Lurad av djurkliniken, vad gör jag?

Sv: Lurad av djurkliniken, vad gör jag?

Jag tycker absolut att du ska klaga! Om inte annat för att personalen inte ska upprepa samma beteende mot fler besökare!

Att göra undersökning utan att diskutera det med ägaren kan ALDRIG vara ok. Som ägare har man rätt att veta vad som görs, varför och vad det kostar. Annars kan man ju lika gärna lämna in katten/djuret i dörren och själv sitta och fika under tiden som undersökningen görs...
 
Sv: Lurad av djurkliniken, vad gör jag?

Jag tycker absolut inte att de ska göra saker utan att först fråga och förklara varför det är nödvändigt och att det kostar.
Däremot ang skabben så tycker jag att du ändå ska vara glad att den hittades så katten slipper leva med det mer.
Din katt kan absolut ha öronskabb trots att det är en innekatt. Som flera innan sagt så har den förmodligen haft det som liten och skabb som sitter långt inne i hörselgången är inte alltid lätt att se.

Är jag själv inne med mina djur så låter jag ju givetvis vetten göra det den tycker är nödvändigt, även om det dyker upp ngt nytt.
Tex. så ska min ena honkatt kastreras snart och jag tänker be om en ordentlig koll av tänder osv så får de göra det som de anser behövs. Men då är jag ju medveten om att det kan rulla på pengamässigt. Att göra det utan förvarning tycker jag som sagt är fel.
 
Sv: Lurad av djurkliniken, vad gör jag?

Öronskabb är extremt smittsamt, det räcker med att du klappat en smittad katt och sen klappar din egen utan att tvätta händerna emellan. Och du kanske t.ex. klappat en stallkatt som varit smittad utan att du vet om det?
 
Sv: Lurad av djurkliniken, vad gör jag?

Öh, byta spolarvätskan har jag nog öht aldrig hört talas om att någon verkstad gör ... :grin:

Om en barnläkare undersöker varför en unge har mycket blåmärken när den ska vaccineras begår ett fel? En snabb koll av allmäntillståndet av en katt när den ska vaccineras är fel? Eller hade det varit ok om veterinären sagt att den misstänkte att katten kan ha skabb men djurägaren får boka en tid om den vill veta? :crazy:
 
Sv: Lurad av djurkliniken, vad gör jag?

Om det är så smittsamt antar jag att det är rimligt att undersöka en misstänkt katt för att veta om det är risk för smitta? Gissar att det krävs extra rengöring innan en ny katt får komma in i behandlingsrummet.
 
Sv: Lurad av djurkliniken, vad gör jag?

Jag hade nog snarare blivit lite gnällig om jag kommit hem och sedan märkt själv att katten har öronskabb och vetten inte sagt något.
 
Sv: Lurad av djurkliniken, vad gör jag?

Vart skall katten flytta?
Du kan ju inte lämna ifrån dig en katt med öronskabb till någon annan.
Då så hade den där andra blivit mycket gramse på dig, särskilt om den har andra katter som blir smittade.
 
Sv: Lurad av djurkliniken, vad gör jag?

Han ska omplaceras.
Och öronen är nu behandlade så det lär inte vara något problem, om något sådant fanns från början.
 
Sv: Lurad av djurkliniken, vad gör jag?

Men just därför så var det ju viktigt att veterinären undersökte öronen.
Man kan inte strunta i öronskabb i ett sådant läge.
Så helt ärligt fanns det egentligen inget val.
 
Sv: Lurad av djurkliniken, vad gör jag?

Om du "behandlar" med öronrens/olja så brukar det ta många veckor innan man fått bort skabben.
Inte ens med läkemedel som stronghold eller frontline är det säkert att skabben försvinner vid första behandling.

Och snälla du, såg veterinären skabb i mikroskopet så hade/har katten det. Även om det ter sig osannolikt enligt dig.
Inte tusan sitter veterinärer och ljuger ihop sådant.
 
Senast ändrad:
Sv: Lurad av djurkliniken, vad gör jag?

Nej, verkligen inte. Att inte lita mer på den som undersökt katten professionellt än på vad ens kompisar tycker verkar sannolikt - obegripligt.

TS, brukar inte du vara hundvakt? Där har du en annan möjlig smittväg.
 
Sv: Lurad av djurkliniken, vad gör jag?

Fortfarande ligger hela PROBLEMET i att hon inte varken frågade om det var ok eller upplyste om att det skulle kosta extra.

Hon sa heller inget om att det var svårbehandlat/smittsamt (fast DET visste jag ju, faktiskt, tro det eller ej!) eller så heller, vilket hon ju borde ha gjort om det nu var som hon sa, hon sa bara hur jag skulle använda medlet, inget mer (och det var inte snack om långtidsbehandling heller).
 
Senast ändrad:
Sv: Lurad av djurkliniken, vad gör jag?

Jag förstår vad du är irriterad över, jag hade också blivit irriterad om någon utfört mer än vi avtalat och dessutom tar betalt för det.
Samtidigt är det bra att öronskabben uppdagades!
 
Sv: Lurad av djurkliniken, vad gör jag?

Men då kan jag än en gång upplysa att skabb inte är lätt att bli av med.
Så om katten ska omplaceras så bör du absolut tala om att den KAN ha skabb kvar. Både för kattens skull och den nya ägarens.
 
Sv: Lurad av djurkliniken, vad gör jag?

Men då kan jag än en gång upplysa att skabb inte är lätt att bli av med.
Så om katten ska omplaceras så bör du absolut tala om att den KAN ha skabb kvar. Både för kattens skull och den nya ägarens.

De vet såklart om det :)
 
Sv: Lurad av djurkliniken, vad gör jag?

Jag tycker att det låter märkligt att de överhuvudtaget tog extra betalt för den kollen. Vad får man för själva grundavgiften på den kliniken?
De gånger jag har fått betala extra för något har det varit för blodprovsanalyser, röntgen, urinprovsanalys och operationer (ultraljud har aldrig behövts men det skulle givetvis vara okej att det kostar extra).
Har jag kastrerat en katt så har det aldrig kostat mer om katten på samma gång har behandlats för öroninflammation, skabb eller något annat. Inte heller har jag betalat mer för vaccinationer i samband med annat. De kollar alltid tänder, öron, hull och klor, lyssnar på hjärta och lungor, kollar slemhinnor och går allmänt igenom djuret när vi är hos veterinären med hund eller katt. Jag har aldrig betalat något extra för det. Om de har tagit något utstryk som de har kollat i mikroskåp så har det aldrig kostat något extra heller. Den gången (som retligt nog) klorna behövde klippas gjorde en djursjukvårdare det under tiden som vi väntade på veterinären och inte heller det tog de något extra för.

När jag var inne med min hund senast gjordes både blod och urinanalys förutom hel kroppsundersökning och prostatakoll och för det betalade jag 850 kr. Då förklarade veterinären varför han ville göra proverna, vad han misstänkte och varför han misstänkte det. Jag hade alltså haft all möjlighet att fråga vad det kostade och jag hade också haft chans att säga nej om jag inte hade velat ta proverna.

Jag tycker absolut att du ska gå tillbaka till veterinären du var hos och ifrågasätta deras sätt att jobba och ta betalt. Du kan ju också fråga vad man får för klinikavgiften, alltså vad som ingår i den.
 
Sv: Lurad av djurkliniken, vad gör jag?

Det låter som om du har en ovanligt billig veterinär. Jag hade inne min katt förra veckan för borttagning av tandsten, koll efter ev FORL, blodprov och urinprov. Han fick vätskebehandling och en kortisonspruta. Alltihop gick på 4200 kr (varav tandbehandlingen bara var drygt 500) innan Agria gjort sitt.

Han skulle ha vaccinerats också, vilket jag självklart räknade med få betala. Men eftersom han fick kortison så får jag vänta med vaccinationen.
 
Sv: Lurad av djurkliniken, vad gör jag?

Jag hade ändå varit väldigt tacksam. Så vet man att man kan lita på veterinären, och det känns bra att åka hem med djuret då man vet att någon kunnig har kollat allt, och också berättar genast om något ser tokigt ut.


Och djur kostar, ja. Jag har då aldrig tänkt ut något pris då jag åker in med hunden, utan räknar med att det kan bli dyrt. Därför har jag försäkring.
 
Sv: Lurad av djurkliniken, vad gör jag?

Kollat "allt"?
Hon kollade ETT öra, hon kollade således inte ens det andra, vilket hon väl borde ha gjort om det nu fanns något i det örat hon kollade?
Varför inte göra det ordentligt då istället?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp