Sv: Lurad av djurkliniken, vad gör jag?
Jag tycker att det låter märkligt att de överhuvudtaget tog extra betalt för den kollen. Vad får man för själva grundavgiften på den kliniken?
De gånger jag har fått betala extra för något har det varit för blodprovsanalyser, röntgen, urinprovsanalys och operationer (ultraljud har aldrig behövts men det skulle givetvis vara okej att det kostar extra).
Har jag kastrerat en katt så har det aldrig kostat mer om katten på samma gång har behandlats för öroninflammation, skabb eller något annat. Inte heller har jag betalat mer för vaccinationer i samband med annat. De kollar alltid tänder, öron, hull och klor, lyssnar på hjärta och lungor, kollar slemhinnor och går allmänt igenom djuret när vi är hos veterinären med hund eller katt. Jag har aldrig betalat något extra för det. Om de har tagit något utstryk som de har kollat i mikroskåp så har det aldrig kostat något extra heller. Den gången (som retligt nog) klorna behövde klippas gjorde en djursjukvårdare det under tiden som vi väntade på veterinären och inte heller det tog de något extra för.
När jag var inne med min hund senast gjordes både blod och urinanalys förutom hel kroppsundersökning och prostatakoll och för det betalade jag 850 kr. Då förklarade veterinären varför han ville göra proverna, vad han misstänkte och varför han misstänkte det. Jag hade alltså haft all möjlighet att fråga vad det kostade och jag hade också haft chans att säga nej om jag inte hade velat ta proverna.
Jag tycker absolut att du ska gå tillbaka till veterinären du var hos och ifrågasätta deras sätt att jobba och ta betalt. Du kan ju också fråga vad man får för klinikavgiften, alltså vad som ingår i den.