Sv: Lurad eller...?
Jag har både köpt och sålt en hel del via nätet. Jag använder ALLTID förskottsbetalning när jag säljer. Vill såklart helst betala i efterskott när jag köper

men accepterar självklart förskottsbetalning då med.
Varken med sadlar för upp till 7000 kr, selen för TIO TUSEN kronor eller med 'billigare' grejer har det varit problem. Enda jag stött på var att posten tappade bort ett paket (som skulle till mig, det kom tillrätta tillslut dock), och så har jag lyckats betala till fel konto en gång vilket tog lite tid att reda ut. Och en tjej hämtade aldrig ut sitt paket (som hons kulle betala i efterskott - märk väl!)
Jag behöver inte nödvändigtvis prata i telefon med dem innan, men jag vill ha hela namnet, adress och telefonnummer, och INTE bara ett mobilnummer utan ett fast med. Och så kollar jag numret mot nummerupplysningen så allt stämmer. Ibland får man ju då upp föräldrarna som listade på numret och då brukar jag ringa också för säkerhets skull.
De gånger de angivit postgirokonto och det inte gått ill dem utan till något företag har alla talat om att det går till företag bla bla som de har, eller till 'pappas postgirokonto' eller liknande, och då kollar jag bara att det stämmer med det jag fått (min bank talar om vem som är registrerad på ett BG eller PG-konto)
Jag bor i ingenstans, och skulle varken fått köpt eller sålt om jag skulle åka och titta på sakerna/folk skulle komma och titta.
Utan se till att få BILD på sakerna, ta uppgifter på köpare/säljare (jag tar personnummer om det är dyrare saker med, och kollar det mot Skattemyndighetern) och sen har det fungerat utan problem.
Jag har dock dragit mig ur vissa affärer när köpare/säljare varit motvillig att presentera de uppgifter jag velat ha, bara gett ett mobilnummer etc.