Lurad av djurkliniken, vad gör jag?

GotAsecret

Trådstartare
För drygt en vecka sedan var jag in med katten för vaccination då han ska flytta (kattpest + snuva) och det i sig var inga problem - MEN!
Sedan sa sköterskan att hon skulle kolla honom i öronen, så det gjorde hon, men bara i ena örat (!)
Topsade lite och sa "det här ska jag gå och kolla i mikroskop, strax tillbaka"

När hon kom tillbaka sa hon att han hade skabb (!) men det är knappast troligt då han är innekatt sa jag, då sa hon "då har han säkert haft det hela livet, jag ber veterinären skriva ut ett recept på rengöring".
Hon sa också att hon (fortfarande i det enda kollade örat) hittat "ett par ägg och ett djur" och sedan "men du har ju varit jätteduktig på att göra rent, för han är jättefin i öronen..."
Var det inte just det hon sa att han inte var, annars hade hon väl inte börjat gräva?

Jag är väldigt sällan i kattens öron och "topsar" och aldrig i själva gångarna och det blir liksom inte mycket mer än lite "skrap" på topsen.

Så skulle jag betala för vaccinationen (kollat pris innan; 400:-) höll på att tuppa av när hon sa att det kostade 650...
(de 250 motiverade hon med mikroskopkoll + recept)
Jag blev helt paff och betalade såklart, + rengöringen så det hela slutade på 850:- :(
Fullständigt idiotiskt insåg jag ju sedan - jag skulle inte ha betalt ett öre för något annat än avtalat - dvs. vaccinationen, och hon i sin tur skulle inte ha gjort ett dugg utan mitt medgivande - eller har jag fel?

Kände mig totalt överkörd :(
Är det värt att "klaga" hos dem?
 
Sv: Lurad av djurkliniken, vad gör jag?

Om min katt hade skabb skulle jag vara tacksam om veterinären upptäckte det åt mig. Hittar hon djur så har han ju skabb. Du hade ju dessutom chansen att säga att hon inte skulle kolla öronen.

När jag vaccinerar brukar de göra en liten snabbkoll, typ titta i öronen, lyssna på hjärtat osv. Det ingår och det är bara bra, tycker jag.
 
Sv: Lurad av djurkliniken, vad gör jag?

Då borde hon väl dels ha kollat båda öronen, och dels FRÅGAT innan?
Någon annan koll gjordes inte, och jag fick heller ingen upplysning om att de tänkte ta betalt för hennes påhitt.
Jag bad henne inte kolla, och hon frågade inte heller, utan konstaterade att "jag ska kolla..." och sedan "jag ska kolla detta i mikroskop". Ingen fråga, ingenting.
Hade hon sagt "vill du att jag gör en snabbkoll av honom, det ingår/kostar xx kr?" så hade det ju varit ett annat läge.

Jag tror att hon bara hittade på faktiskt, dels för att "du är så duktig på att göra rent" och dels över att hon hittade så pass "lite". Jag är tämligen säker på att hon borde ha hittat mer om det nu var så att det fanns eftersom det i så fall inte var något nytillkommet - han kan inte ha fått det hos mig, och det sa jag ju.
Då sa hon att han kan ha haft det hela livet...men samma där, borde hon inte sett mer då? Eller andra tecken?
 
Senast ändrad:
Sv: Lurad av djurkliniken, vad gör jag?

Nej, jag tycker nog inte det. Min katt går de igenom lite grand vid vaccination och jag tycker alltså att det är bra.

Hon hittade ju tydligen djur i örat, tror du inte på det?
 
Sv: Lurad av djurkliniken, vad gör jag?

Nej, det tror jag inte, de jag pratat med blev lika förvånade de.
 
Senast ändrad:
Sv: Lurad av djurkliniken, vad gör jag?

Nej, jag tycker nog inte det. Min katt går de igenom lite grand vid vaccination och jag tycker alltså att det är bra.

Hon hittade ju tydligen djur i örat, tror du inte på det?

Jag håller med dig, ser gärna (och det gör de flesta vet) att de kollar upp lite mer på djuret när man är där och vaccinerar. Tycker det är en bra grej, för om det är något som inte står rätt till med djuret vill man ju åtgärda det så snart som möjligt :).

TS, jag tycker också att det låter som att du inte tror på det veterinären säger? Varför inte, vad skulle de tjäna på att ljuga för dig? Katten kan ju ha blivit smittad av mamman som kattunge.

http://www.fraga-veterinaren.se/artikel-om-oronskabb/
 
Sv: Lurad av djurkliniken, vad gör jag?

Hur menar du att en ensam innekatt kan ha fått skabb då?
Och vad menade hon i så fall med "då har han väl haft det hela livet.."?
Oavsett så var det inte det som tråden handlade om.
 
Sv: Lurad av djurkliniken, vad gör jag?

Hon säger det ju: han kan ha haft det hela livet. Kattungar kan få det av mamman, precis som Miao säger.

Och är det inte exakt det tråden handlar om?

Jag förstår nog inte det här.
 
Sv: Lurad av djurkliniken, vad gör jag?

Men då ska de väl fortfarande fråga, alt. ge f-n i att ta betalt för något kunden/djurägaren inte har bett om?
Det är DET jag är fundersam över!
 
Sv: Lurad av djurkliniken, vad gör jag?

Jag tycker som ovanstående, att det är väldigt tacksamt att de är såpass intresserade att de kollar djuret lite extra. Annars fick man ju ta ett skilt besök där de kollar igenom djuret, och det kostar också.

Det är skönt att veta att de säger som det är, och inte går tysta i väntan på att man själv ska be om råd. Det är ju faktiskt djuret som är patient, och hade jag som veterinär misstänkt sjukdom hade jag absolut inte frågat ägaren ifall jag ska kolla upp det. Då man går hem med hunden vet man att de tycker att hullet är ok, att maten är ok, att djuret verkar må bra o.s.v. Hellre det än att veta att djuret helt enkelt blivit vaccinerat. Punkt.


Dessutom var det faktiskt inte något dyrt besök alls! Jag hade tackat och tagit emot.
 
Sv: Lurad av djurkliniken, vad gör jag?

Jag var inte ute efter någon undersökning, då hade jag ju dels bokat in det och dels räknat med extra kostnader.
Jag hade ju inte bett om något annat än vaccinering, alls, och hade inte för avsikt att göra det heller.

Det är ju lite som med försäljare som dyker på en med "gratisgrejer" som i slutändan kostar x antal 1000 (och inte sällan betydligt mer än dess egentliga värde) är det också ok?
(enda skillnaden här är väl att man lätt kan säga tack och hej - innan de pratar omkull en)
 
Senast ändrad:
Sv: Lurad av djurkliniken, vad gör jag?

Så om din katt har konstaterad skabb så ska den inte behandlas?

Du verkar stirra dig blind på dina hundralappar - i stället för att inse att det är en levande varelses hälsa det handlar om.
 
Sv: Lurad av djurkliniken, vad gör jag?

Hur menar du nu?
Det är väl inte så konstigt att jag undrar varför de gör saker utan synbar anledning, utan att fråga och sedan tar betalt för det?
 
Sv: Lurad av djurkliniken, vad gör jag?

Nu går vi i cirklar. Men som sagt: jag är glad om de hittar något som bör behandlas på min katt, oavsett om jag bett om det eller inte. Det är ett liv vi talar om, ingen pryl.
 
Sv: Lurad av djurkliniken, vad gör jag?

Hur menar du nu?
Det är väl inte så konstigt att jag undrar varför de gör saker utan synbar anledning, utan att fråga och sedan tar betalt för det?

Håller med dig - veterinären borde ha upplyst ordentligt INNAN de gjorde extrakollen att det kostar si och så. Jag har själv råkat ut för att en veterinär gjorde som din fast skulle "kolla ögonen lite bara" på mina två katter. Vips fick jag sedan en räkning på klamydiakoll som blev jättedyr, inte minst eftersom de priser som jag hade fått från början på vaccinationen inte innehöll moms och arbete. Allt som allt blev det flera tusen kronor istället för knappt tusen, som jag hade fått höra först :devil: (Självklart hade inte katterna klamydia heller...)

Har för övrigt hänt liknande grejer på bilverkstan, t ex bytt spolarvätska för dyra pengar, något som jag kan göra gratis själv...

Avslutningsvis så tror jag att de flesta av oss djurägare vill våra älsklingar det bästa, så min synpunkt är inte att djuren blir kollade om det finns anledning att misstänka något problem, men veterinären bör absolut upplysa vad det innebär i form av merkostnader INNAN man sätter igång!
 
Sv: Lurad av djurkliniken, vad gör jag?

TACK! :bow:
Kontaktade du dem på något sätt i efterhand när du märkte att de hade gjort/haft fel?
 
Sv: Lurad av djurkliniken, vad gör jag?

Om jag går till läkaren är jag också väldigt tacksam om de ser till helheten gällande mitt mående. Fast där blir ji besöket inte dyrare så det kanske inte spelar någon roll...:cool:

Senast jag var hos läkare började han fråga om min migrän, och sen talade vi om det i tjugo minuter. Jag var sjukt tacksam och glad, även om det var privatläkare och besöket blev lite dyrare än vad jag tänkt.
 
Sv: Lurad av djurkliniken, vad gör jag?

En läkare gör ju ingenting med en patient utan att fråga först (om nu inte patienten är i ett sådant skick att den inte kan svara för sig) så varför är det skillnad med en djurskötare?

Var för övrigt med om samma sak hos tandläkare.
De tog betalt för lagning av tre tidigare lagningar som släppt.
Jag gick dit för att få EN fixad då jag inte märkt av något från de andra, och frågade då i telefonen om det skulle gå på garantin - det sa hon att det gjorde det.

Men när tandläkaren ar klar sa hon "jag fixade de två som var bredvid också, de skickar en faktura till dig"...
"fast det var en lagning, och den skulle gå på garantin"
"det har jag inte hört något om, hejdå"

Alla tre har dessutom lossnat igen, mindre än ett halvår senare.
Men det är också okej, antar jag?
 
Sv: Lurad av djurkliniken, vad gör jag?

Kände mig totalt överkörd :(
Om hon såg något misstänkt i örat så skulle hon ha upplyst dig om det, förklarat vad det kunde vara och hur det påverkade katten, rått dig till en undersökning och talat om hur enkelt det var att åtgärda och upplyst dig om den extra kostnaden för detta; ja. Naturligtvis har du rätt att klaga på dem.

Det är vanligt förekommande och bör naturligtvis åtgärdas, då det är besvärande för katten.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sundsvall?
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Glasögon

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp