ointressant att diskutera. För många handlar det faktiskt inte om att man köper ett par nya ridbyxor för 300 istället för 1500 kr, utan om man har råd att betala för ridlektioner överhuvudtaget.

Men gläd dig du åt alla dina hästar, du är ju lyckligare lottad än ungarna som nu blir utan sitt kanske största intresse!

Som jag förstått det är saken med Lurbo lite mer komplicerad än så.

Jag kan ha fel, men:
Inom samma ridcenter (bolag??) finns två verksamhetsgrenar, ridskolan och en privat anläggning. Om kommunen går i borgen för ett lån finns risken för att detta gynnar rent privata intressenter istället för att gå till ungdomsverksamheten. Därav ingen borgen.

Ursäkta jag har inte läst hela tråden men har Lurbo Ridklubb någonsin vart en väl fungerande klubb..... De är ju ökända för strul, interna strider, konflikter, hög personomsättning så jag är inte förvånad över om det nu går över styr totalt. :devil:
Varför ska kommunen (oavsett var i landet) förväntas ta ansvar :eek: för att folk inte vet vad de sysslar med (styrelser och personal) eller ens kan komma överens sinsemellan.

Håller med fullständigt.

Lurbo har (enligt mig) redan fått en chans mer än de flesta andra i och med att kommunen (rätta mig om jag har fel) hjälpte till med nytt stall OCH nytt ridhus nyligen. Alla andra klubbar klarar sig bra, så varför ska inte dom göra det?

Har tyvärr aldrig hört något gott om Lurbo...

Ullis

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka