Lurad eller...?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Hannis
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 38
  • Visningar Visningar 3 101
Sv: Lurad eller...?

Men hur ska de på Posten kunna intyga att det är "rätt" vara?
Posten är ett transportföretag och tar inte ansvar för vad folk skickar.
Man får inte heller öppna och titta i en försändelse innan man har betalt postförskottsbeloppet. Om inte mottagaren skulle vilja ha det då? Vem ska ta då hand om det, det är inte gratis med returfrakt heller. Posten är ett vinstdrivande företag som inte gör sådant gratis.
Och ja, jag jobbar på Posten!

Enligt Bussgods bestämelser begår dom då ett lagbrott eftersom varan är säljarens egendom tills varan är betald, öppna andras paket får bara tull och polis göra.....och säljaren kan därmed vägra att lösa ut det som skickats i retur ifall varan öppnats och säljaren ej fått betalt....
Det blir dyrt för bussgods med långdragna skadeståndsanspråk.....

palle skrev:
Enligt Bussgods bestämelser begår dom då ett lagbrott eftersom varan är säljarens egendom tills varan är betald, öppna andras paket får bara tull och polis göra.....och säljaren kan därmed vägra att lösa ut det som skickats i retur ifall varan öppnats och säljaren ej fått betalt....
Det blir dyrt för bussgods med långdragna skadeståndsanspråk.....

Åh fan, där ser man, då är de 'snälla' (alt 'dumma') här då.

Det de gjort när jag velat öppna har varit att fråga VARFÖR, och jag har sagt som det är, att jag vill veta att det är vad det ska vara i paketet. Då har de frågat vad det SKA vara, och jag sagt det. och sen har de kollat vad det står på paketet att det ska vara, och om det överensstämt har jag fått öppna och kollat så det är samma sak som jag tror och det står det ska vara. (Vilket det alltid varit kanske ska tilläggas)

Shettisar skrev:
Har du kontonumret kvar som du satte in pengar på?
I så fall kan du "hota" henne med en anmälan och skriv då att hon har ex 3 dagar på sig sedan anmäls det.OM hon inte svarar eller skickar varan så anmäler du henne för bedrägeri och ta kopior på mailen och annonsen samt inbetalningen du gjorde.Detta behöver de sedan för att spåra henne och döma henne!

Detta va ju bra,men funkar det verkligen?
Provar nu i alla fall, får se om jag får nåt svar...

Jag gjorde så och detta är nu uppe på rättegång,dock behöver jag inte närvara eftersom säljaren bor på annan ort och län.Men det tar tid! :crazy:

Jag har sålt och köpt på nätet.
När jag har sålt så har jag skrivit i annonsen att jag hellst inte vill skicka grejerna och i så fall mot postförskott om jag måååste.
Då är det köparen som "riskerar" mest.

Sen har jag sålt och gjort upp var vi ska ses och så gjort upp affären öga mot öga.

Har köpt en gång, då betalade jag mot postförskott några tusen för en westernsadel. men jag fick det jag väntat mig.

Dett finns både bra och dåligt folk på nätet. Att betala in på någons konto skulle jag själv aldrig göra för risken att bli lurad.
Postförskott kan man ju också bli lurad på men men...

Göra upp öga mot öga är bäst! Svårt om det är långt avstånd men man får leta på annonser som är nära där man bor!

(vad är det för skydd du letar efter? ;) :angel: )

Shettisar skrev:
Jag gjorde så och detta är nu uppe på rättegång,dock behöver jag inte närvara eftersom säljaren bor på annan ort och län.Men det tar tid! :crazy:

men då lär det ha varit en del pengar inblandade..eller?
Det här är ju kanske inte så mycket pengar,men det är ju principen oxå...

Nej. 600kr.
Men det är principen som jag är ute efter.Jag är inte gjord av pengar och en person ska inte komma o tro att de ska lura mig och komma undan med det.Jag håller benhårt på ärlighet . :smirk:

Seabaz skrev:
Göra upp öga mot öga är bäst! Svårt om det är långt avstånd men man får leta på annonser som är nära där man bor!

(vad är det för skydd du letar efter? ;) :angel: )

Jag vet att det är bästa att göra upp möte,men man blir så glad när man hittar saker som man verkligen söker mycket billigare...

Jag har både sålt och köpt av bukefalister, och hitills så är det bara en person som inte hört av sej efter att jag skickat bilder på "världens mest åtrådda vara".....
Jag har både betalat i förskott när jag köpt något, och även t.o.m. fått varan i förskott när jag köpt något...
Fast visst är det extra trist när det är Bukisar som inte sköter sej...:(

Jag brukar be någon släkting alt. vän nere i södra sverige ta emot varan/ betala då jag själv bor uppe i norrland. Naturligtvis har jag då skickat pengar till dem och bild och beskrivning av produkten om de inte har hästerfarenhet. Så får de ordna med frakten upp (som jag också givetvis betalar). Det har funkat bra hittills enda problemet är väl att man inte får shoppa så mycket att de blir less på att hjälpa till =) Men jag blir aldrig lurad på pengar eller varan, men får chansa om kvaliteten är vad jag förväntat mig.

Blev också lurad av en säljare för några veckor sen.. 1400 betalade jag för två varor som skulle vara ett visst märke, vara i fint skick mm. Har under säkert 4-5 år sålt o köpt en massa grejer, har aldrig råkat ut för något otrevligt. Men när dessa två prylar kom hem störtlipade jag. Dels för att de inte var det märket som säljares påstått och dels för skicket. Hon hotade att anmäla mig för att jag ville att hon skulle ta tillbaka grejerna o jag få pengarna tillbaka. Blev lite misstänksam för det var så himla bråttom att hon fick pengarna, men det tog ett jekla tag innan grejerna ens skickades. Så nu kommer jag vara så jobbigt illa försiktig i fortsättning. Men vågar inte lita på någon.. TYVÄRR! För alla är verkligen inte sådana. Men att en person kan förstöra så!

Men om du förlorar en ev. rättegång då? Får inte du stå för rättegångskostnaden då?
*ser tusenlapparna fladdra*

Vet ni...för några dagar sen skrev jag efter många varningar att jag tänkte anmäla henne (och hemsöka) Vet ni vad som kom på posten idag...?
Skydden!!!! :) Det finns nån rättvisa här i världen trots allt!!!

Bussgods med efterkrav eller vad det hette, det måste väl vara rätt säkert då eller?

Jag har köpt saker på internet, Tradera tex, vilket känns säkert eftersom det ändå är liite koll där. Har alltid fått varorna snabbt och då har jag betalt i förskott.
Har även sålt en sadel som jag annonserade ut här på Buke där jag fick betalt i förskott, vi hade kontakt per telefon vilket jag tror är väldigt viktigt för båda. Det ger en bättre uppfattning om den andra än per mail tex.

*knapplån*

Tänkte hoppa in här med ett dielmma åt motsatt håll.

Jag har sålt saker via nätet till en person. Nu tycker denna person att jag lurat honom/henne. Det handlar om väldigt små pengar det är inga märkesvaror och jag anser att jag beskrivit varorna korrekt. Inte skrivit att de är ett visst märke eller att de befinner sig i nyskick. Dessutom även haft bilder på sakerna.

Hur som helst så kräver köparen nu att jag ska betala tillbaks pengarna hon betalat till mig samt betala fraktkostnaden hon får när hon skickar tillbaks sakerna. Är jag tvungen att göra detta? Eller kan jag betala tillbaks pengarna för sakerna och så får hon behålla dem och har då själv bara betalat frakt? Jag vill inte lägga ut massa pengar på frakt för något som jag inte ens håller med om. Plus att de handlar om en liten summa pengar. Känner mig väldigt kränkt när någon anklagar mig för lurendrejeri.

Någon som hamnat i denna sits innan?

Eller den "lilla" pryl jag köpte på Tradera och betala de plus frakt....
Efter 10 dagar och ett påminnelsemail kom så varan....
Men det lilla dilemmat att jag blev tvungen att LÖSA ut det från posten då frakt saknades.....
Lösen plus straffavgift gick på mer än varan plus frakt....skickade för drygt 1 månad sedan kopia på kvittot från posten då säljaren numera inte längre svarar vid kontakt...
Men några pengar har jag ännu inte fått.....

Varför jag driver detta vidare?
Därför att säljaren påstod att jag hade fått lösa ut varan i allafall!?!

Jag har både köpt och sålt hästgrejor via buke, men mest via tradera. Där är det aldrig några problem att betala först & få varan sedan (på tradera), har fungerat varenda gång... men då har man ju en viss säkerhet...

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Det förekommer ju mycket bedrägerier i samhället nu för tiden. Personrån och småstölder har flyttat sig till Nät-, SMS- och... 2 3
Svar
47
· Visningar
3 185
Senast: Inte_Ung
·
Fordon Min man och jag planerar att köpa en campervan/plåtis framåt hösten och har börjat spanat lite mer seriöst på annonser nu de senaste...
Svar
5
· Visningar
714
Senast: Pegasus63
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 619
Senast: 13579vas
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 294
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tuggbensfavoriter
  • Vad heter den här?
  • Valp 2025