Lurad eller...?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Hannis
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 38
  • Visningar Visningar 3 101
H

Hannis

Jag blir så less. Det är ju så många annonser ute på buke med massa fina grejer. Så jag tänkte för första gången köpa begagnat på nätet för tre veckor sen. Fick nämligen tag på jättefina skydd. Mailade några gånger med hon som hade dem, skickade bild och så. Sen betalade jag in pengar på hennes konto och hon skulle posta dem dan efter. Nu har det gått några veckor och inga skydd har kommit...
Hur gör folk när de köper här på nätet?
E jag bara lättlurad som trodde att man bara inte gör nåt sånt...eller kan de ha fastnat på posten?*inte troligt*
:confused:

Sv: Lurad eller...?

Jag tycker att det är så lågt av folk att göra som du säger, om det nu inte har fastnat ett paket på posten...fast det tror nog inte ag heller :cry:
Själv handlar jag ofta via nätet, både nytt och begagnat, både hästgrejer och annnat och har inte ännu blivit blåst på några pengar...(Och hoppas att jag slipper det)
Däremot har jag haft en sadel till salu som en tjej mailade om och var intresserad.
Vi hade mailat i en vecka och pratat i telefon och jag tyckte att hon lät ok, men hon drog sig ur samma dag som pengarna skulle överföras och sadeln skickas, synd, men det är ju inget man kan göra något åt..

Tycker att det verkar som att be om att bli lurad att betala först och sen få grejen. Kör då hellre med postförskott. Kanske dyrt men det blir dyrare att ha betalat in pengarna och sen inte få varan.

Tyvärr så är det otroligt många som luras.
En gyllene regel: Sätt aldrig in pengar innan varan anlänt!!!
PF betalning endast.
Om det inte finns den möjligheten så begär att få fullständiga uppgifter på säljaren/köparen.Så som fullständigt person nummer, adress osv.Så på vis kan du göra anmälan o få tillbaka pengarna.

SanchoPancho skrev:
Tycker att det verkar som att be om att bli lurad att betala först och sen få grejen. Kör då hellre med postförskott. Kanske dyrt men det blir dyrare att ha betalat in pengarna och sen inte få varan.

Men för att kunna använda postförskott så måste man väl ha ett postgirokonto?

Jag har sålt en del via annonssidorna på Buke. Vissa prylar har överlämnats direkt till köparen, men jag har tagit betalt i förskott av några och skickat prylarna på posten på direkten.

Tråkigt att bli lurad, men jag tror faktiskt att de flesta är ärliga...

Ja man måste ha postgiro konto för att skicka mot pf.
Jag trodde också de flesta var ärliga som annonsera men gick på en mega nit förra året.Så aldrig att jag gör om den niten igen! :mad:

Det bästa är ju att köpa saker som du själv kan hämta, annars kanske du har nån vän eller släkting i närheten av nåt du är intresserad av som kan plocka upp det och betala då åt dig. På blocket finns det ju betalgaranti som förhindrar att man blir lurad. Jag tror man ska va mycket försiktig innan man köper nåt så "utan säkerhet" om det är nå större pengar.

Ens fullständiga personnummer får överhuvudtaget ALDRIG lömnas ut via mail......

För har du gjort det och det skulle försvinna pengar från ditt konto anses du vara överens med uttagaren om att den fick göra så...vare sej det är sant eller inte.....

Jag har sålt både via Buke och Tradera m.m. och jag tar alltid förskottsbetalning om det inte ska skickas med bussgods och efterkrav....

Men det beror på hur hög din "pengasmärttröskel" är....är den 100:-, handla då aldrig över den summan...är den 1000:-, då är det den summan som gäller....

Eller menar du att säljaren ska stå sitt kast när alla köpare inte betalar??

För som det har varit under vintern och våren så har minst 90% av alla köpare hoppat av EFTER jag har lämnat ut kontonummer, namn, adress och telefonnummer....
Dessbättre har jag aldrig skickat varan innan jag fått betalt...
När man sen mailat och frågat vart pengarna tagit vägen hör dom flesta aldrig av sej igen.....

Jag handlar en hel del både nytt och begagnat via olika internetsidor och det har oftast flytit på felfritt. Hade ett problem för ett par månader med en härifrån Buke som jag betalade in pengar till men sakerna kom inte...det tog flera veckor...hon sa att hon hade skickat grejorna, vilket jag inte trodde ett dugg på. Till slut hotade jag med polisen..och vips så kom grejorna 2 dagar senare med poststämpeln samma dag som jag hotade henne. Då blir man less!!

Så mitt tips är att hota på något sätt om det inte funkar på annat sätt.

Fast man får vara lite försiktig om man hotar också, för det händer faktiskt att posten slarvar med paketen så att de blir försenade eller i värsta fall försvinner. Jag har sålt flera gånger via Buke och vill ha förskottsbetalt då det blir billigast både för mig som säljare och för köparen, i alla fall om det är summor under 500 kr. Jag brukar dessutom göra så att jag bjuder på frakten om köparen betalar i förskott. Vill köparen betala via pf får h*n stå för både frakt och pf-avgift vilket kan bli onödigt dyrt om det bara är någon liten sak som skall skickas. Jag lämnar dessutom alltid mitt telefonnummer och adress så att köparen kan "kolla upp" att jag finns.

Men tyvärr, oseriösa finns - både säljare och köpare.

Betala ALDRIG i förskott! Sedan ska man vara försiktig om man handlar mot postförskott, det är ofta de lägger in en sten istället för en sadel osv. Så har man en flyttkartong och en sten för några tusenlappar... Inte kul.
Bättre att man försöker anordna ett möte, antingen om du känner nån i staden där säljaren bor eller om du åker dit själv. Då vet du vad du får...

Tack för alla tips,men om man ska lyssna till alla så betyder det att man inte kan köpa beg. överhuvudtaget på nätet. För det är ju inte praktiskt möjligt att göra upp ett möte i alla städer.
Jag har ju för och efternamn på kontoinnehavaren,kan man göra nåt med det?Eller fejkar man det oxå tro...
*suck* vilka människor det finns :mad:

Har du kontonumret kvar som du satte in pengar på?
I så fall kan du "hota" henne med en anmälan och skriv då att hon har ex 3 dagar på sig sedan anmäls det.OM hon inte svarar eller skickar varan så anmäler du henne för bedrägeri och ta kopior på mailen och annonsen samt inbetalningen du gjorde.Detta behöver de sedan för att spåra henne och döma henne!

Visst finns den risken också (grymma tanke) men risken att bli bedragen med förskottsinbetalning är ändå större. Men alla som är " bra skojare" kan ju knepen.

Om man är rädd för att bli lurad när man löser t ett postförskott kan man öppna det på posten i personals närvars så att dom kan intyga att fel vara kommit i paketet. Är så fallet kan dom skriva på ett intyg om detta som är bra att ha när man anmäler saken.

/KT

När jag frågade om det var okej, så fick jag inte öppna det där????
Utan gå en bit ifrån (där man slår in paket etc) först där kunde jag öppna det sa dom?

Så vitt jag vet, så är både posten och bussgods benhårda med att man inte får öppna ej utlösta paket. Har man väl löst ut det så är det fritt fram, men då är det som sagt "försent" då det redan är utlöst. Då har man inget för att tjaffsa om att det är fel innehåll och dyl.

Jag har både köpt och sålt en hel del via nätet. Jag använder ALLTID förskottsbetalning när jag säljer. Vill såklart helst betala i efterskott när jag köper :devil: men accepterar självklart förskottsbetalning då med.

Varken med sadlar för upp till 7000 kr, selen för TIO TUSEN kronor eller med 'billigare' grejer har det varit problem. Enda jag stött på var att posten tappade bort ett paket (som skulle till mig, det kom tillrätta tillslut dock), och så har jag lyckats betala till fel konto en gång vilket tog lite tid att reda ut. Och en tjej hämtade aldrig ut sitt paket (som hons kulle betala i efterskott - märk väl!)

Jag behöver inte nödvändigtvis prata i telefon med dem innan, men jag vill ha hela namnet, adress och telefonnummer, och INTE bara ett mobilnummer utan ett fast med. Och så kollar jag numret mot nummerupplysningen så allt stämmer. Ibland får man ju då upp föräldrarna som listade på numret och då brukar jag ringa också för säkerhets skull.

De gånger de angivit postgirokonto och det inte gått ill dem utan till något företag har alla talat om att det går till företag bla bla som de har, eller till 'pappas postgirokonto' eller liknande, och då kollar jag bara att det stämmer med det jag fått (min bank talar om vem som är registrerad på ett BG eller PG-konto)

Jag bor i ingenstans, och skulle varken fått köpt eller sålt om jag skulle åka och titta på sakerna/folk skulle komma och titta.

Utan se till att få BILD på sakerna, ta uppgifter på köpare/säljare (jag tar personnummer om det är dyrare saker med, och kollar det mot Skattemyndighetern) och sen har det fungerat utan problem.

Jag har dock dragit mig ur vissa affärer när köpare/säljare varit motvillig att presentera de uppgifter jag velat ha, bara gett ett mobilnummer etc.

Knapplån.

Om man inte har PG/BG-konto så kan man skicka mot efterkrav med Bussgods (bussgods fungerar dock ganska kasst i Skåne). Då betalar köparen när denne hämtar paketet, och sen så betalar Bussgods ut pengarna åt dig. Det använde jag mig av när jag sålde en sele för 10 000 kr, då säljaren av förståeliga skäl var lite tveksam till att betala i förskott.

Bussgods där jag bor tillåter dessutom att man öppnar paketet INNAN man betalat det, i deras närvaro. Fast vet ju inte hur andra gör (puckoposten vägrar gå med på att man öppnar innan man betalat..)

Trist när det blir så. Jag brukar inte köpa grejer över nätet, jusst av denna anledning, men de få gånger som jag har gjort det, så har jag köpt av nån i närheten och åkt dit och hämtat det, eller om de skulle köpa av mig, så har de åkt hit och hämtat. Har bara skickat en gång, men det gick bra.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Det förekommer ju mycket bedrägerier i samhället nu för tiden. Personrån och småstölder har flyttat sig till Nät-, SMS- och... 2 3
Svar
47
· Visningar
3 185
Senast: Inte_Ung
·
Fordon Min man och jag planerar att köpa en campervan/plåtis framåt hösten och har börjat spanat lite mer seriöst på annonser nu de senaste...
Svar
5
· Visningar
714
Senast: Pegasus63
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 619
Senast: 13579vas
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 294
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tuggbensfavoriter
  • Vad heter den här?
  • Valp 2025